Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Trajektorie migracyjne województwa. - Interpretacja - IBPP1/443-1602/08/LSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2008, sygn. IBPP1/443-1602/08/LSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Trajektorie migracyjne województwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008r. (data wpływu 30 lipca 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 października 2008r. (data wpływu 20 października 2008r.) oraz z dnia 29 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu pn. Trajektorie migracyjne województwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008r., wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu pn. Trajektorie migracyjne województwa.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 października 2008r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2008r. (data wpływu 20 października 2008r.) oraz z dnia 29 października 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - jest spółką cywilną trzech osób fizycznych. Jest firmą konsultingowo-badawczą działającą w zakresie planowania i zarządzania strategicznego, doradztwa dla instytucji publicznych i firm. Firma prowadzi również działalność związaną ze szkoleniami. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, od początku istnienia firmy (IV 2000r.). Składa deklaracje VAT-7. Spółka dokonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione. (sprzedaż opodatkowana 22% i część działalności- szkolenia zwolniona z VAT).

Wnioskodawca w 2008r. złożył kilka wniosków na dofinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny- Kapitał Ludzki). Wnioski aplikacyjne zostały złożone w różnych województwach i do różnych Instytucji (Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie) w zależności od ogłoszonego konkursu.

Kilka projektów ma charakter badawczy, analizują i diagnozują zjawiska związane z bezrobociem, migracją ludności, stopniem dostępności osób niepełnosprawnych do rynku pracy. Kilka innych projektów ma na celu stworzenie narzędzia informatycznego w formie ogólnodostępnego portalu internetowego, gromadzącego informacje na temat rynku pracy w poszczególnych regionach.

W czasie realizacji poszczególnych projektów zaplanowano następujące koszty, min. wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu (umowa o pracę, umowa zlecenie lub o dzieło), wynagrodzenia dla ekspertów (współwłaścicieli firmy CDS), koszty zakupu wyposażenia stanowisk pracy (biurka, szafy, komputer, kalkulator itp.), koszt obsługi księgowej, koszt czynszu, usług telekomunikacyjnych, pocztowych itp.

Wnioskodawca nie będzie czerpał żadnych korzyści ani nie będzie sprzedawał produktów powstałych w trakcie realizacji projektów (raporty, analizy, platformy internetowe, narzędzi internetowe itp.)

Wyposażenie zakupione dla realizacji projektów po ich zakończeniu zostanie spakowane, złożone i będzie przechowywane przez czas określony w umowie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż obecnie realizuje dwa projekty, na podstawie umów zawartych z Wojewódzkim Urzędem Pracy:

Projekt 2 pn. Trajektorie migracyjne województwa - projekt badawczy którego celem jest przeprowadzenie szczegółowej diagnozy ścieżek migracyjnych mieszkańców P. oraz wyjaśnienie ich trajektorii i skali w oparciu o obiektywne i subiektywne motywacje indywidualne oraz uwarunkowania zewnętrzne.

Etapy i działania podejmowane w projekcie:

Etap I - Przygotowawczy - zakłada szereg działań prowadzących do zbudowania baz danych na potrzeby badań i analiz, przeprowadzenia pogłębionej analizy dokumentów dotyczących podkarpackiego rynku pracy, przygotowania materiałów promocyjnych oraz przeprowadzenie spotkań wprowadzających, pozwalających przedstawić ideę projektu zarówno lokalnym i regionalnym decydentom województwa p. jak i osobom reprezentującym grupy planowane do objęcia badaniami.

Etap II - Opracowanie narzędzi badawczych i analitycznych - w jego efekcie powstaną narzędzia, wskaźniki oraz przeprowadzony zostanie dobór próby do badań i analiz:

  • uczniów szkół ponadgimnazjalnych; technika - kwestionariusz ankiety audytoryjnej; próba N=5000;
  • klientów sieci Eures; technika - kwestionariusz ankiety; próba wyczerpująca ograniczona czasem badania;
  • pracodawców; technika - indywidualne wywiady pogłębione (IDI); N=75;
  • klientów urzędów gmin i urzędów miast; technika - kwestionariusz ankiety; próba wyczerpująca ograniczona czasem badania;
  • księży; technika - indywidualne wywiady pogłębione (IDI); N=25;
  • studentów; technika - ankieta mailowa; N=125;
  • bezrobotnych; technika - kwestionariusz wywiadu; N=1000;
  • dokumentów niepublicznych agencji zatrudnienia, powiatowych urzędów pracy (PUP) oraz Terenowego Banku Danych; technika - narzędzia do analizy danych zastanych;
  • lokalnych uwarunkowań gospodarczych i cywilizacyjnych oraz związanych z rynkiem pracy; technika - narzędzie do analizy danych zastanych, scenariusz spotkania panelowego, ankieta mailowa do panelistów, kwestionariusz wywiadu indywidualnego z panelistami.

Etap III - Pilotaż narzędzi badawczych. Wszystkie narzędzia ilościowe (ankieta z uczniami, ankieta z klientami Eures, wywiad z pracodawcami, ankieta w urzędach gmin i miast, ankieta ze studentami, wywiad z bezrobotnymi) zostaną poddane pilotażowi.

Etap IV - Realizacja badań i analiz zasadniczych - najdłuższy i najbardziej czasochłonny etap projektu, który skupi się na bezprecedensowych w skali regionu działaniach badawczych i analitycznych, odnoszących się do 9 obszarów:

  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Badaniem deklaratywnym skali i kierunków migracji (zagranicznej, krajowej oraz wojewódzkiej) oraz jej motywów zostanie objętych 200 uczniów ostatnich oddziałów (100 ze szkół licealnych, 100 z zawodowych) w każdym z 25 powiatów (w sumie 5000) .
  • Klienci Eures. Badaniem deklaratywnym skali i kierunków emigracji zagranicznej oraz jej motywów zostaną objęci wszyscy klienci 21 wojewódzkich punktów sieci Eures w okresie 6 miesięcy.
  • Pracodawcy. Badaniem faktycznych kierunków i skali migracji (krajowej, oraz wojewódzkiej) oraz lokalnych uwarunkowań gospodarczych i cywilizacyjnych a także związanych z rynkiem pracy zostanie objętych 75 pracodawców (3 największych z każdego powiatu).
  • Klienci UG i UM. Badaniem faktycznych kierunków i skali migracji (zagranicznej, krajowej oraz wojewódzkiej) oraz jej motywów zostaną objęci klienci 42 urzędów w okresie 3 miesięcy (2 urzędy na powiat) przychodzący w celu zameldowania lub wymeldowania. Księża. Badaniem faktycznej skali i kierunków migracji (zagranicznej, krajowej, oraz wojewódzkiej) zostanie objętych 25 księży (1 parafia w każdym powiecie).
  • Studenci. Badaniem faktycznych kierunków i skali migracji krajowej oraz jej motywów, zostaną objęci zameldowani na Podkarpaciu studenci ośrodków uniwersyteckich z województw sąsiadujących (małopolskie, świętokrzyskie, lubelskie) oraz 5 największych uczelni w kilku największych miastach Polski (UW, UMK, AM, UG, UWr).
  • Bezrobotni. Badaniem deklaratywnym kierunków i skali migracji (zagranicznej, krajowej oraz wojewódzkiej) oraz jej motywów zostaną objęci zarejestrowani w PUP bezrobotni z wszystkich powiatów.
  • Niepubliczne agencje zatrudnienia, PUP, Terenowy Bank Danych. Analizie faktycznej skali i kierunków migracji (zagranicznej, krajowej, wojewódzkiej) zostaną poddane następujące dokumenty: formularze informacji o działalności agencji zatrudnienia, wykazy wyrejestrowanych z powodu wyjazdów zagranicznych, zgłoszenia pobytu stałego i czasowego w urzędach gmin i miast - V 10).
  • Lokalne uwarunkowania gospodarcze i cywilizacyjne oraz związane z rynkiem pracy. Analizie dokumentów wtórnych pod tym kątem zostaną poddane opracowania takie jak SRWP oraz publikowane przez GUS, WSIiZ, RARR, PARR, IBnGR itd. Analiza zostanie wspomożona panelem ekspertów złożonym z dyskusja panelowej, ankiety mailowej oraz IDI z panelistami.

W oparciu o każdy z 9 obszarów, powstanie raport badawczy lub analityczny.

Etap V - Synteza i wizualizacja - polegać będzie na standaryzacji i agregacji materiału analityczno badawczego i takim jego przetworzeniu, które pozwoli zaprezentować go w sposób przyjazny i przejrzysty.

Wtórna analiza statystyczna, oparta o korelacje wyników cząstkowych pozwoli stworzyć schematy migracyjne, tłumaczące kierunki oraz szerokości ścieżek migracyjnych, motywami indywidualnymi napędzającymi ruch na ścieżkach, oraz zewnętrznymi uwarunkowaniami gospodarczymi i cywilizacyjnymi, wzmacniającymi bądź osłabiającymi oraz decydującymi o kierunku ruchu na ścieżkach. Schematy migracyjne zostaną przedstawione dla poziomu deklaratywnego oraz faktycznego, a tam gdzie to możliwe, także dla 3 poziomów migracji: zagranicznej, krajowej i wojewódzkiej. Każdy ze schematów zostanie zwymiarowany i zdefiniowany, w oparciu o rozkład udziałów motywów napędzających oraz rozkład udziałów uwarunkowań wzmacniających i osłabiających. Zarobkowe motywy migracji będą przedmiotem pogłębionej analizy. Schematy posłużą jako pierwowzory typów migracji, które zostaną opisane i skatalogowane jako konglomeraty szeregu cech odnoszących się do poszczególnych obszarów badań. Typologia migracji zostanie zwizualizowana w postaci interaktywnego narzędzia informatycznego, prezentującego wyniki dla różnych poziomów analizy. Pozwoli śledzić ścieżki migracyjne mieszkańców P. w odniesieniu do poszczególnych typów migracji na poziomie:

  • poszczególnych powiatów (faktyczny oraz deklaratywny napływ i odpływ);
  • relacji między poszczególnymi powiatami a resztą kraju (faktyczny napływ i odpływ oraz deklaratywny odpływ); relacji między poszczególnymi powiatami a zagranicą (faktyczny napływ oraz deklaratywny odpływ).

Etap VI - Informacja i upowszechnienie projektu.

W ramach upowszechniania projektu wydana zostanie i rozdystrybułowana publikacja prezentująca wyniki badań i analiz wraz z interaktywnym narzędziem informatycznym oraz raportami z badań. Nakład 500 sztuk pozwoli dotrzeć z wynikami do wszystkich rodzajów podmiotów na terenie województwa, potencjalnie nimi zainteresowanych - od władz lokalnych zaczynając, poprzez pracodawców, inwestorów, służby zatrudniania, na władzach regionalnych kończąc. W przeniknięciu założeń i wyników projektu do świadomości szerszej grupy potencjalnych odbiorców, rolę odegra konferencja prasowa poświęcona projektowi, która odbędzie się w R. Oficjalne przedstawienie i omówienie wyników, połączone z zakończeniem realizacji projektu, będzie natomiast miało miejsce podczas konferencji regionalnej, która także odbędzie się w P.

Wnioskodawca będzie dokonywać w ramach projektu następujących zakupów (twardych):

  • materiały biurowe - papier, tonery, pisaki, materiały do bindowania, segregatory, spinacze, długopisy, koperty, itp.,
  • znaczki pocztowe, zakup usługi kurierskiej;
  • zakup sprzętu komputerowego - dla nowo utworzonych nowych miejsc pracy (kierownik projektu i koordynator regionalny);
  • zakup oprogramowania do zakupionych komputerów (system, Office, antywir);
  • zakup mebli biurowych na nowe stanowisk pracy;
  • ksero do kserowania dokumentów księgowych na potrzebny wniosków o płatność;
  • drukarka laserowa
  • szafy stanowiące archiwum projektu (wymóg przechowywania całej dokumentacji projektowej 5 lat po zakończeniu projektu).

Pozostałe zakupy w ramach projektu:

  • prace ekspertów, asystentów, koderów, ankieterów - umowy o dzieło, zlecenia itp.;
  • koszty telekomunikacyjne - TP SA, ERA, DSL;
  • czynsz biura + biura terenowego;
  • delegacje personelu, i koszty przejazdów samochodami służbowymi;
  • ksera ankiet do badań;
  • koszty konferencji;
  • koszty materiałów promocyjnych;
  • koszty wydania publikacji;
  • koszty rachunku bankowego utworzonego dla projektu;
  • koszty opracowanie narzędzia informatycznego (wizualizacja trajektorii);

Wszystkie zakupione w projekcie rzeczy (materiały biurowe, sprzęt, znaczki itp.) służą wyłącznie na potrzeby projektu - czyli do wykonywania działań na jakie Wnioskodawca dostał dofinansowanie. Nie są to jednak czynności opodatkowane, ponieważ Wnioskodawca nie wystawia żadnych faktur - jest to refundacja ponoszonych kosztów dla zrealizowania projektu.

Dodatkowo Wnioskodawca poinformował, iż do prowadzenia swojej działalności wynajmuje powierzchnię biurową za którą otrzymuje comiesięczne faktury VAT. W związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE (Europejski Fundusz Społeczny) miesięczny koszt wynajmu biura jest dzielony odpowiednią proporcją dla każdego projektu UE (adekwatnie do poziomu wykorzystania biura na realizację danego projektu). Zakwalifikowana (zgodnie z powyższą metodologią część kosztu wynajmu biura dla projektu Trajektorie migracyjne województwa jest księgowana w kwocie brutto (ponieważ podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym Wnioskodawca nie ma możliwości jego doliczenia, ponieważ w ramach projektów UE nie występuje sprzedaż opodatkowana tj. Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT dot. sprzedaży) jako koszt w projekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dotyczących projektu Trajektorie migracyjne województwa będzie można odliczyć podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy od zakupów dotyczących projektu Trajektorie migracyjne województwa nie będzie można odliczyć podatek VAT.

Zgodnie z art. 88 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Co istotne, zakupy te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Równocześnie zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1).

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Definicja świadczenia usług jest zawarta w przepisie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis ten zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą świadczenia. Gdy podmiot taki nie występuje w sprawie, to nie dochodzi do świadczenia usług, a zatem nie dochodzi do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT, realizuje projekt badawczy na podstawie umów zawartych z Wojewódzkim Urzędem Pracy pn. Trajektorie migracyjne województwa - którego celem jest przeprowadzenie szczegółowej diagnozy ścieżek migracyjnych mieszkańców Podkarpacia oraz wyjaśnienie ich trajektorii i skali w oparciu o obiektywne i subiektywne motywacje indywidualne oraz uwarunkowania zewnętrzne.

Typologia migracji zostanie zwizualizowana w postaci interaktywnego narzędzia informatycznego, prezentującego wyniki dla różnych poziomów analizy. Pozwoli śledzić ścieżki migracyjne mieszkańców w odniesieniu do poszczególnych typów migracji na poziomie:

  • poszczególnych powiatów (faktyczny oraz deklaratywny napływ i odpływ);
  • relacji między poszczególnymi powiatami a resztą kraju (faktyczny napływ i odpływ oraz deklaratywny odpływ); relacji między poszczególnymi powiatami a zagranicą (faktyczny napływ oraz deklaratywny odpływ).

W ramach upowszechniania projektu wydana zostanie i rozdystrybułowana publikacja prezentująca wyniki badań i analiz wraz z interaktywnym narzędziem informatycznym oraz raportami z badań. Nakład 500 sztuk pozwoli dotrzeć z wynikami do wszystkich rodzajów podmiotów na terenie województwa, potencjalnie nimi zainteresowanych - od władz lokalnych zaczynając, poprzez pracodawców, inwestorów, służby zatrudniania, na władzach regionalnych kończąc.

W trakcie realizacji projektu zaplanowano wydatki min. wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu (umowa o pracę, umowa zlecenie lub o dzieło), wynagrodzenia dla ekspertów (współwłaścicieli Spółki), koszty zakupu wyposażenia stanowisk pracy (biurka, szafy, komputer, kalkulator itp.), koszt obsługi księgowej, koszt czynszu, usług telekomunikacyjnych, pocztowych itp. Wyposażenie zakupione dla realizacji projektów po ich zakończeniu zostanie spakowane, złożone i będzie przechowywane przez czas określony w umowie.

Wszystkie zakupione w projekcie rzeczy (materiały biurowe, sprzęt, znaczki itp.) służą wyłącznie na potrzeby projektu - czyli do wykonywania działań na jakie Wnioskodawca dostał dofinansowanie. Nie są to jednak czynności opodatkowane, ponieważ Wnioskodawca nie wystawia tu żadnych faktur - jest to refundacja ponoszonych kosztów dla zrealizowania projektu.

Wnioskodawca podkreśla, iż nie będzie czerpał żadnych korzyści ani nie będzie sprzedawał produktów powstałych w trakcie realizacji projektów (raporty, analizy, platformy internetowe, narzędzia internetowe itp.).

Z treści wniosku wynika, iż dokonane zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonania takiego obniżenia.

Innymi słowy Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczonego przy zakupach dokonywanych na potrzeby projektu o nazwie Trajektorie migracyjne województwa finansowanego ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny- Kapitał Ludzki).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym od zakupów dotyczących projektu nie będzie można odliczyć podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie jednakże zauważyć, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika co do zasady z unormowania cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zatem w sytuacji gdy podmiot nie spełnia przesłanki w nim określonej bezzasadne staje się badanie czy w sprawie występują inne przesłanki negatywne wyłączające możliwość dokonania odliczenia, o których mowa w innych przepisach ustawy, w tym między innymi we wskazanym przez Wnioskodawcę art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Nadmienia się także, iż w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu pn. Portal Pracy oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach