Temat interpretacji
Dotyczy premii pieniężnych. Pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, zatem miejscem opodatkowania usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez: XXXAG jest kraj, w którym XXXAG posiada siedzibę, pozostałych kontrahentów zagranicznych jest kraj, w którym dany kontrahent posiada siedzibę.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2008 r. (data wpływu 10.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów na rzecz kontrahentów z kraju i z zagranicy. W związku ze zrealizowaniem określonego poziomu obrotów Spółka wypłaca kontrahentom tzw. bonus od obrotu (premię pieniężna).
Spółka sprzedaje towar między innymi na rzecz polskich spółek - XY i YX. Spółki te są 100% zależne od spółki H. Wspólnik Spółki - XXXAG zawarła z H. umowę w sprawie bonusu od obrotu. W umowie tej postanowiono, iż bonus dla H. będzie ustalany przy uwzględnieniu zakupów dokonanych przez wszystkie spółki z grupy H. od wszystkich spółek z grupy XXX. W konsekwencji rozliczenie bonusu dokonywane jest pomiędzy XXXAG a H.. Po otrzymaniu informacji na temat sprzedaży towarów na rzecz spółek z grupy H. XXXAG wypłaca bonus na rzecz H. a następnie obciąża kosztami związanymi z wypłatą bonusu poszczególne spółki z grupy XXX (uwzględniając ilość towarów sprzedanych przez poszczególne spółki należące do grupy XXX na rzecz spółek z grupy H.).
Spółka sprzedaje towary również bezpośrednio na rzecz kontrahentów z zagranicy, którzy za zrealizowanie określonego poziomu obrotów ze Spółką, otrzymują od Spółki bonus (premię pieniężna). W konsekwencji kontrahent zagraniczny wystawia na Spółkę notę lub fakturę obejmującą kwotę bonusu.
Zdarza się, że bonus należny jest za zrealizowanie obrotów w danym roku kalendarzowym (np. w 2007), jednakże nota księgowa lub faktura wystawiana jest przez spółkę zagraniczną po upływie 7 dni od dnia zakończenia tego roku kalendarzowego (np. dopiero w marcu 2008 r. Spółka otrzymuje notę lub fakturę dotyczącą premii pieniężnej za 2007 r.)
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy otrzymanie przez Spółkę od XXXAG noty księgowej dotyczącej rozliczenia bonusu dla spółek z grupy H., jak również otrzymanie przez Spółkę not lub faktur od innych klientów z zagranicy dokumentujących przyznany przez Spółkę bonus od obrotu prowadzi do powstania w Polsce importu usług...W konsekwencji, czy Spółka powinna opodatkować import usług podatkiem VAT w Polsce...
Zdaniem Wnioskodawcy udzielenie bonusu (premii od obrotu) kontrahentom z zagranicy, w tym rozliczenie bonusu udzielanego przez XXXAG na rzecz spółek z grupy H., nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego w Polsce (nie dochodzi do importu usług w Polsce).
W związku z powyższym, Spółka nie powinna wykazywać w deklaracji VAT-7 importu usług w związku z otrzymaniem noty lub faktury dokumentującej bonus od obrotu, wystawionej przez spółkę zagraniczną.
Powyżej prezentowane stanowisko zostało podzielone w interpretacji z dnia 10 listopada 2006 r., znak 1472/RPP1/443-544/06/BIK, wydanej przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie. Zdaniem tego organu podatkowego, zapłata bonusu przez polską spółkę na rzecz spółki zagranicznej nie rodzi skutków podatkowych na gruncie podatku VAT, ponieważ zapłata bonusu nie wiąże się ani z dostawą towarów, ani świadczeniem usług ani nie jest importem usług. Stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji był podobny do stanu faktycznego, który zaistniał w związku z wypłatą bonusu na rzecz XXXAG. Podatnik będący spółką polską zajmował się bowiem hurtową sprzedażą maszyn i urządzeń dla instalatorów. Towary sprzedawał m.in. przez firmy należące do koncernów. Udziałowiec Spółki z Niemiec podpisał umowy z tymi koncernami ustalające, że w każdej firmie należącej do tych koncernów w podstawowym asortymencie muszą znaleźć się produkty Spółki. Udziałowiec Spółki zobowiązał się w zamian do wypłaty bonusu w wysokości uzależnionej od globalnego obrotu we wszystkich krajach. Ostatecznie udziałowiec podpisał umowę ze Spółką obciążającą ją kosztami wypłaconego bonusu jako procent od obrotu wypracowanego w Polsce.
Gdyby zdaniem organu podatkowego, dochodziło do powstania importu usług w Polsce (z czym Spółka się nie zgadza), Spółka uważa, że obowiązek podatkowy powstałby w terminie 7 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego, za który udzielany jest bonus od obrotu (chyba że przed tym terminem kontrahent wystawiłby fakturę lub notę - wówczas obowiązek podatkowy powstałby wdacie wystawienia takiej faktury lub noty). Jeśli faktura lub nota dokumentująca bonus od obrotu, który został zrealizowany w 2007 r., wystawiona zostałaby w marcu 2008 r., wówczas import usług należałoby wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2008 r. Obowiązek podatkowy powstałby bowiem w dniu 7 stycznia 2008 r.
Takie stanowisko potwierdzone zostało w interpretacji z dnia 9 maja 2007 r., znak 1472/RPP1/443-57/07/BIK, wydanej przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższego przepisu wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.
W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym czasie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.
Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów na rzecz kontrahentów z kraju i z zagranicy. W związku ze zrealizowaniem określonego poziomu obrotów Spółka wypłaca kontrahentom tzw. bonus od obrotu (premię pieniężna).
Spółka sprzedaje towar na rzecz:
- m.in. polskich spółek - XY i YX. Spółki te są 100% zależne od spółki H., z którą wspólnik Spółki - XXXAG zawarła umowę w sprawie bonusu od obrotu. W umowie tej postanowiono, iż bonus dla H. będzie ustalany przy uwzględnieniu zakupów dokonanych przez wszystkie spółki z grupy H. od wszystkich spółek z grupy XXX. W konsekwencji rozliczenie bonusu dokonywane jest pomiędzy XXXAG a H. Po otrzymaniu informacji na temat sprzedaży towarów na rzecz spółek z grupy H. XXXAG wypłaca bonus na rzecz H. a następnie obciąża kosztami związanymi z wypłatą bonusu poszczególne spółki z grupy XXX (uwzględniając ilość towarów sprzedanych przez poszczególne spółki należące do grupy XXX na rzecz spółek z grupy H.).
- bezpośrednio na rzecz kontrahentów z zagranicy, którzy za zrealizowanie określonego poziomu obrotów ze Spółką, otrzymują od Spółki bonus (premię pieniężna). W konsekwencji kontrahent zagraniczny wystawia na Spółkę notę lub fakturę obejmującą kwotę bonusu.
Wypłacane przez Wnioskodawcę gratyfikacje pieniężne (ujęte przez Wnioskodawcę jako zwrot kosztów związanych z wypłatą bonusu) dla wspólnika Spółki - XXXAG nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od określonych zachowań odbiorców. XXXAG podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Wnioskodawcy. W tym wypadku wypłacany bonus stanowi rodzaj wynagrodzenia dla XXXAG za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi (poprzez bezpośrednich nabywców - spółki z grupy H.).
Również premie pieniężne wypłacane przez Spółkę bezpośrednio na rzecz kontrahentów z zagranicy, nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od określonych zachowań odbiorców - zrealizowania określonego poziomu obrotów ze Spółką.
Zatem, w obu przypadkach pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 6 i art. 28.
Mając na uwadze przytoczony przepis art. 27 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, iż miejscem opodatkowania usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez:
- XXXAG jest kraj, w którym XXXAG posiada siedzibę,
- stałych kontrahentów zagranicznych jest kraj, w którym dany kontrahent posiada siedzibę.
Reasumując, wypłata premii pieniężnych na rzecz spółki XXXAG, jak również pozostałych kontrahentów zagranicznych nie powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Z uwagi na fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do importu usług, pytanie przedstawione w punkcie drugim jest bezprzedmiotowe.
Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż powołane przez Spółkę interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie