INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - IPPP1-443-1868/08-2/RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.11.2008, sygn. IPPP1-443-1868/08-2/RK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2008 r. (data wpływu 29.09.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zwraca się z prośbą o wyjaśnienie kwestii dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu materiałów i usług budowlanych związanych z planowanym dużym zadaniem inwestycyjnym.

Stowarzyszenie w roku bieżącym zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie zadania remont i modernizacja zamku - Domu . w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . 2007-2013. Rozporządzenie wydane przez Zarząd Województwa . w zakresie kwalifikowalności wydatków rozdziale VI ust. 1 podatek od towarów i usług stanowi: podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy został on faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Beneficjent w oświadczeniu zadeklaruje, czy w ramach realizowanego projektu będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacja projektu.

Rozbudowana struktura organizacyjna oraz różnorodne formy działalności stowarzyszenia powodują, iż istnieją pewne wątpliwości w interpretacji przepisów w/w ustawy a tym samych rozliczeń z tytułu podatku VAT.

Zadania statutowe stowarzyszenia realizowane są w głównej mierze w oparciu o dotacje pochodzące z zadań państwowych zlecanych przez Kancelarię Senatu np. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Sportu i Turystyki. Zlecane zadania polegają na wspieraniu działalności programowej, oświatowej, kulturalnej, charytatywnej itp. organizacji polonijnych i polskich poza granicami kraju. Ta forma działalności stanowi przeważającą (ponad 60 %) przychodów i jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Poza działalnością opisaną wyżej stowarzyszenie zgodnie ze statutem prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń w posiadanych obiektach stanowiących Domy (), oraz hotelową i gastronomiczną (Dom .). Sprzedaż tych usług jest oczywiście objęta podatkiem VAT.

Ewentualne dochody stowarzyszenia w całości przeznaczane są na działalność statutową zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stowarzyszenie w zbiorczych deklaracjach (obejmujących wszystkie jednostki organizacyjne min. Domy .) VAT-7 ujmuje VAT należny i naliczony dotyczący tylko działalności gospodarczej. W jednostkach organizacyjnych, które prowadzą działalność mieszaną tj. zleconą jako zadania państwowe zwolnione z VAT) oraz gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń (objętej podatkiem VAT) nie dokonuje się proporcjonalnego do struktury sprzedaży odliczenia VAT.

Ewentualna dotacja na zadanie remont i modernizację zamku - Domu .. w ramach Regionalnego programu operacyjnego województwa mazowieckiego 2007-2013 stanowić będzie bezzwrotną pomoc ze środków unijnych. Pomimo, inwestycji prowadzonej w beneficjentem dotacji będzie Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Wspólnota Polska w Warszawie (Dom . nie posiada osobowości prawnej). w związku z tym wszelkie faktury dotyczące zakupu materiałów jak i robót będą wystawiane na Zarząd Krajowy, w którym istnieje mieszana struktura przychodów ( o czym akapit wyżej).

Dlatego też, pragniemy upewnić się, czy podatek od towarów i usług związanych z wykonywaniem robót remontowo - modernizacyjnych w Domu Polonii w będzie mógł być wykazywany w deklaracjach VAT-7 sporządzanych przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia i odliczany w formie zwrotu bezpośredniego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu materiałów i usług budowlanych związanych z planowanym dużym zadaniem inwestycyjnym w Domu i czy podatek ten będzie mógł być wykazywany w deklaracjach VAT-7 sporządzanych przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia i odliczany w formie zwrotu bezpośredniego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykonywania robót remontowo-modernizacyjnych w Domu . będzie mógł powstały podatek od towarów i usług związanych z w/w pracami wykazywać w deklaracjach VAT-7 i odliczać w formie zwrotu bezpośredniego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionej sytuacji we wniosku wynika, iż Stowarzyszenie zamierza ubiegać się o dotację na remont i modernizację Domu . Przy czym Strona zaznacza, iż prowadzi działalność zarówno zwolnioną z podatku od towarów i usług, jak i opodatkowaną. Jednakże jak wskazuje Strona w ww. Domu . prowadzi działalność hotelową i gastronomiczną, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż nie posiada osobowości prawnej i pomimo że inwestycja będzie prowadzona w , to beneficjentem dotacji jest Zarząd Krajowy Stowarzyszenia, w związku z tym wszystkie faktury dotyczące zakupu będą wystawiane na Zarząd Krajowy, w którym istnieje mieszana struktura przychodów.

Zatem, w przypadku gdy Strona zakupi materiały i usługi budowlane (sfinansowane dotacją), które będą miały bezpośredni związek z prowadzoną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT tj. hotelową i gastronomiczną, prowadzoną w remontowanym budynku Domu ., tym samym stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy Strona będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, a tym samym do wykazania go w deklaracji VAT-7 stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Natomiast w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy o VAT). W związku z powyższym jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu bezpośredniego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku ze sprzedażą opodatkowaną

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie