Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na promocji miejscowości
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2011r. (data wpływu 19 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2011r. (data wpływu 19 lipca 2011r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (Stowarzyszenie Rozwoju Wsi) posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Stowarzyszenie jest dobrowolnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych. Obszarem działania jest teren Rzeczypospolitej Polskiej oraz z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytorium innych państw.
Celem statutowym Stowarzyszenia jest:
- wspieranie wszechstronnego zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego gospodarczego wsi;
- integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu;
- wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.
Stowarzyszenie zgodnie ze statutem nie prowadzi działalności gospodarczej.
W dniu 12 lipca 2010r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznania pomocy Oś 4 Leader w ramach Działania 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.
Stowarzyszenie w ramach ww. działania będzie realizować operację pn. .
Celem operacji jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR (miejscowość). Propozycja nowej jakości usług turystyczno-sportowych poprzez organizację imprezy masowej i zawodów sportowych. Zaspokojenie potrzeb o charakterze rekreacyjno-sportowym mieszkańców wioski. Promowanie miejscowości na terenie Gminy, gmin ościennych, poprzez udostępnienie i możliwość korzystania z infrastruktury rekreacyjno-sportowej znajdującej się na terenie. Propagowanie inicjatyw rekreacyjno - sportowych angażujących mieszkańców wioski w aktywne spędzenie wolnego czasu.
Operacja powyższa będzie realizowana poprzez podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR, a w szczególności przez organizację imprez kulturalnych, rekreacyjnych lub sportowych.
Pomysł realizacji operacji pn. zrodził się podczas diagnozy środowiska przy aplikacji o dofinansowanie projektu pn. ... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Odpowiada on na potrzeby i oczekiwania zarówno młodszych jak i starszych mieszkańców wioski. Jest próbą wykorzystania silnej strony miejscowości jaką jest bardzo duża aktywność społeczna mieszkańców i organizacji pozarządowych a jednocześnie próbą eliminacji słabych stron takich jak: słabo rozwinięta oferta spędzania wolnego czasu, zajęć pozalekcyjnych i sportowych (źródło - Lokalna Strategia Rozwoju LGD - analiza SWOT - mocne i słabe strony obszaru działania LGD ). Operacja pozwala na wykorzystanie szans rozwoju jakie daje możliwość pozyskania środków ze źródeł UE oraz zagrożenie jakim jest konkurencyjność innych obszarów turystycznych.
W ramach realizacji operacji Stowarzyszenie Rozwoju Wsi planuje:
- zorganizować festyn rekreacyjno-sportowy z okazji Dnia Dziecka pn. , oraz
- zawody sportowe pn. .
Do uczestnictwa w zawodach Wnioskodawca pragnie zaprosić dzieci i młodzież z terenu Gminy, i gmin ościennych proponując formę współzawodnictwa sportowego z rolkami i deskorolkami oraz nagrodami dla zwycięzców i upominkami dla uczestników. Czas i miejsce zawodów nie jest przypadkowe: miejscowość posiada wybudowany dzięki inicjatywie Stowarzyszenia i mieszkańców plac rekreacyjno- sportowy składający się z placu zabaw i skateparku, którego budowę dofinansowała Polsko-Amerykańska Fundacja w ramach Programu Działaj Lokalnie VI w latach 2008- 2009. Od samego początku bardzo dużo dzieci i młodzieży korzysta z placu zabaw i skateparku, które stały się małym centrum sportowym wioski. Czas wakacji to okres, w którym ze szczególną troską należy spojrzeć na młodzież wiejską, która posiada bardzo dużo wolnego (niezagospodarowanego) czasu. Tak więc planowana na 2011r. operacja będzie poszerzeniem i kontynuacją ciekawej oferty rekreacyjno-sportowej, Wnioskodawca liczy na to, że stanie się imprezą cykliczna organizowaną w miejscowości.
Ponadto w piśmie z dnia 12 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy na potrzeby realizacji operacji nie mają żadnego związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(sformułowane w piśmie z dnia 12 lipca 2011r.):
W związku z realizacją operacji pn. Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 12 lipca 2011r.), w związku z realizacja operacji pn. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznania pomocy Oś 4 Leader w ramach Działania 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.
Stowarzyszenie w ramach ww. działania będzie realizować operację pn. .
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy na potrzeby realizacji operacji nie mają żadnego związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach