Temat interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących kosztów realizacji budowy sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół w D.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008r. (data wpływu 2 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących kosztów realizacji budowy sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół w D. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 września 2008r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących kosztów realizacji budowy sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół w D.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina S. w 2007r. zakończyła budowę sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół w D. Inwestycja ta została sfinansowana z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz budżetu gminy. Zadanie zostało zrealizowane w okresie od lipca 2005r. do października 2007r. zakres prac obejmował budowę sali sportowej wraz zapleczem i pomieszczeniami pomocniczymi i łącznika, roboty elektryczne, instalacje wodno-kanalizacyjne i c.o., instalacje wentylacji mechanicznej sali i zaplecza, wyposażenie obiektów.
Podczas realizacji i rozliczania zadania, podatek VAT ponoszony przez Gminę nie był odzyskiwany, był wydatkiem kwalifikowanym.
Nieruchomość grunt zabudowany budynkiem Szkoły Podstawowej i Gimnazjum (Zespół Szkół) w D. wraz z salą gimnastyczną jest własnością Gminy S. Zespół Szkół jest jedną z gminnych jednostek organizacyjnych (jednostką budżetową). Przedmiotowa nieruchomość znajduje się we władaniu Zespołu Szkół w formie trwałego zarządu. Nieruchomość jest wykorzystywana w celu prowadzenia przez Zespół Szkół działalności należącej do jej zakresu zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz ze statutem szkoły. Sala sportowa wykorzystywana jest przez Zespół Szkół przede wszystkim do realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych w zakresie kultury fizycznej oraz do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych dla uczniów.
Gmina będąc inwestorem zadania nie wykorzystywała i nie zamierza wykorzystywać w przyszłości, wybudowanego obiektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina jest osobą prawną i podatnikiem podatku VAT.
Ponadto w uzupełnieniu z dnia 17 listopada 2008r. doprecyzowano, iż zarówno Gmina, jak i Urząd Gminy posługują się jednym numerem NIP, a podatnikiem w odniesieniu do czynności przypisanych Gminie jest Urząd Gminy. Faktury związane z realizacją zadania wystawiane były na Urząd Gminy, w związku z tym deklaracje VAT składa Urząd Gminy. Przekazanie w trwały zarząd sali na rzecz Zespołu Szkół w D. nastąpiło nieodpłatnie na podstawie decyzji Wójta Gminy S. Zrealizowany projekt był związany z zadaniami własnymi gminy, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części naliczonego w fakturach dotyczących kosztów realizowanego zadania...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupów towarów i usług w ramach tej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020) urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno organizacyjnej te osoby prawne. Urząd Gminy jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Innymi słowy, Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań w imieniu Gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy. Zatem Urząd Gminy w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w okresie od lipca 2005r. do października 2007r. realizowała budowę sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół w D. Projekt sfinansowany został ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz budżetu gminy.
Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym.
Z treści wniosku wynika również, iż po zakończeniu inwestycji, decyzją Wójta Gminy zrealizowany obiekt został przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej gminy tj. Zespołowi Szkół w D.
Obecnie sala sportowa wykorzystywana jest przez Zespół Szkół przede wszystkim do realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych w zakresie kultury fizycznej oraz do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych dla uczniów.
Gmina będąc inwestorem zadania nie wykorzystywała i nie zamierza wykorzystywać w przyszłości wybudowanego obiektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.
Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.
W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na budowie sali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół w D., gdyż zakupy te nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach