Czy wykonując usługi polegające na zagospodarowaniu terenu zielenią przy zakładach przemysłowych, szkołach, na fermach wiatraków i innych tego typu ob... - Interpretacja - ITPP2/443-708/08/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2008, sygn. ITPP2/443-708/08/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy wykonując usługi polegające na zagospodarowaniu terenu zielenią przy zakładach przemysłowych, szkołach, na fermach wiatraków i innych tego typu obiektach, na rzecz inwestora lub jako podwykonawca, można stosować 7% stawkę podatku, czy też należy opodatkować te usługi 22% stawką podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 28 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi polegające na zagospodarowaniu terenów zielonych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.41.12. Czynności te wykonywane są głównie w parkach, na skwerach, cmentarzach oraz pod energetycznymi liniami napowietrznymi. W okresie do dnia 30 kwietnia 2008 r., na podstawie przepisu art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stosowano 3% stawkę podatku, a od 1 maja 2008 r. 7% stawkę podatku wynikającą z załącznika nr 3 do ustawy. Spółka wykonuje również usługi w zakresie zagospodarowania terenów zielonych przy zakładach przemysłowych, obiektach handlowych i użyteczności publicznej. Zdarza się również tak, że główny wykonawca budowanego obiektu przemysłowego lub handlowego realizuje całe zadanie inwestycyjne, a Wnioskodawca jest jedynie podwykonawcą w zakresie założenia terenów zielonych. Usługa budowlana opodatkowana jest wówczas 22% stawką podatku.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia prawa do stosowania stawki obniżonej od rodzaju budynku ani od faktu, czy jest on oddany do użytkowania, czy w trakcie budowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując usługi polegające na zagospodarowaniu terenu zielenią przy zakładach przemysłowych, szkołach, na fermach wiatraków i innych tego typu obiektach, na rzecz inwestora lub jako podwykonawca, można stosować 7% stawkę podatku, czy też należy opodatkować te usługi 22% stawką podatku...

W piśmie z dnia 24 października 2008 r. Wnioskodawca wskazał, że pytanie dotyczy możliwości stosowania obniżonej 7% stawki podatku, w odniesieniu do ww. usług wykonywanych zarówno przy już istniejących obiektach jak i przy nowopowstałych (będących w budowie).

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług w zakresie pielęgnacji, konserwacji i zakładania terenów zielonych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 01.41.12 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku na podstawie zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia dla wysokości stawki podatku pozostaje rodzaj podmiotu nabywającego te usługi, jak również rodzaj budynku, czy terenu, przy którym są one wykonywane. Nie ma znaczenia również fakt, iż czynności te wykonywane są w trakcie realizacji przez głównego wykonawcę zadania inwestycyjnego opodatkowanego 22% stawką podatku, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami budowlanymi. Stąd też, w każdym przypadku Wnioskodawca może stosować 7% stawkę podatku. Jeżeli prace byłyby wykonywane przy obiekcie będącym w trakcie budowy, to Wnioskodawca świadczyłby usługi zakładania terenów zielenią. Natomiast w sytuacji wykonywania tych prac przy już istniejącym budynku wykonywałby usługi pielęgnacyjne, bądź zakładania terenów zielonych. Jednak zarówno usługi w zakresie pielęgnacji jak i zakładania terenów zielonych mieszczą się w pojęciu zagospodarowania terenów zielonych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 01.41.12. Stąd też Wnioskodawca świadczący niezależną usługę ma prawo stosować 7% stawkę podatku w zakresie świadczonych usług, pomimo że wykonawca dokumentuje na rzecz inwestora całą usługę ze stawką 22%. Tym samym nie ma znaczenia dla stosowania 7% stawki podatku okoliczność, czy usługa dokumentowana jest bezpośrednio na rzecz inwestora, czy też głównego wykonawcę, który swoją całą usługę budowlaną opodatkowuje 22% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (ust. 3 powołanego artykułu).

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, pod poz. 135 wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 01.4 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt". Użycie przez ustawodawcę przy symbolu PKWiU wyróżnika ex oznacza, iż opodatkowanie ww. stawką podatku dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Z regulacji art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W załączniku nr 6 pod poz. 64 zostały wymienione Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt PKWiU ex 01.4.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych w parkach, na skwerach, cmentarzach, pod energetycznymi liniami napowietrznymi, a także przy zakładach przemysłowych, obiektach handlowych i użyteczności publicznej (zarówno przy już istniejących obiektach, jak też przy nowopowstających), które sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 01.41.12. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - czasami usługi realizuje na rzecz inwestora, a czasami na rzecz głównego wykonawcy budowanego obiektu, który całe zadanie inwestycyjne opodatkowuje 22% stawką podatku.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że usługi polegające na zagospodarowaniu terenów zielonych nie związane z realizacją zadań budowlanych korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% na mocy art. 41 ust. 2 ustawy. Natomiast usługi wchodzące w skład zadań budowlanych (zaliczane do infrastruktury towarzyszącej budownictwu) będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 22% na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy, niezależnie od podmiotu wykonującego przedmiotową usługę.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy