Czy w odniesieniu do zrealizowanego, Gmina z uwagi na pozycję partnera w realizowanym projekcie, będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o ... - Interpretacja - IPTPP1/443-354/11-3/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2011, sygn. IPTPP1/443-354/11-3/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do zrealizowanego, Gmina z uwagi na pozycję partnera w realizowanym projekcie, będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub o faktyczną możliwość zwrotu w całości lub w części podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 06 czerwca 2011r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 15 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011r. (data wpływu 25 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. .

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowe w Bielsku-Białej, pismem z dnia 13 czerwca 2011r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 15 czerwca 2011r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 sierpnia 2011r. (data wpływu 25 sierpnia 2011r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego, sformułowania pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina posługuje się nr nadanym w dniu 01 sierpnia 2011r. Gmina jest partnerem w projekcie współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego polegającego na zakupie samochodu ratowniczo pożarniczego.

Rola partnera w projekcie polegała na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie upoważnienia Prezesa OSP oraz na udzieleniu pożyczki w wysokości xxx zł na potrzeby zabezpieczenia wkładu finansowego.

W wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w dniu 14.03.2011 r. została zawarta umowa Nr. Dofinansowanie projektu będzie wynosić 85% kosztów kwalifikowalnych projektu. Umowa o dofinansowanie Nr została zawarta w dniu 30.11.2010 r. pomiędzy Zarządem Województwa, a Ochotniczą Strażą Pożarną.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 sierpnia 2011r. (data wpływu 25 sierpnia 2011r.) wskazano, że na podstawie umowy zawartej z wykonawcą wybranym w przetargu nieograniczonym, w czerwcu br. Ochotnicza Straż Pożarna zakupiła nowy samochód ratowniczo pożarniczy.

Partnerem OSP w realizacji projektu unijnego pn. jest Gmina. Rola Gminy jako partnera OSP w projekcie polegała na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia Prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP zwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej.

Zakup samochodu ratowniczo pożarniczego uzyskał dofinansowanie w wysokości xxx zł (tj. 85 % wartości samochodu) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Faktura została wystawiona na OSP i zapłacona przez OSP.

Ochrona przeciwpożarowa należy do zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

, (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. , Gmina z uwagi na pozycję partnera w realizowanym projekcie, polegającą na przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia Prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP wzwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej, będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub o faktyczną możliwość zwrotu w całości lub w części podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) po zrealizowaniu zakupu samochodu ratowniczo pożarniczego przez OSP, Gmina, będąca partnerem OSP w realizacji projektu, gdzie rola Gminy jako partnera polegała na przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP zwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej, w żaden sposób nie będzie mogła uzyskać zwrotu podatku naliczonego z faktury zrealizowanej przez OSP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust.1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy ochrony przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina jest partnerem Ochotniczej Straży Pożarnej w projekcie współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. . Rola Gminy, jako partnera OSP polegała na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP zwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej. Zakup samochodu ratowniczo pożarniczego uzyskał dofinansowanie w wysokości 85 % wartości samochodu. Po zakończeniu realizacji projektu OSP nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług związanych ze zrealizowanym projektem. Faktura została wystawiona i zapłacona przez OSP.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż Gmina, jako partner OSP w związku z realizacją projektu, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub o zwrot w całości lub części podatku VAT.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Ochotniczą Straż Pożarną.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. .

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Beneficjenta pomocy tj. Ochotniczej Straży Pożarnej w Wysokiej, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawnopodatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi