Akceptacja otrzymywania faktury elektronicznej, prawo do odliczenia, faktury elektroniczne VAT RR. - Interpretacja - ILPP4/443-585/11-7/EWW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2011, sygn. ILPP4/443-585/11-7/EWW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Akceptacja otrzymywania faktury elektronicznej, prawo do odliczenia, faktury elektroniczne VAT RR.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przesyłania rolnikom ryczałtowym faktur VAT RR w formie elektronicznej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przesyłania rolnikom ryczałtowym faktur VAT RR w formie elektronicznej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej.

W związku z wejściem w życie od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zwanego dalej rozporządzeniem, Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów szereg pism z prośbą o akceptację, o której mowa w § 3 rozporządzenia. Akceptacja dotyczy przesyłania przez kontrahentów drogą mailową głównie faktur w formacie PDF i DOC/XLS.

Zainteresowany również chce zwrócić się z prośbą do swoich kontrahentów o akceptację przesyłania do nich faktur sprzedaży w formacie PDF lub DOC/XLS drogą mailową. Tą samą drogą i w tej samej formie byłyby wysyłane korekty faktur sprzedaży.

Ponadto, w związku z działalnością, Wnioskodawca nabywa od rolników ryczałtowych produkty rolne, na które wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę VAT RR dokumentującą nabycie tych produktów zgodnie z rozdziałem 2 Działu XII ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Również w stosunku do rolników ryczałtowych, chce on zwrócić się z prośbą o akceptację przysłania do nich faktur sprzedaży w formacie PDF lub DOC/XLS drogą mailową.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przy przesyłaniu faktur i faktur korygujących drogą mailową w formacie PDF lub DOC/XLS zachowana będzie autentyczność i integralność treści tych dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po otrzymaniu akceptacji, o której mowa w § 3 rozporządzenia od rolników ryczałtowych, Zainteresowany będzie mógł wysyłać do nich drogą mailową wystawiane przez siebie faktury VAT RR w formacie PDF lub DOC/XLS...

Zdaniem Wnioskodawcy, po otrzymaniu akceptacji, o której mowa w § 3 rozporządzenia od rolników ryczałtowych, będzie on mógł wysyłać do nich drogą mailową wystawiane przez siebie faktury VAT RR w formacie PDF lub DOC/XLS.

Uzasadnieniem stanowiska Spółki jest opublikowana na stronie Ministerstwa Finansów informacja z dnia 31 grudnia 2010 r. zatytułowana Najważniejsze zmiany w VAT od dnia 1 stycznia 2011 r.. Autor przedstawia tam najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. Zawarta tam informacja o tym, że celem zaproponowanych zmian w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2010 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest uproszczenie obrotu fakturami, tak aby faktury elektroniczne stały się realną alternatywą dla faktur papierowych w szczególności poprzez:

  • dopuszczenie gwarantowania autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur wg metod określonych przez podatnika,
  • utrzymanie jako rozwiązań fakultatywnych dotychczasowych metod gwarantowania autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych kwalifikowany podpis elektroniczny lub wymiana danych elektronicznych (EDI),
    ()
  • umożliwienie wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych w dowolnym formacie elektronicznym (PDF, DOC i inne, udostępnienie na serwerze wystawcy, jak również np. przesyłanie mailem)

wyraźnie potwierdza zdanie Zainteresowanego.

Autentyczność faktury wysłanej/odebranej w formie elektronicznej Wnioskodawca zamierza zapewnić poprzez posiadanie pewności co do wzajemnej tożsamości stron dokonujących transakcji, umówienia się co do sposobu wystawiania faktur, jak i sposobu ich przesyłania lub udostępniania. Faktura będzie zawierała dane dostawcy towarów lub usługodawcy.

Integralność treści faktury wysyłanej/odbieranej w formie elektronicznej Spółka zamierza zapewnić odnosząc treść faktury do obiektywnych warunków związanych z transakcją, którą faktura dokumentuje, jak chociażby zgodność z zamówieniem, z ilością otrzymanego towaru.

Odnośnie potwierdzenia otrzymania korekt faktur sprzedaży wymienione sposoby potwierdzania spełniają wymagania art. 29 ust. 4a ustawy. W ustawie nie jest wymieniony katalog konkretnych form potwierdzeń, co daje Zainteresowanemu dowolność w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z analizy sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Chce on zwrócić się z prośbą do rolników ryczałtowych, od których nabywa produkty rolne i których nabycie dokumentuje wystawiając w dwóch egzemplarzach faktury VAT RR, o akceptację przesyłania do nich faktur sprzedaży w formacie PDF lub DOC/XLS drogą mailową.

W związku z powyższym Zainteresowany ma wątpliwości, czy po otrzymaniu akceptacji, o której mowa w § 3 rozporządzenia od rolników ryczałtowych, będzie mógł wysyłać do nich drogą mailową faktury sprzedaży w formacie PDF lub DOC/XLS.

Wskazać należy, że w dziale XII Procedury szczególne w Rozdziale 2 Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, przepisy art. 115-118 ustawy, określają zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych od rolnika ryczałtowego.

Przepis art. 117 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 ustawy.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Stosownie do zapisu art. 116 ust. 2 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ponadto, zgodnie art. 116 ust. 3 ustawy, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:

Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy, stwierdzić należy, że obowiązek wystawienia faktury VAT RR spoczywa na podatniku podatku od towarów i usług, który nabył produkty rolne od rolnika ryczałtowego.

Zatem zasady sporządzania faktur VAT RR zostały szczegółowo zdefiniowane w art. 116 ustawy. Jednocześnie nie została wydana delegacja ustawowa upoważniająca Ministra Finansów do określenia w przepisach wykonawczych dodatkowych regulacji w stosunku do faktur VAT RR.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Zainteresowany nie będzie mógł wystawiać oraz przesyłać rolnikom ryczałtowym faktur VAT RR drogą elektroniczną, pomimo uzyskania od nich akceptacji, o której mowa w § 3 rozporządzenia. Tak wystawiona i przesłana faktura VAT RR, nie będzie spełniała wszystkich warunków, wymienionych w art. 116 ustawy (w szczególności dotyczy to wymaganych art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, czytelnych podpisów osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktur lub podpisów oraz imion i nazwisk tych osób).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części przesyłania rolnikom ryczałtowym faktur VAT RR w formie elektronicznej. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały w dniu 29 listopada 2011 r. odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-585/11-4/EWW, nr ILPP4/443 585/11-5/EWW, nr ILPP4/443-585/11-6/EWW.

W dniu 31 października 2011 r. w zakresie autentyczności pochodzenia i integralności treści wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP4/443-585/11-3/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP4/443-585/11-4/EWW, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-585/11-5/EWW, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-585/11-6/EWW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu