Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna zostać opodatkowana usługa sprzedaży pakietów A: S, G, P? - Interpretacja - ILPP4/443-598/11-4/ISN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2011, sygn. ILPP4/443-598/11-4/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna zostać opodatkowana usługa sprzedaży pakietów A: S, G, P?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest agentem turystycznym i biletowym. Pośredniczy on w sprzedaży biletów lotniczych zarówno krajowych, jak i zagranicznych. W zakresie pośrednictwa w sprzedaży biletów rejsowych jest on zrzeszony w IATA (akredytacja) Międzynarodowym Stowarzyszeniu Przewoźników Lotniczych. Za usługi wyszukania połączenia i dokonania rezerwacji Spółka pobiera od klienta opłatę serwisową transaktion fee (TF), doliczając ją do ceny biletu. Faktura składa się z dwóch pozycji: biletu (sprzedaż w imieniu i na rzecz linii lotniczej) oraz TF. Dodatkowo, Zainteresowany uzyskuje prowizje od linii lotniczej za pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych.

Spółka planuje wprowadzić do sprzedaży nowy rodzaj produktu w postaci pakietów skierowanych dla firm (P, G, S). Zgodnie z klasyfikacją PKWiU usługa została określona jako numer 79.11.11.0 usługi organizowania rezerwacji biletów lotniczych.

Przystąpienie do pakietu będzie gwarantowało uzyskanie zniżek na opłatę serwisową (TF) przy zakupie biletów, ale cena biletu nie zmieni się. Dodatkowo, klient w ramach poszczególnych pakietów nabywa dodatkowe przywileje, np. będzie miał dedykowaną osobę do kontaktu, może korzystać z odroczonego terminu płatności warunki uzależnione są od pakietu i mogą się zmieniać.

Przykładowa oferta pakietu G:

  • do 50% zniżki opłat serwisowych,
  • do 25% zniżki na obsługę posprzedażową,
  • doradca A specjalnie dla firmy,
  • odroczony termin płatności.

Po podpisaniu umowy na pakiety (przystąpienie do pakietu), Wnioskodawca będzie wystawiał klientowi fakturę za pakiet (raz w miesiącu z góry). Następnie w trakcie miesiąca w przypadku zamówienia biletów będzie on wystawiał faktury za bilety, jak do tej pory (faktura za każdy bilet +TF), z tym że opłata serwisowa będzie naliczana z uwzględnieniem warunków pakietu. Opłata za pakiet jest bezzwrotna, w przypadku braku zamówień na rezerwacje biletów, Zainteresowany nie będzie korygować faktury, ani zwracać dokonanych wpłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna zostać opodatkowana usługa sprzedaży pakietów A: S, G, P...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej 23%, ponieważ nie jest to usługa, która może wystąpić niezależnie od pośrednictwa w sprzedaży biletów. Klient może zdecydować się na zakup pakietu, a w trakcie miesiąca nie dokonywać żadnych rezerwacji biletowych i nie skorzysta z praw jakie daje wykupienie pakietu. Wystawiając fakturę za pakiet z góry za każdy rozpoczynający się miesiąc nie ma również informacji ile nabędzie biletów krajowych, a ile zagranicznych, opodatkowanych różnymi stawkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z kolei w świetle przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka jest m.in. agentem biletowym. Planuje ona wprowadzić do sprzedaży nowy rodzaj produktu w postaci pakietów skierowanych dla firm (P, G, S), które będą gwarantowały uzyskanie zniżek na opłatę serwisową (TF). Klient w ramach poszczególnych pakietów, nabywa dodatkowe przywileje, np. będzie miał dedykowaną osobę do kontaktu, może korzystać z odroczonego terminu płatności warunki uzależnione są od pakietu i mogą się zmieniać. Usługę sprzedaży pakietów Zainteresowany zaklasyfikował do grupowania PKWiU 79.11.11.0 Usługi organizowania rezerwacji biletów lotniczych.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym Trybunał stwierdził, że: Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV).

W opinii tut. Organu, usługa świadczona przez Wnioskodawcę, zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 79.11.11.0 Usługi organizowania rezerwacji biletów lotniczych nie stanowi czynności pomocniczej do usług sprzedaży biletów lub usług pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych. Należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie usługa wykonywana przez Spółkę związana jest z wykonywanymi przez nią czynnościami, jednak jak wynika z opisu sprawy, może ona wystąpić niezależnie od sprzedaży biletów bądź niezależnie od usług pośrednictwa. Powyższe potwierdza fakt, iż klient może zdecydować się na zakup pakietu, a w trakcie miesiąca nie dokonywać żadnych rezerwacji biletowych. Ponadto, opłata za pakiet jest bezzwrotna także w sytuacji braku zamówień na rezerwację biletów. Jak wskazał Zainteresowany, dokonując sprzedaży usług będących przedmiotem pytania, nie ma on również informacji, ile dany klient nabędzie biletów krajowych, a ile zagranicznych, opodatkowanych różnymi stawkami podatku od towarów i usług.

Zatem w dalszej części niniejszej interpretacji, dokonano analizy przepisów dotyczących określenia stawki podatku dla usługi sklasyfikowanej w PKWiU do grupowania PKWiU 79.11.11.0 Usługi organizowania rezerwacji biletów lotniczych.

W tym miejscu wskazać należy, iż Organ w dalszej części niniejszej interpretacji dokonał analizy przepisów ustawy odnoszących się wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Jednak usługa świadczona przez Spółkę sklasyfikowana przez nią w pod symbolem PKWiU 79.11.11.0 Usługi rezerwacji biletów lotniczych, nie została wymieniona w ustawie ani w przepisach wykonawczych do niej, jako usługa opodatkowana stawką preferencyjną bądź zwolniona od podatku. Tym samym, będzie podlegać ona opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem, usługa sprzedaży pakietów A: S, G, P, świadczona na terytorium kraju, powinna zostać opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe, jednak w oparciu o uzasadnienie inne niż przez niego przedstawione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku. Natomiast kwestia dotycząca wystawiania faktur została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 29 listopada 2011 r. nr ILPP4/443 -598/11-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP4/443-598/11-5/ISN, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu