rak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przez jednostkę powiatu programu stypendialnego finansowanego ze środków ZPORR - Interpretacja - IBPP1/443-1669/08/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2008, sygn. IBPP1/443-1669/08/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

rak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przez jednostkę powiatu programu stypendialnego finansowanego ze środków ZPORR

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Zarządu Oświaty przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008r. (data wpływu 2 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 24 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego nr Z/2.24/II/2.2/32/05 Twoją szansą matura II jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 24 września 2008r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiatowy Zarząd Oświaty, został wyznaczony przez Powiat do realizacji w latach 2004-2007 następującego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego projekt nr Z/2.24/II/2.2/32/05 Twoją szansą matura II.Był to projekt stypendialny kończący się maturą, którego celem było wspieranie edukacyjne studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych pochodzących z obszarów wiejskich oraz posiadających trudną sytuację materialną.Powiatowy Zarząd Oświaty jest jednostką organizacyjną Powiatu, jednak jest odrębnym płatnikiem VAT i na tę jednostkę były wystawiane faktury dotyczące zakupów w ramach powyższego projektu.W ramach projektu nr Z/2.24/II/2.2/32/05 Twoją szansą matura II, zakupiono: zestaw komputerowy, drukarkę, zasilacz, biurka, krzesła, szafę, tonery do drukarek i do ksero, artykuły piśmiennicze, artykuły biurowe, audyt.W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że poczynione zakupy i usługi w ramach realizacji projektu opisanego w ww. wniosku, nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowy Zarząd Oświaty jako jednostka organizacyjna Powiatu, realizująca wyżej wymieniony projekt ma możliwość odliczenia podatku w całości lub w części w odniesieniu do projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego tj. dla projektu nr Z/2.24/11/2.2/32/05 Twoją szansą matura II...

Zdaniem Wnioskodawcy, zadania w zakresie edukacji publicznej należą do podstawowych zadań Powiatu, do realizacji których został on powołany (art. 4. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1999 roku o samorządzie powiatowym). Ponadto w uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Działanie 2.2) stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r., Powiaty zostały wskazane jako organy właściwe do realizacji wymienionych projektów.Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie tych zadań Powiatowy Zarząd Oświaty, jako jednostka organizacyjna Powiatu, nie jest uznawana za podatnika VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Do zakresu działania powiatu należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).Ponadto, jak stanowi przepis art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiatowy Zarząd Oświaty, został wyznaczony przez Powiat do realizacji w latach 2004-2007 projektu nr Z/2.24/II/2.2/32/05 Twoją szansą matura II, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.Był to projekt stypendialny kończący się maturą, którego celem było wspieranie edukacyjne studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych pochodzących z obszarów wiejskich oraz posiadających trudną sytuację materialną.Powiatowy Zarząd Oświaty jest jednostką organizacyjną Powiatu, jednak jest odrębnym płatnikiem VAT i na tę jednostkę były wystawiane faktury dotyczące zakupów w ramach powyższego projektu.W ramach projektu nr Z/2.24/II/2.2/32/05 Twoją szansą matura II, zakupiono: zestaw komputerowy, drukarkę, zasilacz, biurka, krzesła, szafę, tonery do drukarek i do ksero, artykuły piśmiennicze, artykuły biurowe, audyt.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że poczynione zakupy i usługi w ramach realizacji projektu opisanego w ww. wniosku, nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT.W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach