Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych. W dniu 16 listopada 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W czerwcu 2006 roku Wnioskodawca otrzymał od ojca tytułem darowizny pole rolne. Pole to Zainteresowany użytkował wyłącznie na potrzeby własne jeszcze przez rok, ponieważ od roku 2007 Rada Miejska przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. Rada Miejska uznała przedmiotowe tereny za bardzo atrakcyjne pod kątem rozbudowy miasta i tak w maju 2009 roku uchwaliła ostatecznie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla gruntów rolnych Wnioskodawcy. Na podstawie tej uchwały powstały 33 działki przeznaczone na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną lub usługi nieuciążliwe. W roku 2010 Wnioskodawca sprzedał pierwszą działkę, dzięki czemu w roku bieżącym rozpoczął z małżonką budowę własnego domu na jednej z powstałych działek budowlanych.
Pismem z dnia 14 listopada 2011 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:
- Wnioskodawca nie prowadził ani nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej,
- Zainteresowany nie posiadał, ani nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia l1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- Podatnik nie wykorzystywał opisanej we wniosku nieruchomości w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, w tym również w działalności rolniczej. Pole to użytkował jedynie na własne potrzeby (ziemniaki, kapusta, marchew itp.),
- wyodrębnione działki posiadają zapewnienie przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i wodociągowej. Nie planuje się obecnie uzbrojenia ww. działek w przyłącza do sieci gazowej. Poza tym działki posiadają dostęp do drogi publicznej,
- nowy właściciel, sprzedanej w roku 2010 działki, dokonał sam jej uzbrojenia w sieć energetyczną i wodociągową na podstawie składanych wniosków do odpowiednich organów (energetyka, Zakład Budżetowy Wodociągów i Kanalizacji). Wnioskodawca wraz z małżonką, jako budujący swój dom na jednej z działek, również posiadają już na niej przyłącze energetyczne,
- Zainteresowany wcześniej nie dokonywał zbycia innych nieruchomości. Wymieniona we wniosku działka była pierwszą zbytą przez niego nieruchomością (rok 2010). Jednakże w roku bieżącym (2011) Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch kolejnych działek gruntowych,
- na sprzedaż przeznaczone są 24 działki rolne, jednak do końca roku 2014 Wnioskodawca planuje sprzedaż max 5 działek (pod warunkiem, że w ogóle znajdą się klienci).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przy sprzedaży wspomnianych powyżej działek budowlanych Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, darowane pole rolne nigdy nie było wykorzystywane do prowadzenia działalności, gospodarczej, dlatego też Zainteresowany jako osoba fizyczna sprzedaż działek budowlanych winien traktować jako sprzedaż majątku osobistego, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Pod pojęciem towaru w myśl art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:
- po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
- po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w czerwcu 2006 roku otrzymał od ojca tytułem darowizny pole rolne. Pole to Zainteresowany użytkował wyłącznie na potrzeby własne jeszcze przez rok, ponieważ od roku 2007 Rada Miejska przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i uznała je za bardzo atrakcyjne pod kątem rozbudowy miasta. W maju 2009 roku uchwaliła ostatecznie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla gruntów rolnych Wnioskodawcy. Na podstawie tej uchwały powstały 33 działki przeznaczone na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną lub usługi nieuciążliwe. W roku 2010 Wnioskodawca sprzedał pierwszą działkę, dzięki czemu w roku bieżącym rozpoczął z małżonką budowę własnego domu na jednej z powstałych działek budowlanych. Wnioskodawca nie prowadził ani nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie posiadał, ani nie posiada statusu rolnika ryczałtowego. Podatnik nie wykorzystywał opisanej we wniosku nieruchomości w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej. Pole to użytkował jedynie na własne potrzeby (ziemniaki, kapusta, marchew itp.). Wyodrębnione działki posiadają zapewnienie przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i wodociągowej. Nie planuje się obecnie uzbrojenia ww. działek w przyłącza do sieci gazowej. Poza tym działki posiadają dostęp do drogi publicznej. Zainteresowany wcześniej nie dokonywał zbycia innych nieruchomości. Wymieniona we wniosku działka była pierwszą zbytą przez niego nieruchomością (rok 2010). Jednakże w roku bieżącym (2011) Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch kolejnych działek gruntowych. Na sprzedaż przeznaczone są 24 działki rolne, jednak do końca roku 2014 Wnioskodawca planuje sprzedaż max 5 działek (pod warunkiem, że w ogóle znajdą się klienci).
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonujący dostawy opisanych działek Wnioskodawca wystąpił w charakterze podatnika. Zainteresowany nie wykorzystywał nieruchomości w działalności gospodarczej także rolniczej, użytkował ją jedynie na własne potrzeby. Uwzględniając ponadto fakt otrzymania gruntu w drodze darowizny stwierdzić należy, iż nic nie wskazuje na to aby nabyciu nieruchomości towarzyszył zamiar jej późniejszego zbycia oraz wykorzystywania w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem Zainteresowany sprzedając w roku 2010 i 2011 powstałe po podziale gruntu działki, korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co nie stanowi wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Wnioskodawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a dostawę działek cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca w związku ze sprzedażą w roku 2010 i 2011 powstałych po podziale nieruchomości działek nie wystąpił w roli podatnika podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie dokonał czynności podlegającej opodatkowaniu.
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 30 listopada 2011 r. nr ILPP1/443-1185/11-5/MK.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP1/443-1185/11-5/MK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu