Czy Urząd Gminy ma możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego z tytułu zrealizowanej inwestycji? - Interpretacja - ITPP2/443-684/08/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2008, sygn. ITPP2/443-684/08/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Urząd Gminy ma możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego z tytułu zrealizowanej inwestycji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2008 r., (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej i przebudowy sieci wodociągowej we wsi R. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej i przebudowy sieci wodociągowej we wsi R.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2007 r. Urząd Gminy zrealizował inwestycję w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej i przebudowy sieci wodociągowej we wsi R. Na powyższą inwestycję otrzymano dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.1 Obszary wiejskie. Wskazana inwestycja realizowana była przez Urząd Gminy (wszystkie faktury i rachunki wystawione przez wykonawców wskazują jako nabywcę Urząd Gminy). Wyjaśniono, iż zarówno Gmina, jak i Urząd Gminy nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Urząd Gminy nie zajmuje się dostarczaniem wody i odbiorem ścieków, stąd też powyższa inwestycja po dokonaniu odbioru przekazana została, na podstawie pisma Wójta Gminy i protokołu przekazania do Gospodarstwa Pomocniczego przy Urzędzie Gminy. Zatem inwestycja nie została wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Gmina nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie zasad określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. Ponadto poinformowano, że przedmiotowa inwestycja przekazana została nieodpłatnie Gospodarstwu Pomocniczemu przy Urzędzie Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Urząd Gminy ma możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem uzyskania przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz brakiem rejestracji jako podatnika VAT czynnego (art. 96 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług) nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu inwestycji związanej z budową sieci kanalizacji sanitarnej i przebudowy sieci wodociągowej we wsi R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy