Temat interpretacji
Czy wynajem pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców, w celu odbycia obowiązkowych zajęć praktycznych z techniki jazdy w innym ośrodku kształcenia kierowców, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, czy też powinien być opodatkowany stawką podstawową?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 23 lipca 2010 r. nr IG.III-GW-5327-6/4/10 Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia w zakresie kategorii C, C+E i D. W ramach prowadzonej działalności Spółka przystosowała jeden z autobusów do praktycznej nauki jazdy, co zostało potwierdzone stosownym wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Zgodnie z art. 43 ust. 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wyjaśnieniami Ministra Finansów, usługi kształcenia kierowców świadczone przez Spółkę w kat. C, C+E, D, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne, są zwolnione z VAT.
W dniu 21.01.2011 r. Spółka zawarła umowę z innym uprawnionym Ośrodkiem Szkolenia Kierowców, na wynajem ww. autobusu należącego do Spółki w celu umożliwienia odbycia zajęć praktycznych z jazd w warunkach drogowych, wykonywanego na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. transport drogowy (Dz. U. Nr 125 poz. 874 z 2007 r.). Zgodnie z umową pojazd będzie wykorzystany wyłącznie do celów związanych z kształceniem zawodowym kierowców. Po zakończeniu usługi Spółka wystawi fakturę VAT za wynajem pojazdu przystosowanego do praktycznego szkolenia kierowców.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wynajem pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców, w celu odbycia obowiązkowych zajęć praktycznych z techniki jazdy w innym ośrodku kształcenia kierowców, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, czy też powinien być opodatkowany stawką podstawową...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane, są zwolnione z podatku VAT. Szkolenie osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy jest ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii C, D i E są usługami kształcenia zawodowego. Zgodnie jednak z art. 43 ust. 17a, zwolnienie to ma zastosowanie do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanymi przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, wynajem pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców, wyłącznie w celu odbycia obowiązkowych zajęć praktycznych z nauki jazdy, nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w przytoczonych przepisach, ponieważ właściciel pojazdu (wynajmujący) nie świadczy usługi podstawowej, o której mowa w art. 43 ust. 17a, a jedynie udostępnia pojazd niezbędny do wykonania tej usługi. W opinii Wnioskodawcy usługa wynajęcia wspomnianego autobusu powinna być opodatkowana stawką podstawową.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na mocy art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Należy zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wpisany do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców w zakresie kategorii C, C+E i D. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności przystosował jeden z autobusów do praktycznej nauki jazdy. Zainteresowany zawarł umowę z innym uprawnionym Ośrodkiem Szkolenia Kierowców na wynajem autobusu należącego do Wnioskodawcy w celu umożliwienia odbycia zajęć praktycznych z jazd w warunkach drogowych, wykonywanego na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Zgodnie z umową pojazd będzie wykorzystany wyłącznie do celów związanych z kształceniem zawodowym kierowców. Po zakończeniu usługi Wnioskodawca wystawi fakturę VAT za wynajem ww. pojazdu.
Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż wynajem autobusu przez ośrodek szkolenia kierowców innemu ośrodkowi w celu umożliwienia odbycia praktycznej nauki jazdy nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 w zw. z art. 43 ust. 17a ustawy.
Świadczenie usług ściśle związanych z czynnościami głównymi może korzystać ze zwolnienia tylko wówczas jeśli są konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Natomiast świadczenie usług jest wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą objętą podatkiem VAT.
Zatem przedmiotem rozważań w niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia świadczenia przez Wnioskodawcę usługi wynajmu autobusu, nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia, czy będzie on wykorzystywany przez najemcę do działalności zwolnionej od podatku VAT, czy do działalności opodatkowanej tym podatkiem.
Jak stanowi art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W myśl art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.
W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 155-157 zostały wymienione:
- poz 155 -Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31),
- poz. 156- Usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32),
- poz. 157 Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 49.39).
Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Do wynajmu autobusów odnoszą się następujące grupowania wymienione w tym rozporządzeniu: Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą (PKWiU 49.39.31), Transport drogowy autobusami, pozarozkładowy, lokalny, włączając wynajem tego typu autobusów (PKWiU 49.39.33) Transport drogowy autobusami, pozarozkładowy, dalekobieżny, włączając wynajem tego typu autobusów (PKWiU 49.39.34).
Żadne z ww. grupowań nie obejmuje usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Zatem zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, wynajem pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców, nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT. Opodatkować go należy według stawki 23%.
Reasumując, wynajem przez Wnioskodawcę pojazdu przystosowanego do kształcenia kierowców, w celu odbycia obowiązkowych zajęć praktycznych z techniki jazdy w innym ośrodku kształcenia kierowców, podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, czyli kwestii zwolnienia z podatku VAT (opodatkowania podatkiem VAT) usługi wynajmu autobusu. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi