Temat interpretacji
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów w sytuacji odmiennego zapisu danych, wynikających z faktury i danych zawartych w dokumencie celnym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca dokonuje sprzedaży do krajów trzecich. Na udokumentowanie tych transakcji wystawia faktury VAT, które
zawierają dane określone w Rozporządzeniu MF z dnia 25 maja 2005r. (Dz. U. Nr 95, poz.798).
Do danych tych należą między innymi nazwa towaru, symbol towaru, numer kodu celnego a także ilość opakowań i sztuk eksportowanego wyrobu.
Po dokonaniu zamknięcia procedury wywozu do Spółki wpływa komunikat IE 599. który również zawiera przedstawione powyżej informacje. Często zdarza się jednak, że nie są one dokładnie takie same jak na fakturze.
Poniżej przedstawiono jedną ze sytuacji gdzie na fakturze dany rodzaj towaru jest rozpisany bardziej szczegółowo niż na komunikacie IE 599.
Dane na fakturze:
Nazwa towaru | Symbol wyrobu | Kod taryfy celnej | Ilość opakowań | Ilość sztuk |
Prostownica | 33Z014 | 85163190 | 5 | 30 |
Suszarka | 33Z012 | 85163190 | 20 | 130 |
Lokówka | 33Z015 | 85163190 | 3 | 30 |
Nazwa towaru | Kod taryfy celnej | Ilość opakowań | Ilość sztuk |
Urządzenia do włosów: suszarki, lokówki, prostownice | 85163190 | 28 | 190 |
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy jeżeli opis
danego towaru nie jest dokładnie identyczny na fakturze i otrzymanym komunikacie IE 599, ale równocześnie można dany towar zidentyfikować między innymi po kodzie celnym, ilości sztuk lub opakowań i zachowana jest równocześnie zgodność masy brutto, netto i wartość do całej wysyłki. Spółka może zastosować stawkę 0% podatku VAT w eksporcie towarów, czy też musi wystąpić do UC o korektę zgłoszenia celnego...
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym posiadany przez niego komunikat IE 599, w których opis eksportowanych towarów nie jest dokładnie identyczny jak opis towarów na fakturze, stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% podatku VAT w eksporcie towarów.
W stanie faktycznym wszystkie urządzenia do włosów umieszczono w jednej pozycji podając łączną ilość ich opakowań i sztuk, ponieważ łączy je jeden kod taryfy celnej.
Zdaniem Spółki otrzymany
komunikat IE 599 potwierdza wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty oraz jest dokumentem spełniającym warunki określone w art. 41 ust. 6 i 11 ustawy o podatku od towarów usług. Wnioskodawca nie powinien dokonywać korekty zgłoszenia celnego.
We wskazanym stanie faktycznym towary wykazane na fakturze i komunikacie IE 599 można zidentyfikować, co wskazano w stanowisku powyżej. Między fakturą i komunikatem IE 599 istnieje zgodność pod względem: wagi brutto, netto towarów , ilości sztuk, wartości towarów, poza tym na komunikacie IE 599 wpisany jest numer faktury.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku
od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy ().
Zgodnie z przepisami § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
-
numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
- nazwę towaru lub usługi;
- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia faktury wystawiane nabywcom eksportowanych towarów mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.
Ww. przepisy określają zakres danych jakie winna zawierać faktura w tym nazwę towaru i ilość sprzedawanych towarów wymóg ten odnosi się zarówno do sprzedaży krajowej jak też w przypadku eksportu.
Stosownie do art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju
poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz.
Zgodnie z § 30 ust. 1 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902 ze zm.) do zgłoszenia celnego o objęcie towarów procedurą wywozu lub powrotnym wywozem należy dołączyć w szczególności, z uwzględnieniem art. 221 ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego fakturę lub w wypadku braku faktury fakturę prowizoryczną lub fakturę pro forma, sporządzone zgodnie z wymogami art. 181 Rozporządzenia Wykonawczego, z zastrzeżeniem ust. 2.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, stawka podatku wynosi 0%. Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik
przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Obecnie takim dokumentem jest, co do zasady, karta 3 SAD. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy o VAT). Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny
potwierdzający procedurę wywozu (ust. 8 art. 41 ustawy o VAT).
Kwestia dokonywania zgłoszeń celnych została uregulowana rozporządzeniem Komisji (EWG) Nr 2454 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającym przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 253, poz. 1 ze zm.). Zgodnie z pkt 14 preambuły rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 360, poz. 64 ze zm.) organy celne zostały zobowiązane do zastąpienia w procedurze wywozu, uszlachetniania biernego oraz powrotnego wywozu, obecnej procedury z zastosowaniem dokumentów w formie papierowej procedurą elektronicznej wymiany danych.
W przypadku gdy procedura wywozu obsługiwana jest przez system ECS, zgodnie z art. 796e ww. rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2454/93,
wprowadzonego w życie przepisem art. 1 pkt 57 cyt. rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006r., urząd celny wywozu potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów przesyłając zgłaszającemu komunikat Potwierdzenie wywozu komunikat IE-599. Podpisany i przesłany w systemie ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy.
Z przytoczonych przepisów wynika, iż aby Podatnik mógł zastosować stawkę 0% w przypadku eksportu bezpośredniego winien posiadać dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, a takim dokumentem jest m.in. komunikat IE-599. Przepisy podatkowe nie określają jakie dane winien taki komunikat zawierać lecz należy zauważyć, że zgodnie z regulacjami rozporządzenia w sprawie
szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne eksporter do zgłoszenia celnego o objęcie towarów procedurą wywozu winien dołączyć fakturę.
Wnioskodawca podaje, iż na posiadanym przez niego komunika IE-599, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym, wpisany jest numer faktury która została wystawiona na okoliczność sprzedaży eksportowej, ilość sztuk, kod taryfy celnej, ilość opakowań. Tym samym należy uznać, iż ww. komunikat, pomimo mniej precyzyjnego wyszczególnienia na nim towarów niż na fakturze do której się odnosi, dla celów podatkowych stanowi dokument o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT oraz upoważni Wnioskodawcę, przy spełnieniu pozostałych wymogów, do objęcia przedmiotowej sprzedaż 0% stawką VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w
przedstawionym stanie faktycznym.
Na marginesie należy zaznaczyć, iż tutejszy organ nie jest upoważniony do interpretacji przepisów prawa celnego, w tym również w zakresie konieczności wystąpienia przez Wnioskodawcę do Urzędu Celnego o korektę zgłoszenia celnego czy też poprawności sporządzenia komunikatu IE-599.
Dodatkowo informuje się, iż ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do 30 listopada 2008r. Z dniem 1 grudnia 2008r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy. W związku z powyższym od 1 grudnia 2008r. zmianie ulegają m.in. przepisy art. 2 pkt 8 oraz art. 41 ust. 6,7,9 i 11 ustawy dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację
przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w
terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Prawo zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów w sytuacji odmiennego zapisu danych, wynikających z faktury i danych zawartych w dokumencie celnym