Temat interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu dot. modernizacji budynku SPZOZ
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011r. (data złożenia 28 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2011r. (data złożenia 22 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 czerwca 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2011r. (data złożenia 22 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1053/11/AZ z dnia 19 lipca 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem VAT. Główna pozycją obrotów (sprzedaży) są usługi medyczne sprzedawane NFZ zwolnione z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Wnioskodawca nie korzysta z odliczania podatku naliczonego. Wartość sprzedaży opodatkowanej (czynsze za wynajem pomieszczeń) w sprzedaży ogółem wyniosła 6%. Wartość podatku VAT za 2010r. 36 817,00 zł co daje możliwość odliczenia 2 114,00 zł za cały rok.
W latach 2009-2011 Wnioskodawca realizował 2 zadania inwestycyjne realizowane przy pomocy środków unijnych. Zakup nowej aparatury medycznej i modernizacja (budowlane).
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, tytuł projektu (dot. 2 zadania) xxx, nr umowy zzz, ID projektu: 270. Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 29 lipca 2009r.
Data zakończenia rzeczowej realizacji projektu 30 maja 2011r.
Data poniesienia pierwszego wydatku: 1 stycznia 2008r.
Data zakończenia finansowej realizacji projektu: 30 czerwca 2010r.
Projekt polega na realizacji szeregu robót budowlanych, które pozwoliły na dostosowanie obiektu (gabinetów lekarskich i części medycznej) SPZOZ do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. wymogów NFZ oraz wymogów Sanepidu. Koszt całkowity projektu x zł.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7 z tytułu świadczenia dodatkowych (oprócz medycznych) wynajem pomieszczeń. Zakupy były dokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Zakupione w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem wniosku towary i usługi (mienie powstałe w wyniku realizacji projektu) jest wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 lipca 2011r.):
Czy w świetle przedstawionych faktów Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od zrealizowanego zadania inwestycyjnego...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 22 lipca 2011r.), nie jest w stanie skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7 z tytułu świadczenia dodatkowych usług (oprócz medycznych) wynajem pomieszczeń. Główną pozycją obrotów (sprzedaży) są usługi medyczne zwolnione z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Wnioskodawca nie korzysta z odliczania podatku naliczonego. Wartość sprzedaży opodatkowanej (czynsze za wynajem pomieszczeń) w sprzedaży ogółem wyniosła 6%.
Wnioskodawca realizował projekt pod nazwą xxx. Projekt polega na realizacji szeregu robót budowlanych, które pozwoliły na dostosowanie obiektu (gabinetów lekarskich i części medycznej) SPZOZ do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. wymogów NFZ oraz wymogów Sanepidu. Zakupy były dokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Zakupione w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem wniosku towary i usługi (mienie powstałe w wyniku realizacji projektu) jest wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości lub w części do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości lub części podatku. Tym samym, fakt że podatnik nie korzysta z prawa do odliczenia podatku VAT nie oznacza, że prawo to mu nie przysługuje.
Zaznaczenia również wymaga, że w sytuacji gdy podatnik dokonuje zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje zastosowanie znajdują unormowania art. 90 ustawy o VAT.
Przepisy te wskazują, iż w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku związanych z poszczególnymi kategoriami działalności, podatnik dokonuje odliczenia podatku z zastosowaniem proporcji.
Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Stosownie do art. 90 ust. 10 w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
- nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%. Tym samym w sytuacji gdy proporcja przekracza 2% (np. wynosi 6% jako wskazano w opisie stanu faktycznego) to podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Podkreślenia jednak wymaga, iż odliczenie podatku VAT z zastosowaniem proporcji możliwe jest tylko w sytuacji gdy nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku związanych z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i kwot związanych z czynnościami w stosunku do których takie prawo nie przysługuje. W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia Wnioskodawca ma bowiem w pierwszej kolejności obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT czy też zwolnionymi z tego podatku, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Obliczanie kwoty podatku naliczonego do odliczenia za pomocą wskaźnika proporcji możliwe jest wyłącznie w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną.
Z powyższego wynika, iż prawidłowa kwalifikacja zakupów do określonych rodzajów sprzedaży, której Wnioskodawca dokonuje w momencie zakupu, ma zasadnicze znaczenie dla ustalenia właściwej kwoty podatku naliczonego do odliczenia.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupione w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem wniosku towary i usługi (mienie powstałe w wyniku realizacji projektu) jest wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Tym samym w odniesieniu do tych zakupów Wnioskodawca dokonał alokacji zakupów do czynności zwolnionych od podatku. Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2011r. usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.
Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie realizacja projektu związana jest wyłącznie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. wynajmowania pomieszczeń objętych modernizacją), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach