Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup usług firmy doradczej. - Interpretacja - IBPP2/443-1124/08/LŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.12.2008, sygn. IBPP2/443-1124/08/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup usług firmy doradczej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008r. (data wpływu 1 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2008r. (data wpływu 8 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup usług firmy doradczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup usług firmy doradczej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2008r. (data wpływu 4 grudnia 2008r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 22%. Zajmuje się recyklingiem odpadów szklanych. W 2007r. Spółka rozpoczęła nową inwestycję realizowaną na terenie województwa śląskiego. Dotychczas nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntów do nieruchomości, na terenie której znajdują się budynki przemysłowe wymagające adaptacji i modernizacji. Wnioskodawca planuje przenieść działalność i stworzyć tam Centrum Recyklingu Szkła wraz z całą infrastrukturą. Niezbędna również będzie budowa nowoczesnej instalacji do przekształcenia stłuczki szklanej w celu odzysku oraz nabycia odpowiednich maszyn do pełnego funkcjonowania procesu recyklingu (ładowarki, wagi). Efektem niniejszej inwestycji będzie stworzenie nowoczesnego Centrum Recyklingu Szkła, rozszerzenie oferty Spółki o nowe usługi ściśle związane z recyklingiem i działaniami mającymi na celu zwiększenie ochrony środowiska, zwiększenie wydajności w zakresie recyklingu oraz stopnia czystości produkowanej stłuczki szklanej, zwiększenie powierzchni magazynowej dla odpadów szklanych oraz wzrost zatrudnienia w Spółce. Planowane koszty inwestycji szacuje się na kwotę 12,670 mln i po ukończeniu będzie ona zaklasyfikowana jako środki trwałe Spółki.

Bieżące środki Spółki nie pozwalają na sfinansowanie ww. inwestycji, w związku z tym Spółka wystąpiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie części inwestycji. Ewentualne wsparcie Wnioskodawca otrzymałby w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytetu IV Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska Działanie 4.6. Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie odzysku i unieszkodliwienia odpadów poużytkowych lub niebezpiecznych. Otrzymana dotacja inwestycyjna maiłaby charakter bezzwrotny. Celem działania jest zwiększenie udziału odpadów poużytkowych i niebezpiecznych podlegających odzyskowi i prawidłowe unieszkodliwianiu. W związku z powyższym cele podjętej inwestycji oraz otrzymanej dotacji są ze sobą ścisle tożsame, a także zbieżne z działalnością jednostki.

Podmiotem udzielającym wsparcia - wypłacającym środki oraz nadzorującym cały projekt (instytucją wdrażającą i pośrednicząca) będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Rozwoju regionalnego, natomiast wnioskowana dotacja zostanie przyznana ze środków Funduszu UE: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Wkład własny wynosi 70%, natomiast do 30% wartości inwestycji pokrywane jest ze środków Funduszu EFRR, gdzie 75% finansowane jest z EFRR i 25% z krajowych środków publicznych w postaci pomocy publicznej. Dofinansowanie będzie polegało na refundacji części kosztów kwalifikowanych inwestycji, zabudżetowanych we wniosku o płatność. Dotacja będzie wypłacana w formie transz po udokumentowaniu wydatku na nabycie środka trwałego i uprzednim uregulowaniu przez Spółkę zobowiązania. Instytucja wdrażająca zwróci tylko wartość netto inwestycji, kwotę VAT wynikającą z faktur Spółka będzie musiała płacić z własnych środków.

Z uwagi na wysoki stopień trudności oraz dużą pracochłonność opracowanie wniosku o udzielenie dotacji Spółka zleciła wyspecjalizowanej firmie doradczej. Zgodnie z zawartą umową należność za sporządzenie powyższego wniosku zostanie wypłacona zleceniobiorcy na podstawie dwóch faktur, z których jedna dotyczyć będzie stałej części wynagrodzenia, ustalonego niezależnie od efektu wykonanej pracy - jest to kwota ok. 3 400 zł netto.

Druga faktura zostanie wystawiona pod warunkiem otrzymania przez Spółkę dotacji w wysokości:

  • 6,5% wartości dofinansowania dla dofinansowania do 3 mln zł;
  • 6,3% wartości dofinansowania dla dofinansowania powyżej 3 mln zł.

Wydatki na nabycie usług firmy doradczej nie stanowią wydatków kwalifikowanych, za poniesienie których Spółka uzyskałaby zwrot w jakiejkolwiek postaci. Gdyby Spółka nie ubiegała się o dotację, a tym samym nie korzystała z usług firmy doradczej, niebyłoby możliwe zakończenie inwestycji w planowanym czasie, w tak szerokim zakresie, a także wykorzystania pełnych sił wytwórczych jednostki.

W uzupełnieniu z dnia 4 grudnia 2008r. wyjaśniono, iż w związku z tym, iż wniosek o wydanie interpretacji ma dotyczyć zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca oczekuje wydania przez tut. organ interpretacji dotyczących obowiązującego stanu prawnego na dzień 1 grudnia 2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup usług firmy doradczej przygotowującej wniosek w celu ubiegania się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych na cele inwestycyjne zarówno w przypadku otrzymania jak i nieotrzymania dotacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia kwoty VAT z faktur wystawionych przez firmę doradczą. Jak opisano w stanie faktycznym koszty usług doradczych są ściśle związane z osiąganymi przychodami i stanowią koszt uzyskania przychodu (to stanowisko jest uzasadnione w części dotyczącej pytań z podatku dochodowego od osób prawnych). W związku z tym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku określonego w fakturze VAT za usługi doradcze związane z pozyskaniem dotacji na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1380), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż uwagi na wysoki stopień trudności oraz dużą pracochłonność opracowanie wniosku o udzielenie dotacji Wnioskodawca zlecił wyspecjalizowanej firmie doradczej. Zgodnie z zawartą umową należność za sporządzenie powyższego wniosku zostanie wypłacona zleceniobiorcy na podstawie dwóch faktur, z których jedna dotyczyć będzie stałej części wynagrodzenia, ustalonego niezależnie od efektu wykonanej pracy - jest to kwota ok. 3400 zł netto.

Druga faktura zostanie wystawiona pod warunkiem otrzymania przez Spółkę dotacji w wysokości:

  • 6,5% wartości dofinansowania dla dofinansowania do 3 mln zł;
  • 6,3% wartości dofinansowania dla dofinansowania powyżej 3 mln zł.

Wydatki na nabycie usług firmy doradczej nie stanowią wydatków kwalifikowanych, za poniesienie których Spółka uzyskałaby zwrot w jakiejkolwiek postaci.

Uwzględniając wyżej przedstawione regulacje prawne, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących usługi doradcze jeśli usługi te wykorzystywane są (będą) do wykonywania czynności opodatkowanych, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy o VAT.

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż wydatki na sporządzenie wniosku o udzielenie dotacji bezpośrednio związane są z realizacją inwestycji, która będzie służyć działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów środków trwałych sfinansowanych dotacją z EFRR oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach