Czy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomością położoną na terytorium Polski (usług przygotowania budowy Stadionu), które świadczone bę... - Interpretacja - IPPP1/443-908/08-7/IG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.08.2008, sygn. IPPP1/443-908/08-7/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomością położoną na terytorium Polski (usług przygotowania budowy Stadionu), które świadczone będą przez Spółkę mającą siedzibę w Niemczech, niezarejestrowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia tych usług będzie nabywca usługi (Miasto w tym przypadku), a nie świadczący (czyli Spółka)?Czy Spółka w przedmiotowym stanie faktycznym, z uwagi na świadczone usługi, jest zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce?Czy Spółka może dobrowolnie zarejestrować się w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, oraz rozliczyć podatek z tytułu świadczonych usług?Czy w przypadku, kiedy Spółka zarejestruje się dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, czy automatycznie stanie się zobowiązana do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia tych usług, czy zobowiązanym w pierwszej kolejności nadal będzie Miasto a Spółka będzie mogła rozliczyć ten podatek dobrowolnie, zwalniając w ten sposób Miasto?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku w dniu 01 sierpnia 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-908/08-3/IG z dnia 25 lipca 2008r. do uzupełnienia wniosku o pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy i otrzymane w dniu 30 lipca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku należnego w przypadku świadczenia przez podmiot będący spółką cywilną prawa niemieckiego usług związanych z nieruchomościami na terytorium Polski oraz obowiązku rejestracji dla celów podatku przez ten podmiot jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku w dniu 01 sierpnia 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-908/08-3/IG z dnia 25 lipca 2008r. do uzupełnienia wniosku o pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy i otrzymane w dniu 30 lipca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku należnego w przypadku świadczenia przez podmiot będący spółką cywilną prawa niemieckiego usług związanych z nieruchomościami na terytorium Polski oraz obowiązku rejestracji dla celów podatku przez ten podmiot. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dwie spółki prawa niemieckiego oraz spółka handlowa prawa polskiego (zwane dalej Stronami) utworzyły Spółkę, która na mocy umowy zawartej pomiędzy tymi podmiotami (umowa konsorcjum) oraz w rozumieniu przepisów prawa niemieckiego została uznana za spółkę cywilną. Siedzibą Spółki są Niemcy. Spółka została zawiązana w celu realizacji projektu związanego z budową stadionu. Projekt realizowany przez Spółkę polegać będzie na świadczeniu usług przygotowawczych związanych z budową stadionu i obejmować m.in. usługi architektoniczne oraz inżynierskie na rzecz Miasta. W szczególności Spółka zobowiązana będzie do:

  • przygotowania dokumentacji projektowej dotyczącej stadionu i infrastruktury towarzyszącej,
  • aktualizacji map dla celów projektowych,
  • wykonania pomiarów geodezyjnych, badań gruntowych,
  • wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej,
  • uzyskania warunków technicznych przyłączenia do sieci uzbrojenia podziemnego,
  • uzyskania od zarządców dróg publicznych warunków technicznych podłączenia do istniejącego i projektowanego układu drogowego wraz z uzyskaniem warunków przyłączenia mediów i przełożenia istniejących sieci i urządzeń podziemnych i naziemnych,
  • uzyskanie wszelkich pozwoleń, decyzji, postanowień i uzgodnień, administracyjnych opinii i innych wymaganych do rozpoczęcia robót budowlanych,
  • świadczenia usług konsultacji i udzielania wyjaśnień określonym organizacjom, uczestnictwo w spotkaniach z przedstawicielami organizacji piłkarskich w Polsce i poza granicami Polski,
  • wykonanie wizualizacji zewnętrznych i wewnętrznych stadionu wraz z otoczeniem na etapie koncepcji,
  • wykonywanie nadzoru autorskiego podczas realizacji robót budowlanych stadionu i inne podobne usługi.

Zgodnie z umową konsorcjum, zarząd Spółki powołał do prowadzenia jej spraw bieżących organ zwany Liderem, do którego zadań należeć będą m.in. negocjacje z kontrahentami, składanie ofert i podpisanie umów, koordynacja usług spółek (Stron) oraz podwykonawców, reprezentacja Spółki wobec kontrahentów, nadzór nad planowaniem technicznym, zarządzanie i kontrola finansowa, prowadzenie ksiąg, przygotowanie sprawozdań.

Spółka otworzy konto bankowe wspólne dla wszystkich członków, na które będą dokonywane wpłaty przez kontrahentów i regulowane zobowiązania Spółki. Wykonanie całości projektu będzie udokumentowane fakturą wystawioną przez Spółkę lub Lidera, ale w imieniu Spółki.

Ponadto na mocy umowy konsorcjum, każda ze Stron jest zobowiązana do wykonania określonych czynności, zgodnie z jej kwalifikacjami. Będą to: udostępnienie pracowników, wykonanie usług architektonicznych, inżynierskich, mierniczych itp. Do czasu uregulowania przez Miasto zapłaty za realizację projektu, Strony mogą być zobowiązane do przekazania na konto Spółki określonej kwoty lub regulowania zobowiązań Spółki wobec kontrahentów. Po otrzymaniu zapłaty od Miasta kwoty te zostałyby zwrócone. Strony poniosą również koszty nabycia usług obcych np. transportu osób, noclegowych, gastronomicznych, które będą zwrócone Stronom przez Spółkę.

Strony odpowiadają za swoje działania (oraz podwykonawców) tak jakby każda z nich odrębnie zawarła umowę z kontrahentem, a jednocześnie odpowiadają solidarnie za świadczenia wykonywane na rzecz Miasta. Bez zgody pozostałych członków, Strony nie mogą samodzielnie działać w związku z realizacją projektu.

Wynagrodzenie otrzymane od Miasta za wykonanie projektu zostanie podzielone pomiędzy Strony proporcjonalnie, zgodnie z ilością osób każdej ze Stron faktycznie zaangażowanych w projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomością położoną na terytorium Polski (usług przygotowania budowy Stadionu), które świadczone będą przez Spółkę mającą siedzibę w Niemczech, niezarejestrowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia tych usług będzie nabywca usługi (Miasto w tym przypadku), a nie świadczący (czyli Spółka)...

Czy Spółka w przedmiotowym stanie faktycznym, z uwagi na świadczone usługi, jest zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce...

Czy Spółka może dobrowolnie zarejestrować się w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, oraz rozliczyć podatek z tytułu świadczonych usług...

Czy w przypadku, kiedy Spółka zarejestruje się dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, czy automatycznie stanie się zobowiązana do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia tych usług, czy zobowiązanym w pierwszej kolejności nadal będzie Miasto a Spółka będzie mogła rozliczyć ten podatek dobrowolnie, zwalniając w ten sposób Miasto...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomością położoną na terytorium Polski (usług przygotowania budowy Stadionu), które świadczone będą przez Spółkę mającą siedzibę w Niemczech, niezarejestrowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, obowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia tych usług będzie nabywca usługi (Miasto w tym przypadku), a nie świadczący (czyli Spółka).

Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, może jednakże dobrowolnie zarejestrować się w Polsce w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, oraz rozliczyć podatek z tytułu świadczonych usług.

W przypadku, kiedy Spółka zarejestruje się dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia tych usług w pierwszej kolejności nadal będzie Miasto, Spółka natomiast będzie mogła rozliczyć ten podatek dobrowolnie, zwalniając w ten sposób Miasto z tego obowiązku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że usługobiorca, posiadający siedzibę w Polsce (w tym przypadku Miasto), nabywający usługi, których miejscem świadczenia jest Polska, jest zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przez niego tych usług od podmiotu posiadającego siedzibę poza terytorium Polski (w tym przypadku od Spółki). W związku z tym, w przypadku nabycia przez Miasto usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce (usług związanych z nieruchomością), od Spółki nieposiadającej siedziby w Polsce, zobowiązanym do rozliczenia podatku z tego tytułu będzie Miasto, jako nabywca usług. W związku z tym, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek rozliczenia podatku i w konsekwencji nie będzie ona zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Powyższy brak obowiązku rejestracji wynika również z § 1 pkt 1 (i) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558 z dnia 8 kwietnia 2004 r.), zgodnie z którym obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nieposiadający na terytorium kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie czynności inne niż wymienione w lit a - h usługi wykonywane na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, posiadających siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, lub na rzecz osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy, posiadających siedzibę na terytorium kraju

Spółka, wykonując samodzielnie działalność gospodarczą, może jednakże na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dobrowolnie zarejestrować się w Polsce dla potrzeb tego podatku w związku ze świadczeniem usług na rzecz Miasta, oraz rozliczyć podatek z tytułu świadczonych usług.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, powyższego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (a więc wskazującego, iż podatnikiem w tym przypadku będzie Miasto) nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę (...). W związku z tym, w przypadku, gdy Spółka (dobrowolnie) zarejestruje się dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce i rozliczy podatek z tytułu świadczonych usług, zwolni automatycznie Miasto z obowiązku dokonania tego rozliczenia.

Sama rejestracja Spółki dla potrzeb podatku od towarów i usług nie oznacza, iż automatycznie staje się ona zobowiązana do rozliczenia podatku z tytułu świadczonych usług. Niezmiennym pozostaje fakt, iż usługi są świadczone przez Spółkę nieposiadającą w Polsce siedziby na rzecz podatnika posiadającego w Polsce siedzibę. W związku z tym, na mocy wspomnianych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikiem z tytułu tych usług jest w dalszym ciągu, w pierwszej kolejności Miasto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, przy założeniu, iż transakcja dokumentowana będzie z użyciem przez świadczącego usługę numeru, pod którym zidentyfikowany jest On dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Podanie na fakturze numeru NIP pod którym spółka cywilna prawa niemieckiego zarejestrowała się dla potrzeb podatku od towarów i usług na terenie Polski spowoduje, iż zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonywanych na terytorium Polski usług związanych z nieruchomościami będzie świadcząca usługę Spółka.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie