Temat interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18.09.2008 r. (data wpływu 06.10.2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 26.11.2008 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-20/08-2/CS z dnia 19.11.2008 r. do uzupełnienia we
wniosku treści stanu faktycznego i otrzymane w dniu 25.11.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji inwestycji pod nazwą Pxxx w sieci wdrażanie rozwiązań społeczeństwa informacyjnego w mieście Pxxx - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony
następujący stan faktyczny.
Gmina xxx jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Od 2004 roku gmina realizuje projekt pod nazwą Pxxx w sieci wdrażanie rozwiązań społeczeństwa informacyjnego w mieście Pxxx, który w 75% jest dofinansowany z funduszy strukturalnych za środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Działanie 1.5 Rozwój społeczeństwa informacyjnego, zgodnie z umową o dofinansowanie nr xxx zawartą z Wojewodą dnia 10 sierpnia 2006 r. Projekt obejmuje zakup następujących urządzeń: sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, drukarek, rzutnika multimedialnego, telewizora projekcyjnego, aparatu cyfrowego, cyfrowej centrali telefonicznej, czytników kodów kreskowych, skanerów
dokumentów z ADF. Urządzenia te stanowią wyposażenie urzędu i wykorzystywane są do pracy urzędników. Część sprzętu komputerowego stanowi również wyposażenie uruchomionego w ramach projektu Telecentrum, które łączy w sobie funkcje Publicznego Punktu Dostępu do Internetu oraz Punktu Obsługi Interesanta. W skład Telecentrum wchodzą dwa samoobsługowe Infomaty oraz wydzielona sala z pięcioma stanowiskami komputerowymi. Podstawowym celem utworzenia Telecentrum jest stworzenie społeczeństwu możliwości bezpłatnego korzystania z urządzeń komputerowych i Internetu. Ponadto powyższy projekt obejmuje:
- rozbudowę i rekonstrukcję portalu miejskiego www.um.pulawy.pl, polegającą na wdrożeniu systemu on-line interesanta, który umożliwia wprowadzenie usług informacyjnych polegających na udostępnieniu informacji na stronach internetowych urzędu m.in. dotyczących procedur i formularzy oraz usług interaktywnych dających możliwość wymiany korespondencji miedzy urzędem i interesantem przy wykorzystaniu formularzy on-line i podpisu elektronicznego.
- wdrożenie systemu e-urząd, w skład którego wchodzą następujące elementy:
- system GIS mapy cyfrowe (ang. Geographic Information System), czyli system informacji przestrzennej, w którego skład wchodzą następujące moduły: moduł Ewidencji gruntów i budynków, moduł planowania Rozwoju regionalnego, moduł Planowania inwestycji oraz moduł współpracy ze Służbami Ratowniczymi. Forma elektroniczna bazy umożliwi łatwe prognozowanie przestrzenne nie tylko dla inwestycji, ale również dla innych dziedzin życia miasta. System przestrzenny jest głównie na potrzeby Urzędu Miasta Puławy, a w ograniczonym zakresie, będą mogli z niego korzystać także mieszkańcy.
- Informatyczny System Zarządzania Miastem (system FORUM) do prowadzenia finansów, budżetu, podatków, różnych ewidencji, obsługi pracowników i innych zadań. System będzie zawierał następujące moduły: Oprogramowania do obsługi Ewidencji Ludności, Oprogramowanie do obsługi Budżetu, Oprogramowania do obsługi Ewidencji Ludności, Oprogramowanie do obsługi Budżetu, Oprogramowania do obsługi Finansowo-Księgowej, Umów, Środków Trwałych, Kasy, Oprogramowanie do obsługi Kadr-Płac, Oprogramowania do obsługi Podatku od nieruchomości osób fizycznych, Podatku od nieruchomości osób prawnych, Podatku rolnego i leśnego, Podatku od środków transportu, Podatku od posiadania psa, Oprogramowania do obsługi Koncesji alkoholowych, Opłaty targowej, Systemu informowania Kierownictwa.
- elektroniczny obieg dokumentów (system EL-DOK). Funkcjonalność systemu została oparta o Rzeczowy Wykaz Akt (RWA) oraz instrukcję obiegu dokumentów. Zastosowanie systemu EL-DOK przyczynia się do uporządkowania bazy dokumentów i informacji: pism przychodzących i wychodzących, poleceń służbowych, umów, uchwał, regulacji wewnętrznych itp.
- oprogramowanie zarządzające siecią, zwiększające bezpieczeństwo danych
Z portalu miejskiego i zawartych w nim aplikacji, serwerów itp., e-urzędu oraz systemu GLS będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy obywatele. W ramach projektu, na potrzeby Telecentrum, zagospodarowane zostało część budynku urzędu, które zostało wyremontowane i przebudowane, stąd niezbędny był zakup usług budowlanych. Do sieci internetowej droga radiowa podłączone zostały 3 jednostki miejskie (jedno przedszkole i dwie szkoły). Aby umożliwić podłączenie zakupione zostały urządzenia aktywne, łącza internetowe oraz opłacona została rezerwacja kanałów radiowych w radiokomunikacji stałej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Projekt obejmuje także poniesienie wydatków związanych z:
- promocją i informowaniem społeczeństwa o współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej takich jak: naklejki, broszury, artykuły w prasie, materiał filmowy itp.
- przygotowaniem studium wykonalności i projektu przebudowy pomieszczeń na potrzeby Telecentrum,
- zatrudnieniem inżyniera projektu oraz inspektora nadzoru budowlanego.
Realizując projekt Pxxx w sieci wdrażanie rozwiązań społeczeństwa informacyjnego w mieście Pxxx, realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Jego efekty mają służyć mieszkańcom miasta, społeczeństwu. Projekt nie będzie podlegał czynnościom
opodatkowanym. W wyniku projektu nie będą generowane przychody.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą Pxxx w sieci wdrażanie rozwiązań społeczeństwa informacyjnego w mieście Pxxx, Gmina xxx (beneficjent), będąc płatnikiem podatku VAT, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części...
Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego ww. inwestycji, ponieważ wydatki te nie maja związku ze sprzedażą opodatkowaną, która prowadzi gmina
będąc płatnikiem podatku VAT. Inwestycja zrealizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego rozwoju regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Takie stanowisko w podobnej sprawie zajął Urząd Skarbowy w Siedlcach w interpretacji nr 1426/US210/443-9/07/GK z dnia 25 kwietnia 2007 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując przedsięwzięcie wykonuje zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, wydatki ponoszone przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja pod nazwą Pxxx w sieci wdrażanie rozwiązań społeczeństwa informacyjnego w mieście Pxxx wpisana jest w zakres zadań własnych Gminy, wynikających z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowej inwestycji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina działając w imieniu Miasta zrealizowało zadanie własne, zwolnione w tym zakresie z podatku od towarów i usług.