Zwolnienie z opodatkowania usług polegających na przyjmowaniu wpłat za rachunki, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 65.12.10 "usługi po... - Interpretacja - ITPP2/443-608/08/PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2008, sygn. ITPP2/443-608/08/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania usług polegających na przyjmowaniu wpłat za rachunki, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 65.12.10 "usługi pośrednictwa pieniężnego".

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na przyjmowaniu wpłat za rachunki, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 65.12.10 usługi pośrednictwa pieniężnego- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na przyjmowaniu wpłat za rachunki, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 65.12.10 usługi pośrednictwa pieniężnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę agencyjną z Bankiem o przyjmowanie płatności masowych w ramach sieci. Na podstawie tej umowy Spółdzielnia będzie zobowiązana do przyjmowania płatności (ich rejestrowania i przetwarzania z wykorzystaniem terminali) w sieci swoich placówek (sklepów detalicznych) od klientów za rachunki wystawiane przez podmioty będące dostawcami towarów i usług oraz będzie pobierała od klientów opłatę należną Bankowi za przyjmowane płatności. Spółdzielnia będzie w dalszej kolejności zobowiązana do niezwłocznego przekazywania danych oraz kwot płatności do Banku. Spółdzielnia będzie działała na podstawie udzielonego przez bank upoważnienia. Spółdzielnia będzie w ramach wykonywania warunków umowy świadczyła usługi polegające na pośrednictwie w dokonywaniu płatności za rachunki wystawiane przez podmioty będące zazwyczaj dostawcami energii elektrycznej, gazu, usług telekomunikacyjnych, sygnału telewizji kablowej, etc. Usługi te, polegające na przesyłaniu pieniędzy na wskazane konto bankowe odbiorcy przekazu, świadczone na rzecz klienta, w sytuacji gdy płatność pobierana jest w całości od niego, określone zostały jako "Usługi pośrednictwa pieniężnego" PKWiU 65.12.10. Usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wymienione są pod poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy: grupa 65 PKWiU. Spółdzielnia będzie otrzymywała, w związku z wykonywaniem warunków umowy, wynagrodzenie prowizyjne za każdą przyjętą płatność. Wnioskodawca ma wątpliwości czy może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przy wykonywaniu opisanych we wniosku czynności, z uwagi na brzmienie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z treścią § 9 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Zwolnienie to dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc tych, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł lub - w przypadku podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku podatkowego - u których przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy tej kwoty w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży. Zwolnienia tego, zgodnie z § 9 ust. 4 rozporządzenia, nie stosuje się również do podatników:

  1. zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni",
  2. wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1 czynności opodatkowane,
  3. wykonujących czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy,
  4. którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.

Wnioskodawca jest "podatnikiem VAT czynnym", dokonuje sprzedaży w ciągu roku podatkowego w wysokościach znacznie przekraczającej kwoty określone w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, a ponadto wykonuje inne czynności opodatkowane, w związku z czym zwolnienie dla podmiotów uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne, zawarte w § 9 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów, nie ma w stosunku do niego zastosowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy wykonywaniu usług pośrednictwa pieniężnego PKWiU 65.12.10, w sytuacji gdy działa w imieniu i na rzecz Banku, z którym zawarła umowę agencyjną...

Zdaniem Wnioskodawcy świadcząc usługi agenta działającego w imieniu i na rzecz Banku. Spółdzielnia będzie wykonywała usługi pośrednictwa pieniężnego PKWiU 65.12.10, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług. Zwolnienie przedmiotowe określa zakres zwolnienia w stosunku do wykonywania określonych czynności przez wszystkich podatników. Wynagrodzenie prowizyjne otrzymywane za te usługi podlegać zatem będzie zwolnieniu od podatku. Natomiast § 9 rozporządzenia Ministra Finansów nie ma w opisanym przypadku zastosowania, gdyż ma on charakter zwolnienia podmiotowego, którego istotą, co do zasady, jest założenie, że cała sprzedaż dokonywana przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą na mniejszą skalę lub przez podmiot o szczególnym statusie, bez względu na to jaka stawka podatku jest właściwa dla danej czynności, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 pkt 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. artykułu, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć będzie usługi pośrednictwa finansowego na podstawie umowy agencyjnej z bankiem. Jak wskazała Strona przedmiotowe usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług, gdyż sklasyfikowane są wg PKWiU 65.12.00.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Jak stanowi ust. 4 cyt. paragrafu, zwolnień o których mowa w ust. 1 nie stosuje się m.in. do podatników zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni".

Powyższy przepis nie dotyczy jednak usług pośrednictwa finansowego, gdyż podstawą do zwolnienia tych usług z podatku od towarów i usług jest art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwalnia się od podatku od towarów i usług wymienione pod pozycją nr 3, załącznika nr 4 do ustawy, m.in. usługi pośrednictwa finansowego Sekcja J ex (65-67) z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W świetle przywołanych wyżej przepisów usługi pośrednictwa pieniężnego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 65.12.10 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach z tego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w poz. 3 pkt 1-8 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto podkreślić należy, iż przedmiot zaklasyfikowania świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem przy udzieleniu odpowiedzi przyjęto symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy