Temat interpretacji
wymóg przedstawienia przez Spółkę naczelnikowi urzędu celnego zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, będzie spełniony również poprzez złożenie przez Spółkę oświadczenia, o którym mowa w art. 33a ust. 2a ustawy, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w ust. 2b ww. artykułu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w ramach procedury uproszczonej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w ramach procedury uproszczonej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka importuje towary do Polski, które objęte są uproszczoną procedurą celną i w związku z tym dokonuje rozliczeń z tytułu importu towarów podatku VAT w deklaracji podatkowej VAT-7 składanej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku VAT, a nie w zgłoszeniu celnym. Podatek należny z tytułu importu towarów, które zostały objęte procedurą uproszczoną wykazywany jest w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc, w którym powstał dług celny.
W związku z dokonywaniem rozliczeń podatku VAT w deklaracji podatkowej, Spółka wykonuje obowiązki nałożone na nią przez ustawę o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 33a ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, możliwość stosowania procedury uproszczonej uzależniona jest od przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celnego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów (w niniejszej sprawie jest nim Naczelnik Urzędu Celnego), wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:
- zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach oraz
- potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.
Zgodnie natomiast z art. 33a ust. 2a ww. ustawy, wymóg przedstawienia przez podatnika dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się za spełniony również w przypadku złożenia przez podatnika oświadczeń o tej samej treści.
Spółka dokonując wymaganych zgłoszeń i formalności, planuje zastosować się do regulacji zawartej w art. 33a ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem zamiast zaświadczeń przewidzianych w art. 33a ust. 2 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług przedłoży właściwemu organowi celnemu swoje oświadczenie o tej samej treści. Pomimo jednak złożenia we wcześniejszym stanie faktycznym takiego oświadczenia, Spółka została wezwana przez organ celny do przedłożenia oryginałów stosownego zaświadczenia. Wnioskodawca zastosował się do wezwania organu celnego, niemniej jednak w kolejnym okresie, tzn. po upływie sześciomiesięcznego terminu, Spółka wyraża wolę zastosowania się do art. 33a ust. 2a ww. ustawy. Planuje korzystać w dalszym ciągu z procedury uproszczonej przewidzianej w art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w świetle regulacji zawartej w art. 33a ust. 2 pkt 1a i b w zw. z ust. 2a, wymóg przedstawienia przez Spółkę zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa w celu skorzystania z możliwości rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej zostaje spełniony poprzez złożenie przez Spółkę oświadczenia o tej samej treści przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 33a ust. 2b ww. ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, do zdarzenia przyszłego opisanego powyżej, jakim będzie w niniejszej sprawie przedłożenie stosownej dokumentacji organowi celnemu rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w ramach procedury uproszczonej, zastosowanie znajdzie art. 33a ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem zamiast składać zaświadczenia o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa wydane przez powołane do tego organy, wystarczającym będzie złożenie przez Spółkę oświadczenia o powyższej treści, przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 33a ust. 2a i 2b ustawy o podatku od towarów i usług. Nie będzie przy tym konieczne popieranie dodatkowo złożonych oświadczeń przez Spółkę zaświadczeniami wydanymi przez powołane organy przewidzianych w art. 33a ust. 2 pkt 1a i b ustawy o podatku od towarów i usług. Takie rozumienie powołanego przepisu zgodne jest z Uzasadnieniem rządowego projektu ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (druk sejmowy nr 3656) (zwane dalej Uzasadnieniem).
Zgodnie bowiem z Uzasadnieniem, takie rozumienie przepisu art. 33a ust. 2a i 2b ww. ustawy, stanowi realizację zasady zaufania państwa do obywatela, które natomiast jest jedną z filarów nowego podejścia do tworzenia prawa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług obowiązująca od dnia 1 lipca 2011 r. (w zakresie dotyczącym niniejszego stanu faktycznego), wprowadziła zasadę zgodnie z którą obywatel jest uprawniony do składania oświadczeń zamiast zaświadczeń w celu udowodnienia określonego stanu faktycznego lub prawnego. Przy tym, jest to środek zmierzający do zbudowania w Polsce kultury oświadczeń, w miejsce uciążliwej, nieuzasadnionej i kosztownej pod każdym względem kultury zaświadczeń. Nadto, zmianie uległ ciężar udowodnienia określonych okoliczności przez podatnika. Ograniczenie obowiązku dostarczania przez podatnika zaświadczeń pozwoli na zredukowanie czasu koniecznego do uzyskania stosownych dokumentów, a także skróci czas urzędników potrzebny do ich wystawienia co spowoduje również skrócenie procedur administracyjnych. Wnioskodawca podkreśla, iż w istocie organ administracyjny w dalszym ciągu ma możliwość weryfikacji informacji zawartych w oświadczeniu przedsiębiorcy, jednak nie jest to czynność obligatoryjna. Natomiast samo prawo wyboru, czy podatnik przedłoży odpowiedniemu organowi zaświadczenie, czy też oświadczenie przysługuje samemu podatnikowi i to on decyduje, które rozwiązanie wybierze. Złożenie zaświadczenia może bowiem okazać się korzystniejsze w sytuacji, gdy podatnik nie ma pewności co do stanu faktycznego lub prawnego.
Spółka dodaje, iż zgodnie z regulacją zawartą w art. 220 § 1 pkt 2a Kpa, organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli są one możliwe do ustalenia przez organ.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.
W myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Natomiast w myśl art. 33 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.
Zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.
Stosownie do art. 33a ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:
- przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celnego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:
- zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,
- potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.
Wymóg przedstawienia przez podatnika dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się za spełniony również w przypadku złożenia przez podatnika oświadczeń o tej samej treści (art. 33a ust. 2a ustawy).
Oświadczenia, o których mowa w ust. 2a, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (art. 33a ust. 2b ustawy).
Warunku przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie stosuje się, jeżeli naczelnik urzędu celnego posiada złożone przez podatnika aktualne dokumenty (art. 33a ust. 3 ustawy).
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka importuje towary do Polski, które objęte są uproszczoną procedurą celną i w związku z tym dokonuje rozliczeń z tytułu importu towarów podatku VAT w deklaracji podatkowej VAT-7 składanej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku VAT, a nie w zgłoszeniu celnym. Podatek należny z tytułu importu towarów, które zostały objęte procedurą uproszczoną wykazywany jest w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc, w którym powstał dług celny. Spółka dokonując wymaganych zgłoszeń i formalności naczelnikowi urzędu celnego, planuje zamiast zaświadczeń przewidzianych w art. 33a ust. 2 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług przedłożyć właściwemu organowi celnemu swoje oświadczenie o tej samej treści.
Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z kwestią czy wymóg przedstawienia przez Spółkę zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa w celu skorzystania z możliwości rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej zostaje spełniony poprzez złożenie przez Spółkę oświadczenia o tej samej treści przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 33a ust. 2b ww. ustawy oraz czy oprócz powyższego oświadczenia koniecznym jest dodatkowo przedstawienie naczelnikowi urzędu celnego, przed którym Spółka dokonuje formalności związanych z importem towarów, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu, powyższych zaświadczeń o braku zaległości oraz potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż wymóg przedstawienia przez Spółkę naczelnikowi urzędu celnego zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, będzie spełniony również poprzez złożenie przez Spółkę oświadczenia, o którym mowa w art. 33a ust. 2a ustawy, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w ust. 2b ww. artykułu.
W sytuacji, gdy Spółka przedstawi oświadczenia w myśl art. 33a ust. 2a ustawy, naczelnikowi urzędu celnego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów, wówczas nie jest konieczne dodatkowo przedstawienie zaświadczenia oraz potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego, o których mowa w art. 33a ust. 2 pkt 1 ustawy.
Przy czym tut. Organ wskazuje, iż niezależnie od możliwości zamiany zaświadczeń na oświadczenia w ww. zakresie należy aktualizować je w terminie nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu we właściwym urzędzie celnym.
Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi