Skoro bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy a ponadto jak wskazał - nie ... - Interpretacja - IPTPP2/443-327/11-4/PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.10.2011, sygn. IPTPP2/443-327/11-4/PM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Skoro bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy a ponadto jak wskazał - nie spełnia warunków z art. 43 ust.1 pkt 29 lit a-c ustawy, to świadczone usługi szkoleniowe nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT i są opodatkowane według podstawowej stawki podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% do organizowanych odpłatnych usług szkoleniowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% do organizowanych odpłatnych usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 29 września 2011 r. został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności prowadzi szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy, jak również dokonuje sprzedaży opodatkowanej pozostałej np. sprzedaż apteczek i wyposażenia do apteczek. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza szkolenia otwarte (pozyskuje uczestników szkoleń poprzez ogłoszenia na stronie internetowej i inne formy reklamy), jak i szkolenia zamknięte na zlecenie konkretnej instytucji bądź firmy. Wnioskodawca nie prowadzi kursów kwalifikowanych, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Firma nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy są przeprowadzane przede wszystkim według wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji. Po zakończonym szkoleniu każdy uczestnik otrzymuje certyfikat Europejskiej Rady Resuscytacji, który honorowany jest w całej Europie. Szkolenia mają charakter praktyczny i prowadzone są przez specjalistów - instruktorów certyfikowanych przez Europejską Radę Resuscytacji. Poprzez uczestnictwo w szkoleniu kursanci podnoszą swoją atrakcyjność na rynku pracy. Szkolenia mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych choć nie wykluczają udziału osób nie wykonujących czynności zawodowych (takich jak studenci, bezrobotni). Zainteresowany specjalizuje się w odpłatnych szkoleniach dla podmiotów gospodarczych.

W ramach prowadzonej działalności organizuje również nieodpłatne szkolenia kierowane do konkretnej grupy zawodowej odbiorców np. nauczycieli, służb mundurowych, pracowników kierowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą do udziału w szkoleniu. Te otwarte projekty szkoleniowe dofinansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu (). Wnioskodawca w okresie () będzie realizował projekt szkoleniowy w ramach poddziałania ". Dofinansowanie przyznane jest w formie płatności ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny) oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego i stanowi łącznie 100% wydatków kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie to jest przeznaczone na pokrycie ściśle określnych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją.

Kwota dotacji wyliczana jest w oparciu o skalkulowane koszty związane z organizacją szkoleń. Środki pozyskane na realizację wyżej wymienionego projektu zostaną wydatkowane na:

  • wydatki związane z personelem projektu (wypłata wynagrodzeń kierownika projektu, wypłata wynagrodzeń asystenta kierownika projektu, umowa - zlecenie na obsługę projektu w miejscu szkoleń),
  • zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia biura,
  • zakup art. biurowych do obsługi projektu,
  • promocja projektu,
  • delegacje,
  • zakup środków trwałych,
  • wynajęcie sal szkoleniowych, zarezerwowanie wyżywienia,
  • wynagrodzenia dla trenerów itp.

W piśmie z dnia 29 września 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż prowadząc dla podmiotów gospodarczych odpłatne szkolenia nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie, kształcenia i wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia odpłatne organizowane przez podmiot są usługami kształcenia zawodowego opodatkowanymi stawką podstawową 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia odpłatne organizowane przez podmiot są usługami kształcenia zawodowego, ale ponieważ nie jest spełniony żaden z warunków określonych w artykule 43 ust. 1 pkt 29 lit. od a) do c) do zastosowania stawki ZW, to usługi te opodatkowane być powinny stawką podstawową.

Szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawcę mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, uczestnicy szkoleń podnoszą swoją atrakcyjność na rynku pracy. W związku z przepisami Kodeksu Pracy art. 209 par. 1 pkt 2 a) pracodawca jest zobowiązany wyznaczyć pracowników do udzielanie pierwszej pomocy, liczba pracowników ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w paragrafie 44 ust. 3 określa, że obsługa punktów i apteczek, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy. Ustęp 4 § 44 powyższego rozporządzenia mówi, że w punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach powinny być wywieszone wykazy pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy.

Uczestnikami szkoleń odpłatnych są zarówno pracownicy skierowani przez pracodawcę jak i indywidualne osoby (zatrudnione, bezrobotne czy studenci). Tak, jak usługi szkolenia dla osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B" tak i usługi świadczone przez firmę są obecnie jednym z wymogów stawianym kandydatom do pracy na różne stanowiska. Dodatkowo w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 288/1) określono, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenia ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Stosownie do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności prowadzi szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy, jak również dokonuje sprzedaży opodatkowanej pozostałej np. sprzedaż apteczek i wyposażenia do apteczek. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza szkolenia otwarte (pozyskuje uczestników szkoleń poprzez ogłoszenia na stronie internetowej z wykorzystaniem innych form reklamy), jak i szkolenia zamknięte na zlecenie konkretnej instytucji bądź firmy. Wnioskodawca specjalizuje się w odpłatnych szkoleniach dla podmiotów gospodarczych i nie prowadzi kursów kwalifikowanych, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Poprzez uczestnictwo w szkoleniu kursanci podnoszą swoją atrakcyjność na rynku pracy. Szkolenia mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych choć nie wykluczają udziału osób niewykonujących czynności zawodowych (takich jak studenci, bezrobotni). Zainteresowany nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie, kształcenia i wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca nie spełnia żaden z warunków określonych w artykule 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy o VAT.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczył kwestii, czy w sytuacji niespełnienia warunków określonych w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a-c ustawy winien opodatkować świadczone usługi szkoleniowe stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę odpłatne usługi szkoleniowe podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Skoro bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy a ponadto jak wskazał - nie spełnia warunków z art. 43 ust.1 pkt 29 lit a-c ustawy, to świadczone usługi szkoleniowe nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT i są opodatkowane według podstawowej stawki podatku VAT.

Tym samym przedstawione w treści wniosku stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej uznania nieodpłatnych szkoleń za odpłatne świadczenie usług, wliczania do obrotu otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych przedmiotową dotacją, rozstrzygnięto odrębną interpretacją.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP2/443-327/11-5/PM, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi