Dotyczy obowiązku ewidencjonowania po dniu 01 listopada 2008 r. obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy fiskalnej w sytuacji, gdy obrót z t... - Interpretacja - IP-PP1-443-1697/08-3/BS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.12.2008, sygn. IP-PP1-443-1697/08-3/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dotyczy obowiązku ewidencjonowania po dniu 01 listopada 2008 r. obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy fiskalnej w sytuacji, gdy obrót z tego tytułu dokumentowany będzie rachunkami, wystawianymi na podstawie art. 87-90 Ordynacji podatkowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani , przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką kamienic. Lokale wchodzące w ich skład są wynajmowane w większości na cele mieszkalne. Zainteresowana nie prowadzi z tego tytułu działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT czynnym, zaś przychód przypadający na nią z tytułu najmu przekroczył w 2007 r. - 40.000 zł. Wnioskodawczyni wskazała, że niektórzy współwłaściciele są podatnikami VAT czynnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dniu 1 listopada 2008 r. Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy fiskalnej w sytuacji, gdy obrót z tego tytułu dokumentowany będzie rachunkami, wystawianymi na podstawie art. 87-90 Ordynacji podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, po dniu 1 listopada 2008 r. nie będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy fiskalnej w sytuacji, gdy obrót z tego tytułu dokumentowany będzie rachunkami, wystawianymi na podstawie art. 87-90 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 113, poz. 720) - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r., zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania, których nie dotyczy, m.in. poz. 15 załącznika do rozporządzenia. Jak wynika z poz. 15 ww. załącznika - zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Zainteresowana podniosła, iż zgodnie z § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom () (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) za fakturę uważa się również rachunki, o których mowa w art. 87-90 Ordynacji podatkowej, które są wystawiane przez podatników nie obowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w innych regulacjach tego przepisu.

Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawczyni, jeśli obrót z tytułu najmu dokumentowany będzie rachunkiem, spełniającym wymogi określone w art. 87-90 Ordynacji podatkowej - nie będzie ona zobligowana do rejestrowania tego obrotu poprzez kasę fiskalną. Zainteresowana dodała, iż stanowisko takie wyraziło już Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 8 lipca 2008 r. Nr MB8/0553/579/AAY/08/693.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi najmu nieruchomości na własny rachunek, z tytułu których w poprzednim roku podatkowym obrót przekroczył 40.000 zł. Przedmiotowe nieruchomości wynajmowane są w większości na cele mieszkaniowe. Zainteresowana nie prowadzi z tego tytułu działalności gospodarczej oraz nie jest podatnikiem VAT czynnym, zamierza dokumentować obrót z tytułu najmu na podstawie rachunków, wystawianych zgodnie z art. 87-90 Ordynacji podatkowej.

W świetle powyżej powołanego art. 15 ust. 2 ustawy, Wnioskodawczyni wykonując czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, częstotliwie i w celach zarobkowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie spełnia również definicję podatnika podatku od towarów i usług wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy.

Art. 113 ust. 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, a ponadto (zgodnie z ust. 2 tego artykułu) odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku ().

Podkreślić należy, że podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie muszą dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego, nie składają miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług oraz nie wystawiają faktur VAT, a jedynie rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami FAKTURA VAT.

Natomiast na mocy § 20 pkt 5 cyt. rozporządzenia, za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz. 732), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 8, 9, 11-17, 19-22 i 24.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z powyższego wynika, iż podatnicy podatku od towarów i usług (w tym także podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy), mają obowiązek ewidencjonować sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej, Minister Finansów zwolnił z obowiązku stosowania kas rejestrujących niektóre grupy podatników. Zwolnienia te zawarte są obecnie w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Stosownie zaś do § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania ().

W poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.2 usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przepis ten dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania najmu nieruchomości o charakterze zarówno mieszkalnym jak i niemieszkalnym.

Zatem w przedmiotowej sprawie, nawet w przypadku utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia (przekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu 40.000 zł), Zainteresowana, która nie jest czynnym podatnikiem VAT, będzie korzystała do dnia 31 grudnia 2008 r. ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 pkt 1 w związku z poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, o ile usługi wynajmowania nieruchomości dokumentowane będą w całym zakresie rachunkami (zrównanymi z fakturami mocą § 20 ust. 5 cyt. rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r.).

Wobec powyższego Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana od dnia 1 listopada 2008 r. do prowadzenia ewidencji obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie wystawienia wspólnego rachunku dla określonego najemcy przez współwłaścicieli nieruchomości wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie