Temat interpretacji
UZASADNIENIE
W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektów dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxxx na lata 2007 2013.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina xxxxxx jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT. W zakresie czynności opodatkowanych Gmina świadczy usługi dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży gruntów i budynków. Na terenie Gminy xxxxxxxx funkcjonuje xxxxxxxxxxx Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (dalej: Spółka), którego jedynym wspólnikiem jest Gmina xxxxxxxx. Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Spółka swój majątek w postaci sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, deszczowej otrzymała od Gminy w formie aportu niepieniężnego. W związku z czym świadczy teraz na rzecz mieszkańców Gminy xxxxxxxxxx usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które objęte są podatkiem VAT.
W obecnej chwili Gmina xxxxxxxxxxxx ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxxxxxxxxx na lata 2007-2013 (zw. RPO) dwóch projektów pod nazwą: "Budowa kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz sieci wodociągowej w osiedlu xxxxxxxx w xxxxxxxxxx" oraz "Budowa podczyszczalni ścieków oraz kanalizacji deszczowej po wschodniej stronie miasta Koluszki". Jednym z załączników do wniosków jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej. Dla wyjaśnienia Wnioskodawca podaje, że wskazane zadania inwestycyjne realizowała będzie Gmina xxxxxxxxx (ogłoszenie przetargu, wybór oferenta, zawarcie umowy, rozliczenie inwestycji).
Gmina nie będzie świadczyła na rzecz mieszkańców usług sprzedaży wody i ścieków.
Po zakończeniu zadania rozważane są trzy sposoby przekazania Spółce wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, tj.:
- aport niepieniężny,
- umowa dzierżawy,
- umowa użyczenia.
Dla wyjaśnienia należy dodać, że zgodnie z wymogami unijnymi, Gmina, po wybudowaniu ww. sieci, nie będzie mogła przez okres 5 lat przenosić własności, czyli zbyć majątku. W wyniku wyboru jednej z ww. form to Spółka będzie operatorem przedsięwzięcia oraz będzie pobierać opłaty od użytkowników indywidualnych za korzystanie z wybudowanej sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej.
Należy tu dodać, że wybór formy przekazania inwestycji do Spółki wpłynie na fakt, czy Gmina będzie mogła uznać podatek naliczony VAT za wydatek kwalifikujący się do zwrotu w ramach środków unijnych, czy też nie.
Powyższe wpłynie na fakt, że Gmina będzie
musiała zaangażować środki własne na sfinansowanie VAT-u albo będzie miała podstawy prawne do odliczenia podatku naliczonego w ramach prowadzonej sprzedaży opodatkowanej. Zgodnie bowiem z przepisami unijnymi podatek od towarów i usług (VAT) może być wydatkiem kwalifikującym się do zwrotu w ramach dofinansowania unijnego tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta i nie podlega zwrotowi, tzn. beneficjent na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma potencjalnej możliwości jego odzyskania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku przekazania w formie aportu, powstałego majątku Spółce, w ramach którego Spółka będzie prowadzić sprzedaż Gmina ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Artykuł ten przesądza o statusie podatnika VAT, na jego podstawie do działalności gospodarczej zalicza się czynności polegające m.in. na wykorzystywaniu towarów w sposób ciągły do działalności zarobkowej. Oznacza to, że wykorzystywanie składników majątku trwałego (otrzymanego z gminy w formie aportu niepieniężnego), co do zasady jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednakże z mocy § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wykonania przepisów ustawy o VAT zwalnia się od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywanie dostaw zwolnionych od podatku nie daje prawa do odliczeń i zwrotu podatku naliczonego. l w tym przypadku nie ma znaczenia fakt, że Spółka będzie prowadzić sprzedaż opodatkowaną. Liczy się fakt, że między Gminą a Spółką następuje przeniesienie prawa do dysponowania majątkiem w formie aportu, czyli sprzedaż zwolniona od podatku VAT. Powyższe wskazuje na to, że Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT od zakupów inwestycyjnych, bo przekazuje majątek Spółce na podstawie aportu z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT.
W przedmiotowym przypadku VAT poniesiony przez Gminę w związku z budową infrastruktury, będzie wydatkiem kwalifikującym się do wsparcia w ramach RPO.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za
prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina xxxxxxx, będąca podatnikiem podatku VAT będzie realizowała dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxxxxxxxx na lata 2007-2013 dwa projekty pod nazwą: "Budowa kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz sieci wodociągowej w osiedlu xxxxxxx w xxxxxxxxxx" oraz "Budowa podczyszczalni ścieków oraz kanalizacji deszczowej po wschodniej stronie miasta xxxxxxxx".
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że Gmina nie będzie świadczyła na rzecz mieszkańców usług sprzedaży wody i ścieków, bowiem po zakończeniu zadania, rozważa przekazanie wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Spółce w formie aportu niepieniężnego.
Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 cyt. wyżej rozporządzenia wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego w zamian za otrzymywane akcje i udziały są zwolnione od podatku VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie jak wskazuje Podatnik warunku tego nie spełnia, ponieważ podmiotem, który będzie świadczył usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców Gminy będzie Spółka a nie Gmina, a ponadto przekazanie sieci wodociągowej w formie aportu niepieniężnego korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowych projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących wydatki związane z budową przedmiotowych inwestycji.
W zakresie przedmiotowych projektów Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 ww. rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 ww. rozporządzenia.
Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.
Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowych inwestycji.
Nadto zauważa się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.
Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowych projektów w przypadku przekazania powstałego majątku w formie aportu Spółce z o.o.
Rozstrzygnięcia
dotyczące przekazania na podstawie umowy dzierżawy oraz na podstawie umowy użyczenia, zawarte zostały w odrębnych interpretacjach o nr: IP-PP1-443-1704/ 08-3/PR oraz IP-PP1-443-1704/08-4/PR.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.
prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektów dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego