Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych w związku z realizacją p... - Interpretacja - IPTPP2/443-814/11-4/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2012, sygn. IPTPP2/443-814/11-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych w związku z realizacją projektu pn. w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013, ponieważ wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych w związku z realizacją projektu pn. .

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz kwestie związane z reprezentacją Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie dwuosobowej spółki cywilnej, świadcząc usługi w ramach wykonywanego zawodu technicy dentystyczni oraz wytwarzając i dostarczając protezy dentystyczne i sztuczne zęby. Zgodnie z kodem PKD 2007 działalność Spółki objęta jest kodem 3250Z - produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne. Przy wykonywaniu wyrobów i usług Wnioskodawca zatrudnia pracowników. Wytwarzane osobiście i przy udziale pracowników protezy dentystyczne i sztuczne zęby dostarczane są na zamówienie lekarzy dentystów. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013, Wnioskodawca został zobowiązany do przedstawienia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

W piśmie z dnia 22 lutego 2012 r., będącym uzupełnieniem wniosku Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach realizacji przedmiotowego projektu zakupy będą dokonywane przez firmę A s.c., a zatem faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na firmę A s.c.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi świadczone przez techników dentystycznych w ramach wykonywanego zawodu oraz dostarczanie protez i sztucznych zębów, korzystające ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, upoważniają Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych jako podatku naliczonego i czy są inne możliwości prawne odzyskania tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług od zakupu środków trwałych wykorzystywanych do wytwarzania protez i sztucznych zębów przez techników dentystycznych.

Jak wynika z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późń. zm.) - dalej u.p.t.u., podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli natomiast podatnik oprócz czynności, w związku z którymi przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego, wykonuje również czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, wówczas ma obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług służących tym czynnościom (art. 91 ust. 1 u.p.t.u.).

W związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 Spółka chce zakupić system frezowania - innowacyjną linię technologiczną do wytwarzania protez dentystycznych. Na jego całość składać się będzie m.in. specjalne oprogramowanie, specjalistyczny skaner, frezarka oraz piec do wypalania protez. System ten będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do wytwarzania protez dentystycznych. Ponieważ usługi świadczone przez techników dentystycznych w ramach wykonywanego zawodu jak i dostarczanie protez i sztucznych zębów przez techników dentystycznych objęte jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 14 u.p.t.u., to wykorzystując tenże środek trwały do czynności zwolnionej z podatku od towarów i usług nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu środka trwałego oraz nie ma innej możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie dwuosobowej spółki cywilnej, świadcząc usługi w ramach wykonywanego zawodu technicy dentystyczni oraz wytwarzając i dostarczając protezy dentystyczne i sztuczne zęby. Działalność Spółki objęta jest kodem 3250Z - produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca w ramach ww. projektu chce zakupić system frezowania - innowacyjną linię technologiczną do wytwarzania protez dentystycznych, na którego całość składać się będzie m.in. specjalne oprogramowanie, specjalistyczny skaner, frezarka oraz piec do wypalania protez. System ten będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do wytwarzania protez dentystycznych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupy w ramach przedmiotowego projektu będą dokonywane przez Spółkę, a zatem faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, uzależniający wykorzystywanie zakupionych towarów i usług do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, nie będzie spełniony. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych w związku z realizacją projektu pn. w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013, ponieważ wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione w ramach przedmiotowego projektu wydatki, będą wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast zgodnie z art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca opłacił wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług, w kwocie 50 zł, w dniu 28.11.2011 r., natomiast wniosek został załatwiony w zakresie jednego zdarzenia przyszłego, zatem różnica w kwocie 10 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na rachunek bankowy wskazany przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi