1.Czy Parafia, nie prowadząc działalności gospodarczej, nie będąc podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego na pokrycie inwesty... - Interpretacja - IPPP3/443-1537/11-5/RD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.12.2011, sygn. IPPP3/443-1537/11-5/RD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

1.Czy Parafia, nie prowadząc działalności gospodarczej, nie będąc podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego na pokrycie inwestycji polegającej na budowie miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym Parafii?2.Czy parafia postąpiła zgodnie, w szczególności z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2011 r. (data wpływu 02.12.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15.12.2011 r. (data wpływu 19.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.12.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15.12.2011 r. (data wpływu 19.12.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 9.12.2011 r. znak IPPP3/443-1537/11-3/RD.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia w 2010 r. wystąpiła do Samorządu Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania z wnioskiem o dofinansowanie projektu polegającego na budowie miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym, zlokalizowanych na dwóch odrębnych działkach. Założeniem projektu jest wykonanie na dwóch działkach przykościelnych nawierzchni utwardzonych w jednym przypadku z betonowej kostki brukowej, oraz nawierzchni z tłucznia z kruszyw łamanych na drugiej - przeciwległej działce (nieruchomości) w ramach osi 4 Leader z Działania Odnowa i Rozwój Wsi PROW2007-2013.

Wniosek został rozstrzygnięty pozytywnie i parafii przyznano dofinansowanie umową o przyznaniu pomocy nr z dnia 15.07.2011 r., zgodnie z rozporządzeniem MR i RW w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach osi Leader z Działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007-2013.

W październiku b.r. parafia przystąpiła do realizacji projektu, place dotychczas o nawierzchni gruntowej zostały utwardzone betonową kostką brukową oraz nawierzchnią z tłucznia z kruszyw łamanych. Prace zakończono w dniu 31 października 2011 r. W dniu 07 listopada 2011 r. dokonano odbioru końcowego wykonanych robót. Zrealizowany projekt z założeń ramowych osi 4 Leader z Działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007-2013, ma na celu ukształtowanie przestrzeni oraz poprawę infrastruktury publicznej i estetyki miejscowości, ma wpływ na poprawę jakości życia mieszkańców, a także podniesienie atrakcyjności turystycznej miejscowości. Koszt inwestycji wynosi 150.000,00 zł, z czego 113.723,00 zł pochodzi ze środków unijnych, a pozostała kwota 36.277,00 zł to wkład własny Parafii (z ofiar wiernych). W związku z realizacją zadania nie występuje, jak również nie wystąpi w przyszłości, związek pomiędzy nabyciem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Parafia nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będą wykonywane czynności opodatkowane tym podatkiem. We wniosku o dofinansowanie, parafia zakwalifikowała podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji, ponieważ nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku z tytułu realizacji inwestycji. Pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości, VAT jest kosztem kwalifikowanym, czyli możliwym do współfinansowania z Europejskiego Funduszu PROW. Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, zatem nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego na pokrycie kosztów budowy miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym w ramach realizacji ww. inwestycji. Podatek VAT w tym przypadku należy traktować jako koszt kwalifikowalny. W uzupełnieniu do wniosku Parafia wskazała, że po zrealizowaniu w/w projektu - wybudowaniu miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym w W nie będą obecnie, ani też w przyszłości miejsca postojowe wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. Parafia jako właściciel nieruchomości nie będzie pobierała opłat parkingowych za korzystanie z tych miejsc, od turystów czy też innych osób, oraz zorganizowanych grup zwiedzających zabytkowy kościół, a korzystający z miejsc postojowych (parkingowych).

Dotacja zostanie przekazana Parafii na podstawie wniosku o płatność. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2011 do kosztów kwalifikowalnych Parafia może zaliczyć podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia, nie prowadząc działalności gospodarczej, nie będąc podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego na pokrycie inwestycji polegającej na budowie miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym Parafii...

  • Czy przy takim stanie faktycznym j.w., składając wniosek w Urzędzie Marszałkowskim o przyznanie pomocy finansowej w ramach osi Leader z Działania Odnowa i Rozwój Wsi PROW 2007-2013, parafia właściwie zakwalifikowała - potraktowała podatek VAT, uznając tenże podatek jako koszt kwalifikowalny...
  • Czy parafia postąpiła zgodnie, w szczególności z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

    Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest podatnikiem VAT, nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji ww. inwestycji, traktuje więc VAT jako koszt kwalifikowalny.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust 4 ustawy zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust 20. Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Przepis art. 96 ust 1 ustawy stanowi iż podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne z zastrzeżeniem ust. 3.

    Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

    Ad. 2. Składając wniosek w Urzędzie Marszałkowskim o przyznanie pomocy finansowej w ramach osi Leader z Działania Odnowa i Rozwój Wsi PROW 2007-2013 właściwie parafia zakwalifikowała podatek VAT uznając tenże podatek jako koszt kwalifikowalny.

    W zakresie przedmiotowego projektu parafia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ parafia nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

    Ad. 3. Reasumując Wnioskodawca uważa, że postąpił zgodnie w szczególności z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza mocą art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Na podstawie przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

    W myśl z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

    A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

    • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz
    • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Tym samym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. takich, które generują podatek należny).

    Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

    Z opisu sprawy wynika, że Parafia zrealizowała projekt polegający na budowie miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym. Zrealizowany projekt z założeń ramowych osi Leader z Działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007-2013, ma na celu ukształtowanie przestrzeni oraz poprawę infrastruktury publicznej i estetyki miejscowości. Koszt inwestycji wynosi 150000,00 zł, z czego 113723,00 pochodzi ze środków unijnych, a pozostała kwota to wkład własny parafii. W związku z realizacją zadania nie występuję, jak również nie wystąpi w przyszłości, związek pomiędzy nabyciem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości nie będzie pobierał opłat parkingowych za korzystanie z tych miejsc, od turystów czy też innych osób oraz zorganizowanych grup zwiedzających zabytkowy kościół a korzystających z miejsc postojowych (parkingowych). Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

    W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej - nie jest więc podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dokonane zakupy nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. A zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

    W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia. W związku z tym, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, nie przysługuje Mu również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-2 ustawy o VAT.

    Reasumując parafia postąpiła zgodnie z treścią art. 86 ustawy nie mogąc odliczyć podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie miejsc postojowych (parkingowych) przy zabytkowym kościele parafialnym.

    Odnośnie kwestii dotyczącej kwalifikacji podatku VAT jako kosztu kwalifkowalnego zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie