Odzyskanie podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1793/11/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2012, sygn. ITPP2/443-1793/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 12 grudnia 2008 r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 2. Turystyka, działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego, ogłoszony przez Zarząd Województwa, Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu. Po przejściu wszystkich procedur związanych z oceną wniosku, Zarząd Województwa podjął decyzję o zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania. W dniu 29 maja 2009 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Przedmiotem projektu jest poprawa sytuacji w zakresie całorocznej dostępności obiektów sportowych i rekreacyjnych na terenie miasta i w regionie dzięki budowie Wodnego Centrum. Projekt jest zgodny z celem głównym osi priorytetowej, ponieważ realizacja projektu wpłynie na rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz bazy turystycznej, co wydłuży sezon turystyczny w mieście i regionie poza miesiące letnie. Natomiast cel główny projektu realizowany w ramach osi 2. działania 2.1 Wzrost Potencjału turystycznego jest zgodny z celem poddziałania 2.1.3 Infrastruktura Sportowo-Rekreacyjna. Celem poddziałania jest wzrost potencjału turystycznego województwa poprzez rozwój wielofunkcyjnej, całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Idea budowy nowego centrum rekreacyjno-sportowego powstała w związku z zapotrzebowaniem na tego typu obiekt zgłaszanym przez mieszkańców miasta. Projekt jest odpowiedzią na problemy i potrzeby społeczne w zakresie sportu i rekreacji. Wodne Centrum jest w zamyśle parkiem wodnym z silnie zaznaczoną częścią sportowo-pływacką. Planowany obiekt będzie posiadać część sportową z widownią na 1501 osób, część rekreacyjną z szeregiem nowoczesnych urządzeń, w obiekcie znajdować się będzie również centrum odnowy biologicznej. Na terenie obiektu możliwa będzie organizacja międzynarodowych zawodów pływackich, będzie działać punkt gastronomiczny oraz sklep sportowy. W podziemiach znajdować się będzie dwupoziomowy parking na 238 samochodów. Trzy podstawowe funkcje Wodnego Centrum wyznacza jego podział architektoniczny. Przewiduje się podział całego wodnego centrum na część sportową, rekreacyjną oraz służącą do odnowy biologicznej.

Część sportowa kompleksu składać się będzie z:

  • basenu typu olimpijskiego (50 x 25 m),
  • basenu do rozgrzewki i nauki pływania (25 x 8,5 m),
  • widowni dla 1501 osób + 8 osób niepełnosprawnych oraz dodatkowej widowni z dodatkową trybuną dla 257 osób (dla zawodników).

Część rekreacyjno-zabawowa składać się będzie z:

  • basenu rekreacyjnego o zróżnicowanych kształtach z urządzeniami do masażu,
  • brodzika dla dzieci,
  • sztucznej rzeki,
  • tzw. whirlpooli - wanien służących do masażu podwodnego z podgrzewaną wodą (do temperatury 34 st. C), zmniejszających napięcie mięśniowe, oczyszczających organizm, zmniejszających cellulitis, łagodzących skutki zapalenia stawów i stanów pourazowych,
  • dwóch zjeżdżalni po ok. 100 m z hamownią.

Dla obu części basenu przewiduje się oddzielne przebieralnie z częścią sanitarną, z oddzielnym aneksem dla niepełnosprawnych. Części sportowa i rekreacyjna stanowią funkcjonalną całość podczas zwykłej eksploatacji obiektu. W czasie zawodów istnieje możliwość wydzielenia niezależnego funkcjonowania części rekreacyjno-zabawowej. Część z odnową biologiczną będzie służyć użytkownikom z zewnątrz oraz stanowić zaplecze rehabilitacyjno-wypoczynkowe dla zawodników pływackich. Składać się będzie z następujących części:

  • część A - gabinety odnowy biologicznej,
  • część B - sale sportowo-rekreacyjne.

Powyższa inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy). Produkty projektu pozostaną własnością Gminy i zostaną przekazane w użytkowanie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, będącemu gminną jednostką samorządową, podległą Gminie. Zarządzać obiektem będzie dyrektor OSiR. Przekazanie obiektu nastąpi nieodpłatnie, decyzją Prezydenta Miasta, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. Uzasadniając przedstawione stanowisko Gmina powołała następujące przepisy:

  • art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.),
  • art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. art. 8 ust. 1 powołanej ustawy wskazano, że przez świadczenie, że usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).

W ust. 6 tego artykułu wskazano, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści złożonego wniosku wynika, że w dniu 29 maja 2009 r. Gmina zawarła umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, którego przedmiotem jest budowa nowego centrum rekreacyjno-sportowego. Obiekt jest w zamyśle parkiem wodnym z silnie zaznaczoną częścią sportowo-pływacką. Powyższa inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych Gminy. Produkty projektu zostaną nieodpłatnie przekazane w użytkowanie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, będącemu gminną jednostką samorządową, podległą Gminie. Inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz treść wskazanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto nie będzie przysługiwać prawo otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z treści wniosku wynika, iż środki o które ubiega się Gmina, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy