Temat interpretacji
Prawidłowość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług wylewania ław fundamentowych, stropów itp.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011r. (data wpływu 22 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2011r. (data wpływu 8 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług wylewania ław fundamentowych, stropów itp. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług wylewania ław fundamentowych, stropów itp.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2011r. (data wpływu 8 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 października 2011r. znak: IBPP2/443-966/11/BW.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji betonu towarowego i galanterii betonowej. Wyprodukowany w mieszalnikach beton Wnioskodawca sprzedaje bezpośrednio klientom w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej jak również dostarcza własnym sprzętem (gruszki do betonu, pompogruszki) na miejsce budowy. Klientami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak również podmioty gospodarcze. Poza sprzedażą w/w towaru, Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie wylewania ław, stropów itp. wraz z materiałem. Usługa polega na dowiezieniu betonu, użycia pompy do wypompowania betonu oraz wydelegowaniu pracownika, który odpowiada za staranne wylanie betonu do przygotowanych szalunków, równomierne rozprowadzenie i wyrównanie betonu. Gdy usługa dotyczy remontu, modernizacji, budowy lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - co Wnioskodawca stwierdza na podstawie przedstawionej przez usługobiorcę decyzji zezwalającej na budowę - stosuje przy sprzedaży 8% stawkę VAT. Do pozostałej sprzedaży towarów i usług stosuje stawkę 23% VAT.
Natomiast w piśmie z dnia 4 listopada 2011r. Wnioskodawca wskazał, że poza sprzedażą własnych wyrobów tj. betonu towarowego i wyrobów betonowych, świadczy usługi, w ramach budowy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, tzn. wylewanie ław fundamentowych, stropów i innych elementów betonowych w konkretnej bryle budynku - sposób wykonywania tej usługi Wnioskodawca przedstawił we wniosku o interpretację z dnia 19 sierpnia 2011r. Do wykonywania w/w usług zużywa beton wyprodukowany w swojej firmie i jego wartość jest w kalkulowana w cenę usługi. Potwierdzając fakt wykonania usługi fakturą VAT w rubryce nazwa usługi" Wnioskodawca wpisuje, usługa wylania ław wraz z materiałem lub usługa wylania stropu wraz z materiałem w rubryce PKWiU zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wpisuje 111 lub 112", w fakturze wykazuje wartość wykonanej usługi wg ceny umownej bez wskazania ilości zużytego betonu z uwzględnieniem stawki VAT 8%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy stosowana 8% stawka VAT do sprzedaży usług przedstawionych w stanie faktycznym jest prawidłowa...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wykonując usługę wraz z materiałem, Wnioskodawca odpowiada za należyte wykonanie zlecenia. Co najmniej trzech pracowników wykonuje daną usługę. Jeden pracownik obsługuje pompę, drugi dostarcza beton i przynajmniej jeden pracownik równomiernie rozprowadza beton, wyrównuje i zaciera. Ponieważ wykonywana usługa dotyczy budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, Wnioskodawca stosuje stawkę 8% VAT. Do kopii faktury VAT dołącza kserokopię decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, którą dostarcza mu zleceniobiorca.
Wnioskodawca równocześnie potwierdza, że pytanie i stanowisko przedstawione we wniosku ORD-IN odnosi się tylko do czynności związanych z budową budynku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel //.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 //.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.
Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.
Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.
Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:
- Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
- Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.
Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).
Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji betonu towarowego i galanterii betonowej. Wyprodukowany w mieszalnikach beton Wnioskodawca sprzedaje bezpośrednio klientom w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej jak również dostarcza własnym sprzętem (gruszki do betonu, pompogruszki) na miejsce budowy. Klientami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak również podmioty gospodarcze.
Poza sprzedażą ww. towaru Wnioskodawca, w ramach budowy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, świadczy usługi w zakresie wylewania ław fundamentowych, stropów i innych elementów betonowych wraz z materiałem w konkretnej bryle budynku. Usługa polega na dowiezieniu betonu, użycia pompy do wypompowania betonu oraz wydelegowaniu pracownika, który odpowiada za staranne wylanie betonu do przygotowanych szalunków, równomierne rozprowadzenie i wyrównanie betonu. Do wykonywania ww. usług zużywa beton wyprodukowany w swojej firmie i jego wartość jest w kalkulowana w cenę usługi. Potwierdzając fakt wykonania usługi fakturą VAT w rubryce nazwa usługi" Wnioskodawca wpisuje, usługa wylania ław wraz z materiałem lub usługa wylania stropu wraz z materiałem, w rubryce PKWiU zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wpisuje 111 lub 112", w fakturze wykazuje wartość wykonanej usługi wg ceny umownej bez wskazania ilości zużytego betonu z uwzględnieniem stawki VAT 8%.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy opisane we wniosku usługi, w zakresie wylewania ław fundamentowych, stropów i innych elementów betonowych, w cenie których wliczona jest wartość zużytych materiałów, stanowią jeden z rodzajów usług budowlanych i jak wynika z treści złożonego wniosku, usługi te związane są z budową budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym zatem ich świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach