1. Czy Gmina jako beneficjent w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych czyli wykonania po zakończeniu inwestycji może odliczyć podatek VAT w całości ... - Interpretacja - IPTPP1/443-122/12-4/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2012, sygn. IPTPP1/443-122/12-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

1. Czy Gmina jako beneficjent w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych czyli wykonania po zakończeniu inwestycji może odliczyć podatek VAT w całości lub w części?
2. Czy dobrowolne wpłaty użytkowników przyłączy wodociągowych mają wpływ na zwrot podatku VAT? Na wykonanie przyłączy wodociągowych zawarte były umowy cywilnoprawne.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe;
  • wpływu dobrowolnych wpłat użytkowników przyłączy na zwrot podatku VAT jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , oraz wpływu dobrowolnych wpłat użytkowników przyłączy na zwrot podatku VAT.

Pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizowała projekt pn. współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 4.2 Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Całkowita wartość projektu wynosi 5.481.720,47 PLN, całkowite wydatki kwalifikowalne projektu wynoszą 4.180.779,40 PLN, w tym środki europejskie w kwocie 2.370.919,99 PLN i stanowiące nie mniej niż 56,71% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu i wkład własny beneficjenta tj. Gminy w kwocie 1.809.859,41 PLN stanowiącej nie mniej niż 43,29% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

Beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach projektu w wysokości 1.309.941,07 zł. Kosztami kwalifikowalnymi projektu jest wykonanie sieci wodociągowej w 11 miejscowościach na terenie Gminy (zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2001r. Nr 71, poz. 747).

Po zakończeniu przez Gminę inwestycji i uzyskania pozwolenia na użytkowanie sieci Gmina zawarła umowę cywilnoprawną z Wodociągami Sp. z o. o. na dzierżawę wybudowanej przez Gminę sieci wodociągowej. Jest to opłata dzierżawna stała płatna do 31 marca każdego roku. Gmina jako podatnik VAT będzie osiągać co roku przychody z tytułu dzierżawy sieci wodociągowej opodatkowaną podatkiem VAT.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi na realizację projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Gminy. Gmina odliczyła w całości podatek naliczony za budowę wodociągu w m. Z. w wysokości 85.815,00 zł. Przedmiotowa inwestycja została oddana do użytku 30 listopada 2009 r. Gmina wykorzystuje wodociąg do czynności opodatkowanych podatkiem VAT od 1 stycznia 2010 r., tj. od dnia wprowadzenia inwestycji do środków trwałych. Sieć wodociągowa jest zaliczona do środków trwałych i podlega amortyzacji od 1 stycznia 2010 r. wartość początkowa sieci wodociągowej wynosi 5.139.004,60 zł. Sieć wodociągowa w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), jest obiektem liniowym. Mieszkańcy Gminy dokonywali dobrowolnych wpłat (darowizna) na budowę przyłączy wodociągowych. Z tytułu dokonanych wpłat zostały wykonane przyłącza wodociągowe. Gmina realizowała inwestycję dla wszystkich mieszkańców bez względu na to czy dokonali wpłat. Z inwestycji korzystają również mieszkańcy, którzy nie dokonali wpłaty. Gmina nie będzie egzekwować opłat bowiem po wydzierżawieniu wodociągu zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 123, poz. 858), przedsiębiorstwo wodociągowe wykonuje przyłącza na koszt właściciela.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gmina jako beneficjent w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych czyli wykonania po zakończeniu inwestycji może odliczyć podatek VAT w całości lub w części...

  • Czy dobrowolne wpłaty użytkowników przyłączy wodociągowych mają wpływ na zwrot podatku VAT... Na wykonanie przyłączy wodociągowych zawarte były umowy cywilnoprawne.

  • Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Gmina może w całości odliczyć podatek VAT, ponieważ ma to związek ze sprzedażą opodatkowaną.

    Dobrowolne wpłaty za przyłącza wodociągowe nie mają wpływu na zwrot podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

    • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ;
    • nieprawidłowe w zakresie wpływu dobrowolnych wpłat użytkowników przyłączy na zwrot podatku VAT.

    Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

    Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

    Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała zadanie pn. współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 4.2 Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wynosi 5.481.720,47 PLN, całkowite wydatki kwalifikowalne projektu wynoszą 4.180.779,40 PLN, w tym środki europejskie w kwocie 2.370.919,99 PLN i stanowiące nie mniej niż 56,71% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu i wkład własny beneficjenta tj. Gminy w kwocie 1.809.859,41 PLN stanowiącej nie mniej niż 43.29% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach projektu w wysokości 1.309.941,07 . kosztami kwalifikowalnymi projektu jest wykonanie sieci wodociągowej w 11 miejscowościach na terenie Gminy (zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2001r. Nr 71, poz. 747). Po zakończeniu przez Gminę inwestycji i uzyskania pozwolenia na użytkowanie sieci Gmina zawarła umowę cywilnoprawną z Wodociągami Sp. z o. o. na dzierżawę wybudowanej przez Gminę sieci wodociągowej. Jest to opłata dzierżawna stała płatna do 31 marca każdego roku. Gmina jako podatnik VAT będzie osiągać co roku przychody z tytułu dzierżawy sieci wodociągowej opodatkowaną podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi na realizację projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Gminy. Gmina odliczyła w całości podatek naliczony za budowę wodociągu w m. Z. w wysokości 85.815,00 zł. Przedmiotowa inwestycja została oddana do użytku 30 listopada 2009 r. Gmina wykorzystuje wodociąg do czynności opodatkowanych podatkiem VAT od 1 stycznia 2010 r., tj. od dnia wprowadzenia inwestycji do środków trwałych. Sieć wodociągowa jest zaliczona do środków trwałych i podlega amortyzacji od 1 stycznia 2010 r. wartość początkowa sieci wodociągowej wynosi 5.139.004,60 zł. Sieć wodociągowa w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), jest obiektem liniowym. Mieszkańcy Gminy dokonywali dobrowolnych wpłat (darowizna) na budowę przyłączy wodociągowych. Z tytułu dokonanych wpłat zostały wykonane przyłącza wodociągowe. Gmina realizowała inwestycję dla wszystkich mieszkańców bez względu na to czy dokonali wpłat. Z inwestycji korzystają również mieszkańcy, którzy nie dokonali wpłaty. Gmina nie będzie egzekwować opłat bowiem po wydzierżawieniu wodociągu zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 123, poz. 858), przedsiębiorstwo wodociągowe wykonuje przyłącza na koszt właściciela.

    Odnosząc się do przedstawionego wyżej opisu zaistniałego stanu faktycznego, należy odwołać się do regulacji wynikających z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

    Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

    Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

    W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

    Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w części związanej z budową sieci wodociągowej, został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

    W kwestii związanej z realizacją części zadania polegającego na budowie przyłączy wodociągowych należy wziąć pod uwagę unormowania wynikające z ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 858 ze zm.).

    Art. 3 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

    Nadto, jak wynika z treści unormowań prawnych zawartych w powołanej ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (określonych w art. 2 pkt 14 i 16 wymienionej ustawy) obowiązane jest zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci, oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Tym samym budowa przyłącza wodociągowego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

    Należy zauważyć, że dokonywanie dobrowolnych wpłat przez użytkowników przyłączy wodociągowych ma w przedstawionej sprawie również istotne znaczenie. Jak wskazano powyżej zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych). Natomiast nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania działalność tych podmiotów na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie byłoby bowiem konieczne podpisywanie umowy cywilnoprawnej, gdyby świadczenie tych usług wynikało z przepisów prawa publicznego.

    W następstwie powyższego, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Gmina, w efekcie zawartych z mieszkańcami umów, przejęła do realizacji zadanie, polegające na budowie przyłączy wodociągowych, w związku z realizacją którego mieszkańcy wnosili opłaty, które determinowały przyłączenie budynku do sieci wodociągowej, to wykonywała ona na rzecz mieszkańców czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W takim przypadku znajdą zastosowanie przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

    W kwestii związanej z budową przyłączy wodociągowych bezsprzecznie mamy do czynienia z sytuacją, w której Gmina dokonuje świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych, bowiem realizacja inwestycji polegającej na budowie przyłączy wodociągowych dotyczy zadań których obowiązek wykonania spoczywa na osobach ubiegających się o przyłączenia, jednakże ich realizację przejęła na siebie jednostka samorządu terytorialnego w oparciu o umowy zawarte z mieszkańcami.

    Odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Innymi słowy w związku z budową przyłączy do budynków w zakresie będącym w obowiązku osób ubiegających się o przyłączenie nieruchomości do sieci, Gmina osiągnęła obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W świetle powyższego, ze względu na związek poniesionych wydatków na inwestycję, w części dotyczącej budowy przyłączy do sieci wodociągowej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, z czynnościami opodatkowanymi, Gmina nabyła prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie w tej części.

    Mając na uwadze powyższe, w rozpatrywanej sprawie zostały spełnione przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi.

    Zasady odliczania podatku od towarów i usług Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

    Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

    Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

    Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. W ten sposób ustawodawca określił jedynie moment początkowy skorzystania z prawa do odliczenia. Nie ma natomiast żadnych przeszkód, aby podatnik realizował prawo do odliczenia także w miesiącach następnych. Zgodnie bowiem z cyt. wyżej przepisem art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jednocześnie z postanowień art. 86 ust. 13 ww. ustawy wynika, że niezadeklarowany w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych podatek naliczony nie przepada jeszcze przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, przewidując możliwość jego zadeklarowania w formie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.

    Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT zawartego w fakturach zakupu w związku z realizacją inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w terminie i na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy.

    Dobrowolne wpłaty użytkowników przyłączy wodociągowych mają wpływ na zwrot podatku VAT, gdyż odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Wobec powyższego, stwierdzenie Wnioskodawcy, iż dobrowolne wpłaty za przyłącza wodociągowe nie mają wpływu na zwrot podatku VAT, należy uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zaistniały stan faktyczny opisany w złożonym wniosku, z którego wprost wynika, że inwestycja służy czynnościom opodatkowanym.

    Tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź zwolnionych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi