Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP2/443-1136/08-2/IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2008, sygn. IPPP2/443-1136/08-2/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu finansowanego ze środków strukturalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu finansowanego ze środków strukturalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności Fundacja świadczy usługi szkoleniowe ze stawką zwolnioną z VAT oraz usługi doradcze ze stawką 22% VAT. Fundacja sporadycznie świadczy usługi opodatkowane stawką 22% polegające na promocji projektu. Fundacja w ramach umowy z Urzędem będzie realizowała projekt finansowany z funduszy strukturalnych, polegający na przeprowadzaniu szkoleń. Podatek VAT naliczony jest w całości przyporządkowany do działalności szkoleniowej zwolnionej, ponieważ usługi opodatkowane w całości są zlecane na zewnątrz i świadczone przez ekspertów w ramach umów cywilnych (umowy o dzieło, zlecenie), pomiędzy ekspertem a Fundacją. Również sporadycznie świadczone usługi promocji projektu np. druk folderów reklamowych zlecany jest firmom zewnętrznym. W tym przypadku podatek VAT naliczony jest odliczany od podatku należnego tylko z tych konkretnych faktur. W konsekwencji powyższego prawie cały podatek VAT naliczony nie jest odliczany, a podatek należny jest odprowadzany do urzędu. W ramach kosztów kwalifikowanych projektu, który będzie realizowany - jest podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność opodatkowaną i zwolnioną. W działalności Fundacji jest możliwe wyodrębnienie kosztów dotyczących działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej, a główną działalnością jest działalność zwolniona z VAT. Fundacja zwraca uwagę na fakt, że realizowany projekt polega na przeprowadzaniu szkoleń i po ich zakończeniu nastąpi wygaśnięcie umowy pomiędzy Fundacją a Urzędem M, a sam projekt nie przyniesie materialnych, wymiernych skutków, które mogłyby w przyszłości wygenerować przychód opodatkowany podatkiem VAT. Podatek VAT naliczony jest w całości przyporządkowany do działalności szkoleniowej zwolnionej, ponieważ usługi opodatkowane w całości są zlecane na zewnątrz i świadczone przez ekspertów w ramach umów cywilnych (umowy o dzieło, zlecenie), pomiędzy ekspertem a Fundacją. Również sporadycznie świadczone usługi promocji projektu np. druk folderów reklamowych zlecany jest firmom zewnętrznym. W tym przypadku podatek VAT naliczony jest odliczany od podatku należnego tylko z tych konkretnych faktur. W konsekwencji powyższego prawie cały podatek VAT naliczony nie jest odliczany.

Fundacja zwraca się z prośbą o wydanie zaświadczenia, czy w odniesieniu do realizowanego projektu Fundacja ma możliwość odliczenia podatku VAT w projekcie, który jest kosztem kwalifikowanym i podlega dofinansowaniu na takich samych warunkach, jak pozostałe koszty kwalifikowane. Zaświadczenie niezbędne jest do przedłożenia w Urzędzie M, w celu rozliczenia projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W przedmiotowej sytuacji zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy w wyniku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja świadczy m.in. usługi szkoleniowe ze stawką zwolnioną z VAT. Fundacja w ramach umowy z Urzędem M w L będzie realizowała projekt finansowany z funduszy strukturalnych, polegający na przeprowadzaniu szkoleń. Podatek VAT naliczony jest w całości przyporządkowany do działalności szkoleniowej zwolnionej. W ramach kosztów kwalifikowanych realizowanego projektu finansowanego z funduszy strukturalnych - jest podatek VAT.

Ze względu na fakt, iż realizowana przez Fundację projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie będzie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (w całości lub części) zawarty w wydatkach poniesionych na realizację projektu finansowanego ze środków strukturalnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie