Temat interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 9 września 2008 r.) uzupełnionym w dniu 19 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od
towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach mieszkalnych należących do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach mieszkalnych należących do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Dnia 19 listopada 2008 r. wniosek uzupełniono o symbol PKOB oraz korespondencję Wnioskodawcy prowadzoną z kontrahentem.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione
następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wskazuje, iż budynki mieszkalne na terenie koszar klasyfikowane są do grupy 1130 PKOB (budynki zbiorowego zamieszkania). Powyższa grupa objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT, tj. 7%. Wnioskodawca ma jednak wątpliwości co do zastosowania ww. stawki podatku, ponieważ w prowadzonej z kontrahentem korespondencji w zakresie remontu wymienionych budynków wskazano, iż obiekty te nie są budynkami stałego zamieszkania, a jedynie służą zabezpieczeniu tymczasowych potrzeb mieszkaniowych żołnierzy zawodowych. Kontrahent dodał, iż obiekty te są budynkami zbiorowego zamieszkania w myśl definicji zawartej w § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).
Dnia 19 listopada 2008 r. Zainteresowany uzupełnił opis zawartego we wniosku zdarzenia przyszłego o symbol PKOB remontowanego obiektu oraz zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia odnoszące się do jego przeznaczenia. Z nadesłanego uzupełnienia wynika, iż przedmiotowy internat, sklasyfikowany został przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem PKOB 1130 (grupa 113) budynki zbiorowego zamieszkania. Prowadzona przez Wnioskodawcę korespondencja w przedmiocie określenia czy prace polegające na modernizacji wraz z termomodernizacją internatu wojskowego dotyczą budownictwa mieszkaniowego, wyjaśniła, iż internat jest budynkiem zbiorowego zamieszkania, służącym zabezpieczeniu potrzeb mieszkaniowych żołnierzy zawodowych. Kontrahent dla ustalenia znaczenia powyższych zapisów na gruncie ustawy o VAT skierował Zainteresowanego do właściwego organu podatkowego. W prowadzonej w dniach 5 i 8 września 2008 r. korespondencji kontrahent wyjaśnił Wnioskodawcy, iż przedmiotowy internat służy zabezpieczeniu tymczasowych potrzeb mieszkaniowych żołnierzy zawodowych i jest budynkiem zbiorowego zamieszkania sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1130.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę podatku VAT winien zastosować Wnioskodawca w przypadku gdy budynek, o którym mowa wyżej nie jest stałego zamieszkania...
Zdaniem Wnioskodawcy, nowa definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego zobowiązuje od dnia 1 stycznia 2008 r. uznać za obiekty budownictwa mieszkaniowego grupy PKOB 111, 1121, 1122 oraz PKOB 1130 pod warunkiem spełnienia kryterium stałego zamieszkania. W związku z tym Zainteresowany jest zdania, iż stawka podatkowa za wykonane roboty budowlano-montażowe winna wynosić 22%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do
rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl natomiast ust. 3 przytoczonego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Jak stanowi art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 ze zm.), zakwaterowanie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej polega na stałym, tymczasowym lub przejściowym
rozmieszczeniu żołnierzy i innych osób określonych w ustawie.
W myśl art. 21 ust. 1 ww. ustawy, żołnierzowi służby stałej od dnia wyznaczenia go na pierwsze stanowisko służbowe do dnia zwolnienia z zawodowej służby wojskowej przysługuje prawo zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym, będącym w dyspozycji Agencji (). Przez zamieszkiwanie art. 1a pkt 5 cytowana ustawa rozumie, przebywanie i korzystanie z lokalu mieszkalnego na podstawie tytułu prawnego lub prawa zamieszkiwania.
Stosownie do treści art. 25 ust. 1 powołanej ustawy, żołnierzowi zawodowemu pełniącemu zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby terminowej przysługuje zakwaterowanie tymczasowe (). Przez zakwaterowanie tymczasowe art. 1a pkt 10 ustawa o
zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP nakazuje rozumieć, zamieszkiwanie w internacie, kwaterze internatowej lub kwaterze zastępczej. Internatem cyt. ustawa art. 1a pkt 9 nazywa budynek lub zespół pomieszczeń mieszkalnych stanowiących organizacyjną całość, przeznaczoną na zakwaterowanie tymczasowe. Jak stanowi natomiast art. 50 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, na zakwaterowanie tymczasowe są przeznaczone internaty i kwatery internatowe.
Uwzględniając treść powołanych przepisów, wskazać należy, iż zakwaterowanie żołnierzy zarówno stałe jak i tymczasowe odnosi się zawsze do lokali mieszkalnych. Niemniej zamieszkiwanie w lokalu mieszkalnym dotyczy jedynie żołnierzy służby stałej, natomiast żołnierze zawodowi pełniący zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu uprawnieni są do zakwaterowania tymczasowego np. w internacie.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Jak stanowi art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - według treści ust. 12a powołanego artykułu - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
- lokali mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
Według art. 41 ust. 12c powołanej ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego,
stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
- robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.
Z unormowań zawartych w
przytoczonych przepisach wynika, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.
Ponadto wskazać należy, iż klasyfikacji budynków dokonuje się na podstawie zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). W dziale objaśnień wstępnych, rozporządzenie wyjaśnia, iż Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej. Rozporządzenie segreguje poszczególne budynki, a następnie przyporządkowuje je stosując sekcje, działy, grupy oraz klasy. W sekcji 1 - szej, dziale 11, grupie 113 sklasyfikowano budynki zbiorowego zamieszkania. W
ramach tej grupy w klasie 1130 zamieszczono budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.
Odnosząc powyższe do powołanych wcześniej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podkreślić należy, iż wykonywanie robót budowlanych korzystających z 7% stawki podatku VAT odnosi się do prac wykonywanych w budynkach sklasyfikowanych do działu PKOB 11 oraz wybranych z działu 12.
Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, iż przedmiotowy internat, sklasyfikowany został przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem PKOB 1130 (grupa
113) budynki zbiorowego zamieszkania. Jak wskazano w uzupełnieniu prace polegające na modernizacji wraz z termomodernizacją internatu wojskowego dotyczą budownictwa mieszkaniowego. Internat jest bowiem budynkiem zbiorowego zamieszkania, służącym zabezpieczeniu potrzeb mieszkaniowych żołnierzy zawodowych. Kontrahent Wnioskodawcy wskazał także, iż przedmiotowy internat służy zabezpieczeniu tymczasowych potrzeb mieszkaniowych żołnierzy zawodowych i jest budynkiem zbiorowego zamieszkania.
Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż roboty budowlano-montażowe (również modernizacja i termomodernizacja) internatu wojskowego korzystać będą z preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT, pod warunkiem, że obiekt ten zaklasyfikowany będzie do symbolu PKOB 1130.
Należy zaznaczyć, iż w sytuacji gdyby umowa na wykonanie ww. robót dotyczyła wyłącznie poszczególnych lokali użytkowych znajdujących się w przedmiotowym budynku, to do tej roboty należałoby zastosować 22% stawkę VAT.
Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego
powołanej klasyfikacji statystycznej.
Ponadto tut. Organ wyjaśnia, iż jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy o VAT podstawą do ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług są klasyfikacje wydawane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Oznacza to, iż w przedmiotowej sprawie, kluczowe są zapisy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Organ wyjaśnia także, iż określenie internatu na gruncie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej za obiekt służący tymczasowym potrzebom żołnierzy nie jest tożsame z definicjami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług. Tymczasowy charakter zakwaterowania żołnierzy w internacie nie odnosi się do charakteru stałego zamieszkania w obiekcie budowlanym. Fakt, iż żołnierze kwaterowani są w internatach jedynie do czasu otrzymania lokalu mieszkalnego nie jest odnoszony do stałego zamieszkania, o którym mowa w powołanym art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Charakter użytej kwalifikacji stałe zamieszkanie odnosi się do obiektu budowlanego a nie do okresu pobytu żołnierza w lokalu. Tymczasowość pobytu nie jest zatem podyktowana warunkami technicznymi budynku lecz istotą pobytu w internacie, tj. do czasu uzyskania od Agencji innego lokalu mieszkalnego przy spełnieniu - przez żołnierza - warunków do zakwaterowania stałego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul.
Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stawka podatku VAT dla budynków mieszkalnych należących do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.