wysokość stawki podatkowej dla planowanego przez Gminę zakupu specjalistycznego samochodu dla działającej na jej terenie jednostki ochotniczej straży ... - Interpretacja - IBPP1/443-1042/08/ES

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2008, sygn. IBPP1/443-1042/08/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

wysokość stawki podatkowej dla planowanego przez Gminę zakupu specjalistycznego samochodu dla działającej na jej terenie jednostki ochotniczej straży pożarnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008r. (data wpływu 21 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatkowej dla planowanego przez Gminę zakupu specjalistycznego samochodu dla działającej na jej terenie jednostki ochotniczej straży pożarnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatkowej dla planowanego przez Gminę zakupu specjalistycznego samochodu dla działającej na jej terenie jednostki ochotniczej straży pożarnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania zaplanowała w budżecie środki na dofinansowanie zakupu specjalistycznego samochodu dla działającej na jej terenie jednostki ochotniczej straży pożarnej. Zakup planuje się zrealizować w bieżącym roku budżetowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana do dokonywanych zakupów (sprzętu i wyposażenia wyszczególnionych w pozycji 129 do 134 załącznika nr 3 do cyt. wyżej ustawy o VAT) przez gminę. W przypadku gdy Gmina przyjmie fakturę z obniżoną stawką VAT do 7%, czy będzie stanowiło to naruszenie przepisów podatkowych. Wobec powyższego może właściwym rozwiązaniem będzie wskazywanie na fakturze oprócz płatnika gminy, również faktycznego nabywcy, w tym przypadku konkretnej OSP...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek Gminy w zakresie finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej wynika z art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Gmina jest podmiotem finansującym koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczych straży pożarnych, w tym celu dokonuje niezbędnych zakupów, natomiast faktycznym nabywcą i użytkownikiem są jednostki ochotniczych straży pożarnych. Faktem jest, że wykładnia językowa art. 41 ust. 10 ustawy o VAT prowadzi do stwierdzenia, że 7% stawkę podatku stosuje się do dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy w sytuacji, gdy zaistnieją dwie przesłanki dostawa odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Jednakże nie można pominąć cyt. wcześniej art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, gdyż prowadzi to do sprzeczności w systemie prawa podatkowego. Zdaniem Gminy, przy zakupach towarów, o których mowa wyżej przez gminę dla OSP, powinno stosować się 7% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej,
  • zakładowa straż pożarna,
  • zakładowa służba ratownicza,
  • gminna zawodowa straż pożarna,
  • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  • terenowa służba ratownicza,
  • ochotnicza straż pożarna,
  • związek ochotniczych straży pożarnych,
  • inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary.

W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Z opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, ze Gmina będzie nabywcą specjalistycznego samochodu dla działającej na jej terenie jednostki ochotniczej straży pożarnej, tak więc dostawa nie nastąpi bezpośrednio na rzecz jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Wobec powyższego, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem, dostawa towarów, wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy nastąpi dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zatem przedmiotowa dostawa nie będzie korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach