Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą Nasze auto nasza szansa. - Interpretacja - IBPP1/443-1409/08/KG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2008, sygn. IBPP1/443-1409/08/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą Nasze auto nasza szansa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008r. (data wpływu 23 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z zakupem samochodu w ramach projektu pod nazwą Nasze auto-nasza szansa dofinansowanym ze środków krajowych PFRON jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z zakupem samochodu w ramach projektu pod nazwą Nasze auto-nasza szansa dofinansowanym ze środków krajowych PFRON. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z umową w dniu 1 września 2008r. nr 1/WRR-D na dofinansowanie ze środków krajowych PFRON projektu w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami w ramach obszaru D, pod nazwą Nasze auto nasza szansa, tj. zakup samochodu Mercedes Benz Sprinter 515CDI Furgon, zawartą pomiędzy Powiatem, zwanym realizatorem programu, a Gminą zwaną beneficjentem.

Wg podpisanej umowy łączna wartość projektu wynosi 228.250,00 PLN, z tego realizator programu dofinansuje projekt do wysokości 165 000,00 PLN, a kwota 63 250,00 PLN to środki własne Gminy.

Celem projektu jest zorganizowanie systematycznego transportu niepełnosprawnym uczestnikom zajęć organizowanych w Środowiskowym Domu Samopomocy. ŚDS funkcjonuje jako jednostka organizacyjna Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Jest placówką dziennego pobytu, w której znalazło swoje miejsce 37 pensjonariuszy z terenu Miasta i Gminy. Są to osoby z zaburzeniami psychicznymi, które nie wymagają opieki szpitalnej oraz z obniżoną sprawnością umysłową, posiadające orzeczoną niepełnosprawność w stopniu znacznym lub umiarkowanym. Ponadto część pensjonariuszy oprócz zaburzeń psychicznych jest niepełnosprawna ruchowo. Wszystkie osoby dowożone są z okolicznych wsi oraz poszczególnych dzielnic miasta. Dziennie przejeżdża się około 175 km. Na dzień dzisiejszy dom nie posiada własnego środka transportu. Usługi transportowe świadczy firma przewozowa, wyłaniana w drodze przetargu. Firma przewozi uczestników na zajęcia i odwozi do domu po zajęciach, a w ciągu dnia placówka pozostaje bez środka transportu. Jednak w ciągu dnia często występuje konieczność przewiezienia pensjonariuszy do przychodni rejonowej lub innych instytucji, celem pomocy w załatwieniu różnych spraw, niekiedy również poza terenem miasta. Brak stałego dostępu do samochodu jest dużym utrudnieniem dla pracowników i pensjonariuszy domu zwłaszcza niepełnosprawnych ruchowych. Dla osób korzystających z usług ośrodka umożliwienie im korzystania ze środka transportu jest niezbędnym elementem decydującym o ich uczestnictwie w zajęciach i podjęciu rehabilitacji społecznej i zawodowej, aby móc stać się pełnosprawnym członkiem społeczeństwa. Realizując projekt umożliwimy również dostęp do usług ŚDS większej liczbie osób z terenu naszej Gminy. Zakup samochodu umożliwi realizację celów zawartych w projekcie.

Zakupiony samochód będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie dla potrzeb pensjonariuszy i pracowników ŚDS. Przewóz pensjonariuszy odbywać się będzie bezpłatnie bez pobierania odpłatności od osób przewożonych.

Projekt nie jest ani nie będzie wykorzystywany jako przedsięwzięcie komercyjne dla uzyskiwania korzyści finansowych, dlatego nie generuje ani nie będzie generował dochodu dla Gminy.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik od 1 października 2003 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego Projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani żadnych czynności, które rodziłyby sprzedaż. Tak więc ani w chwili obecnej ani w przyszłości nie będą osiągane przez Gminę z tego przedsięwzięcia żadne dochody.

Gmina nie korzysta z odliczenia na tym przedsięwzięciu podatku VAT i jednocześnie nie będzie ubiegać się o odzyskanie podatku VAT zarówno w systemie VAT jak i poza nim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała, dofinansowywany ze środków krajowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych projekt pod nazwą Nasze auto nasza szansa w ramach Programu wyrównywanie różnic między regionami w ramach obszaru D. Zakupiony samochód Mercedes-Benz Sprinter 515CDI Furgon, wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie dla potrzeb pensjonariuszy i pracowników ŚDS. Przewóz pensjonariuszy odbywać się będzie bezpłatnie bez pobierania odpłatności od osób przewożonych. Projekt nie jest ani nie będzie wykorzystywany jako przedsięwzięcie komercyjne dla uzyskiwania korzyści finansowych, dlatego nie generuje ani nie będzie generował dochodu dla Gminy.

W świetle powołanych wyżej przepisów Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towaru w ramach realizowanego projektu, gdyż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego nabywany towar tj. samochód służący do przewozu pensjonariuszy Środowiskowego Domu Samopomocy, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą Nasze auto nasza szansa.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach