Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu Przekwalifikowanie zawodowe rolników i domowników zamieszkałych na P.- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu Przekwalifikowanie zawodowe rolników i domowników zamieszkałych na P..
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 14 września 2005 r. pomiędzy Urzędem Pracy w B. a Gminą została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pod nazwą Przekwalifikowanie zawodowe rolników i domowników zamieszkałych na P. w ramach priorytetu 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości). Projekt, sfinansowany został ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego, był realizowany przez jednostkę organizacyjną Gminy (tj. przez urząd miejski) w okresie od 1 września 2005 r. do 30 czerwca 2006 r. Jego celem było objęcie osób zatrudnionych w rolnictwie: rolników i domowników z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako bezrobotni. Projekt umożliwił zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych 60 osobom, co przyczyniło się do zwiększenia szans na ich zatrudnienie poza sektorem rolnictwa. W ramach projektu sfinansowano z przyznanych środków dwa szkolenia - Kierowca kat. C+E (30 osób) oraz Specjalista ds. obsługi ruchu turystycznego (30 osób). Projekt wpisany jest w Strategię rozwoju województwa do roku 2010 oraz w plan rozwoju lokalnego powiatu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie .
Czy Gmina jako beneficjent, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczyć podatek naliczony w całości lub części...
Zdaniem Wnioskodawcy Gmina jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia w całości lub części podatku z uwagi na fakt, iż realizowany projekt nie był i nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę naliczonego. Zakup musi wynikać z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednakże zgodnie z § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. zwolnione od podatku są czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Gmina korzysta ze zwolnienia w zakresie wykonywanych czynności statutowych związanych z wykonaniem zadań publicznych. Realizacja zadania nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi, a więc Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę
i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy