brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji p... - Interpretacja - IBPP4/443-1500/11/AWi

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2011, sygn. IBPP4/443-1500/11/AWi, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 16 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji projektu . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 16 listopada 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1500/11/AWi z dnia 9 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie złożyło w 2010 roku wniosek o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 dla działania małe projekty. Przedmiotem zadania jest organizacja cyklu grupowych wyjazdów do opery, operetki, filharmonii, teatru, kina dla mieszkańców miejscowości gminy, których status materialny i warunki życiowe pozbawiły możliwości czynnego uczestnictwa w kulturze. W ramach tego działania wszystkie koszty uznane zostały jako kwalifikowane i wszystkie faktury będą przedłożone do refundacji.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Stowarzyszenie.

Nabycie towarów i usług (bilety do kina, teatru itp.; usługi przewozowe) zostały udokumentowane fakturami VAT, w których Stowarzyszenie figuruje jako nabywca.

Grupowe wyjazdy do teatru, kina, itp. są udostępniane dla wszystkich korzystających nieodpłatnie. Nabór uczestników odbywa się na podstawie oferty publicznej, poprzez indywidualne zgłoszenia. Oferta kierowana jest do mieszkańców gminy.

Tytuł projektu:

Projekt realizowany jest w dwóch etapach:

  1. od dnia 1 września 2011r. do dnia 31 grudnia 2011r.
  2. od dnia 1 stycznia 2012r. do dnia 31 grudnia 2012r.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - działanie 413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 14 listopada 2011r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonanych w ramach realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 14 listopada 2011r.), nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonanych w ramach realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - działanie 413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Przedmiotem zadania jest organizacja cyklu grupowych wyjazdów do opery, operetki, filharmonii, teatru, kina dla mieszkańców miejscowości gminy, których status materialny i warunki życiowe pozbawiły możliwości czynnego uczestnictwa w kulturze.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Stowarzyszenie.

Nabycie towarów i usług (bilety do kina, teatru itp.; usługi przewozowe) zostały udokumentowane fakturami VAT, w których Stowarzyszenie figuruje jako nabywca.

Grupowe wyjazdy do teatru, kina, itp. są udostępniane dla wszystkich korzystających nieodpłatnie. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji projektu

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach