INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - ITPP1/443-923/08/AT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2008, sygn. ITPP1/443-923/08/AT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przy realizacji projektu sfinansowanego ze środków EFRROW niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przy realizacji projektu sfinansowanego ze środków EFRROW niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 23 października 2003 r. Jako potencjalny beneficjent Gmina zamierza aplikować o dofinansowanie projektu w ramach Działania Osi 3 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, obejmującego swoim zakresem zagospodarowanie terenu nad jeziorem. Celem Projektu jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich. W ramach Projektu zostanie pełniej zagospodarowany teren położony przy jeziorze na rzecz rekreacji oraz poprawy estetyki miejscowości. Projekt nie ma charakteru komercyjnego, tj. jego realizacja nie przyczyni się w przyszłości do prowadzenia na terenie objętym inwestycją działalności opodatkowanej. Przedsięwzięcie realizowane będzie na nieruchomości należącej do beneficjenta. Rozpoczęcie projektu warunkowane jest uzyskaniem pozytywnej oceny wniosku aplikacyjnego. Zakres rzeczowy Projektu będzie obejmował następujące działania:


  1. rozbudowę budynku stanicy żeglarskiej;
  2. przebudowę węzła sanitarnego budynku świetlicy (WC, w tym dla osób niepełnosprawnych);
  3. budowę dwóch pomostów na kąpielisku i przy stanicy żeglarskiej;
  4. budowę dwóch boisk do siatkówki plażowej;
  5. budowę elementów małej architektury (wiata pod ognisko, siedziska);
  6. budowę placu zabaw dla dzieci;
  7. przebudowę plaży;
  8. przebudowę parkingu;
  9. budowę ogrodzenia.


Z produktów Projektu korzystać będą nieodpłatnie mieszkańcy wsi, gminy oraz turyści. Na zagospodarowanym terenie nie będzie prowadzona działalność, która generowałaby przychody dla Gminy. Powstały w wyniku realizacji Projektu nowo zagospodarowany teren będzie otwartą strefą rekreacji publicznej, do której każdy będzie miał dostęp. Nad jeziorem organizowane będą ogólnodostępne imprezy plenerowe, tj. zawody rekreacyjnosportowe, turnieje itp. Z produktów projektu korzystać będą m.in. kluby i sekcje sportowe działające przy szkołach zlokalizowanych na terenie gminy.

Pismem z dnia 12 listopada 2008 r. uzupełniono wniosek poprzez wskazanie, iż realizacja projektu stanowi zadanie własne Gminy. Ponadto z realizacją projektu związane będą zakupy usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (m. in. roboty budowlane, nadzór inwestorski). Z kolei po realizacji ww. przedsięwzięcia Gmina nie planuje zawierania umów cywilnoprawnych oraz działalności opodatkowanej na ww. nieruchomości.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 12 listopada 2008 r., zadano następujące pytanie.


Czy wobec opisanego powyżej stanu przyszłego, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług co do zasady nie stanowi kosztu kwalifikowanego, tzn. nie może być sfinansowany ze środków EFRROW. Jednakże w sytuacji, gdy podatek od towarów i usług jest przez podmiot realizujący Projekt Prawdziwe i definitywne poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany. Dotyczy to przypadku, w którym podmiotowi finansującemu zakupy ze środków EFRROW nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu danego zakupu. Zakup usług związanych z realizacją projektu nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług powinien zostać uznany za kwalifikowany, ponieważ Gmina nie będzie mogła go odliczyć w żaden sposób.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Istota interpretacji

Czy wobec opisanego stanu przyszłego gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług?

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy