Temat interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy służące realizacji projektu pn. "Centrum" niezwiązanego ze sprzedażą opodatkowaną - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach projektu pn. "Centrum".
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 31 marca 2005 roku została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pn. "Centrum" w ramach Priorytetu 2 Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach. W celu realizacji projektu Uniwersytet podjął następujące działania:
- Tworzenie bazy danych potrzeb i ofert technologicznych przedsiębiorstw,
- Stworzenia bazy danych instytucji wspierających innowacje,
- Stworzenie bazy danych instytucji wspierających innowacje,
- Działalność na rzecz przedsiębiorstw związana ze świadczeniem usług eksperckich oraz transferem technologii,
- Działalność promocyjna i szkoleniowa,
- Opracowanie strategii.
Ww. działania świadczone były nieodpłatnie. Projekt zakończony został 28 lutego 2007 r. W sprawie tego projektu była już wydana interpretacja indywidualna ITPP1/443-576/07/BS. Stan faktyczny do dnia dzisiejszego nie uległ zmianie. Urząd jako instytucja wdrażająca projekt, zażądał od Uniwersytetu przedstawienia zaświadczenia o braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od zakupów służących realizacji przedmiotowego projektu. Według instytucji wdrażającej Uniwersytet ma składać nowe zaświadczenia co roku przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach służących realizacji tego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie służy on działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
We wniosku wskazano, iż działania związane z realizacją projektu świadczone były nieodpłatnie. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych.
W tej sytuacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku zapłaconego przy realizacji projektu dotyczącego "Centrum".
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Brak odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących inwestycji nie związanej ze sprzedażą opodatkowaną.