opodatkowanie umów o pracę oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. Kosz... - Interpretacja - IBPP1/443-1494/08/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2008, sygn. IBPP1/443-1494/08/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie umów o pracę oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. Koszty osobowe obsługi systemu wdrażania ZPORR ponoszonych przez XXX"

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2008r. (data wpływu 28 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umów o prace oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. Koszty osobowe obsługi systemu wdrażania ZPORR ponoszonych przez XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umów o prace oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. Koszty osobowe obsługi systemu wdrażania ZPORR ponoszonych przez XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2008r. (data wpływu 28 listopada 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1474 do 1495/08/MS z dnia 17 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - XXX w ramach IV Priorytetu ZPORR realizował projekt nr 01/576 Koszty osobowe obsługi systemu wdrażania ZPORR ponoszone przez XXX".

Przedmiotowy wniosek zawiera koszty związane z zatrudnieniem/wynagrodzeniami 27 pracowników XXX zaangażowanych we wdrażanie Programu w regionie wraz z narzutami za wynagrodzenia grudniowe 2006r. regulowane w styczniu 2007r. oraz całkowitymi kosztami 13-stki za rok 2005. Wniosek obejmuje zatem koszty związane z zatrudnieniem nw. liczby osób w następujących okresach czasu:

  • 10 osób 01.01.05-31.12.06
  • 1 osoba 01.01.05-31.01.06
  • 1 osoba 01.01.05-31.07.06
  • 1 osoba 01.01.05-30.04.05
  • 1 osoba 01.01.05-29.01.05
  • 1 osoba 01.01.05-01.06.05
  • 1 osoba 01.01.05-31.05.05
  • 1 osoba 01.01.05-31.03.06
  • 2 osoby 01.01.05-30.06.05
  • 1 osoba 01.04.05-31.12.06
  • 1 osoba 06.06.05-31.12.06
  • 1 osoba 01.07.05-31.12.06
  • 1 osoba 04.08.05-31.12.06
  • 1 osoba 01.09.05-31.12.06
  • 1 osoba 09.01.06-14.06.06
  • 1 osoba 09.01.06 - 23.06.06 - umowa - zastępstwo
  • 1 osoba 17.03.06-07.10.06 umowa - zastępstwo

Wniosek ponadto zawiera koszty dotyczące narzutów na wynagrodzenia za grudzień 2004r. i 13-stki za 2004r. pracowników, których koszty zatrudnienia były w 2004r. finansowane z Pomocy Technicznej ZPORR w ramach zatwierdzonego przez Komisję Zatwierdzającą Wnioski o Przyznanie Środków z Pomocy Technicznej ZPORR wniosku nr 01/508.

Wszystkie ww. osoby były zatrudnione na umowę o prace.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy umowy o pracę podlegają ustawie o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym ustawa o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania, gdyż zakres przedmiotowy opodatkowania został enumeratywnie wymieniony w art. 5 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym nie były wystawione faktury VAT dokumentujące zawarcie umowy o pracę, a co za tym idzie nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008r. z uwagi na fakt, iż wniosek o wydanie niniejszej interpretacji z dnia 1 października 2008r. dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ze stanu faktycznego wynika, w ramach realizacji projektu Wnioskodawca zatrudnił osoby na podstawie umowy o pracę czyli zostały zawarte umowy nawiązujące stosunek pracy. Z analizy ww. przepisów wynika, że nie uznaje się za podatnika VAT, m.in. osób uzyskujących przychód ze stosunku pracy. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że czynności wykonywane w ramach zawartych umów o pracę nie będą podlegać ustawie o VAT.

Z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast podstawą do odliczenia podatku naliczonego w obrocie krajowym jest wyłącznie faktura VAT.

Odnosząc stan prawny do stanu faktycznego należy stwierdzić, że podmioty wykonujące swe obowiązki w ramach umowy o pracę nie są podatnikami podatku VAT, co za tym idzie z tego tytułu nie wystawiają faktury VAT na rzecz pracodawcy. Tym samym brak jest dokumentu uprawniającego do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, przy czym należy zaznaczyć, iż czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie będą podlegały ustawie o VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 1, tej ustawy, a nie na podstawie art. 5 jak podał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach