Temat interpretacji
Należy uznać, iż środki finansowe przeznaczone na realizację projektu nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu P, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008r. (data wpływu 10 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych środków finansowych na realizację przedsięwzięcia p.n. Program F.. - Polska - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych środków finansowych na realizację przedsięwzięcia p.n. Narodowy Program F - Polska 2020.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Decyzją Nr 1/ Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Instytutowi zostały przyznane środki finansowe na realizację przedsięwzięcia p.n. Program F.. - Polska . Szczegółowe warunki wykonania, wykorzystania i rozliczenia środków określiła umowa zawarta pomiędzy Ministerstwem a Instytutem P jako wykonawcą. Wykonawca został wybrany w drodze konkursu ogłoszonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie § 82 rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161. poz. 1359) oraz na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2380 z późniejszymi zmianami,).
Ministerstwo w drodze umowy zleciło Instytutowi realizację zadania publicznego polegającego na zastosowaniu metody f..., mającej na celu wskazanie przyszłych potrzeb, szans i zagrożeń związanych z rozwojem społecznym i gospodarczym oraz zaplanowanie odpowiednich działań z dziedziny nauki i techniki. Środki przyznanej dotacji w całości pokrywają koszty realizacji Projektu.
Przedmiotem umowy jest:
- Wykonanie Przedsięwzięcia dotyczącego realizacji Programu F.... - Polska
- Wykonanie ekspertyzy naukowej na podstawie przeprowadzonego Przedsięwzięcia, zwanej dalej ekspertyzą
Program F... Polska obejmujący trzy pola badawcze:
- zrównoważony rozwój Polski,
- technologie informacyjne i telekomunikacyjne,
- bezpieczeństwo,
został uruchomiony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako ważny element procesu racjonalnego przewidywania możliwych dróg rozwoju sfery badawczo-rozwojowej.
Celem Programu F... jest:
- określenie wizji rozwojowej Polski do r.
- określenie priorytetowych kierunków badań naukowych i prac rozwojowych, które w perspektywie wieloletniej wpływają na przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego,
- wykorzystanie wyników badań w praktyce oraz stworzenie dla nich preferencji w przydziale środków budżetowych,
- przedstawienie znaczenia badań naukowych dla rozwoju gospodarki oraz możliwości ich absorpcji
- dostosowanie polskiej polityki naukowej do wymogów Unii Europejskiej,
- kształtowanie polityki naukowej i innowacyjnej w kierunku gospodarki opartej na wiedzy.
Rezultatem Programu F... w Polsce powinno być:
- ukierunkowanie rozwoju badań i technologii na dziedziny gwarantujące dynamiczny rozwój gospodarczy w perspektywie średnio i długoterminowej,
- racjonalizacja nakładów realizowanych ze środków publicznych,
- stworzenie dialogu debaty społecznej oraz kulturowej,
- myślenie o przyszłości prowadzących do koordynacji wspólnych działań dla rozwoju gospodarki i poprawy jakości życia w kraju.
Zgodnie z § 8 tej Umowy własność ekspertyzy oraz prawa autorskie majątkowe do ekspertyzy przysługujące Wykonawcy przechodzą na Ministra z dniem podpisania ostatecznego protokołu odbioru pracy.
Ponadto Wykonawca (IP) oświadczył, że Ministrowi przysługuje wyłączne prawo do dysponowania ekspertyzą w całości, jak również w dających się wyodrębnić częściach oraz wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich.
W umowie zawarto również, że środki finansowe będą przekazywane w transzach, a Wykonawca został zobowiązany do przekazywania Ministerstwu pisemnego sprawozdania merytorycznego i finansowego z rozliczenia kosztów na 30 dni przed terminem płatności kolejnej raty.
Postanowiono, że w przyznanej kwocie na realizację przedsięwzięcia zawarte jest wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.
Ekspertyza, która powstanie podczas realizacji procesu foresight, winna dostarczyć informacji o istniejących niszach rynkowych i możliwościach ich wykorzystania. W proces powyższy zostali zaangażowani naukowcy, przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji publicznej, organizacji pozarządowych i społecznych oraz dziennikarze.
Wyniki prac będą wykorzystywane przez decydentów zaangażowanych w tworzenie a następnie realizację polityki naukowej, technicznej i innowacyjnej państwa.
Przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót ze wskazanymi w tym przepisie zastrzeżeniami. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Powyższa regulacja wskazuje, że jakiekolwiek dofinansowanie otrzymane od innego podmiotu stanowiące dopłaty do ceny towaru lub usługi stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dofinansowanie to jednak musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towaru lub świadczeniem usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że za wykonanie zadania zleconego nie została ustalona cena stanowiąca wynagrodzenie dla Wykonawcy. Środki dotacji w 100% pokryją koszty wykonania projektu. Wykonana ekspertyza będzie służyła celom społecznym i publicznym m.in. organom władzy i administracji publicznej, którzy będą korzystać nieodpłatnie z w/w opracowania, nie ma więc charakteru komercyjnego.
Brak jest elementu bezpośredniego związku otrzymanej dotacji z ceną konkretnej, świadczonej usługi (ekspertyzy).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w kontekście przedstawionej sprawy otrzymana dotacja na realizację projektu stanowi dofinansowanie do ceny ekspertyzy, a tym samym jest obrotem, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającym opodatkowaniu...
Zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. daje podstawy do stwierdzenia, że otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ brak jest elementu bezpośredniego związku dotacji (dopłaty) z ceną świadczonej usługi (ekspertyzy). Środki otrzymane na realizacje projektu pokrywają w całości koszty jego realizacji, nie stanowią dopłaty do ceny usługi. Wobec powyższego nie istnieje cena i nie występuje również obrót (podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Według art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast art. 29 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.
Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.
Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.
Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Nr 1/, otrzymał środki finansowe na realizację przedsięwzięcia p.n. Program F...- Polska . Szczegółowe warunki wykonania, wykorzystania i rozliczenia otrzymanych środków zostały zawarte w umowie zawartej pomiędzy Ministerstwem a Instytutem. Środki przyznanej dotacji w całości pokrywają koszty realizacji przedmiotowego projektu. Z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą wynika, iż własność ekspertyzy (wykonanej w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia) oraz prawa autorskie majątkowe do ekspertyzy przysługujące Wykonawcy Instytutowi, przechodzą na Ministra z dniem podpisania ostatecznego protokołu odbioru pracy. Ponadto Ministrowi przysługuje wyłączne prawo do dysponowania ekspertyzą w całości, jak również w dających się wyodrębnić częściach oraz wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich. Z przedmiotowej umowy, jak wskazał Wnioskodawca, wynika iż w przyznanej kwocie na realizację przedsięwzięcia zawarte jest wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Ponadto, jak podkreślił Wnioskodawca, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż za wykonanie zadania zleconego nie została ustalona cena stanowiąca wynagrodzenie dla Wykonawcy. Środki dotacji w 100% pokryją koszty wykonania projektu, a wykonana ekspertyza będzie służyła celom społecznym i publicznym m.in. organom władzy i administracji publicznej, którzy będą korzystać nieodpłatnie z w/w opracowania - nie ma więc charakteru komercyjnego. Brak jest elementu bezpośredniego związku otrzymanej dotacji z ceną konkretnej, świadczonej usługi (ekspertyzy).
Z uwagi zatem na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uregulowania art. 29 cyt. ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać, iż środki finansowe przeznaczone na realizację przedsięwzięcia p.n. Program F... - Polska , nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP1-443-7/09-2/AK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie