Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP2/443-670/08/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.10.2008, sygn. ITPP2/443-670/08/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 28 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywaniem towarów służących dostarczaniu energii cieplnej do prywatnych lokali mieszkalnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywaniem towarów służących dostarczaniu energii cieplnej do prywatnych lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową i związku z tym, że nie ma jednostki podległej prowadzącej działalność gospodarczą, nalicza należności za pobór (sprzedaż) wody, odprowadzanie ścieków oraz za dostarczoną energię cieplną do lokali mieszkalnych.

Wystawiając faktury za powyższe należności Wnioskodawca nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego podatek od towarów i usług, zgodnie z obowiązującymi stawkami.

Pismem z dnia 15 października 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny o następujące informacje. Urząd Gminy nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem naliczania należności za czynności takie jak: odprowadzanie ścieków, pobór wody, za dostarczoną energię cieplną do prywatnych lokali mieszkalnych.

Sprzedaż tych usług dokonywana jest na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z odbiorcami usług i ich wartość nie wchodzi w skład czynszu.

Na potrzeby tych mediów nabywany jest opał, energia elektryczna oraz drobne części zamienne (faktury wystawiane są na Urząd Gminy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie .

Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wyżej wymienionych zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, występujący w takim charakterze, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Przypadki, w których nabycie towarów i usług nie uprawnia podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostały określone przez ustawodawcę w art. 88 ustawy. Wyłączenie odliczenia podatku naliczonego, w świetle tego artykułu, opiera się m. in. na niemożności zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Z postanowień art. 15. ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca dokonując nabycia towarów służących dostarczaniu energii cieplnej do lokali mieszkalnych, powziął wątpliwość co do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy. Przedmiotowe zakupy, zgodnie z opisem stanu faktycznego, związane są odpłatnymi dostawami na rzecz odbiorców indywidualnych, które to dostawy realizowane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem Wnioskodawca mimo, że co do zasady występuje w obrocie prawnym, jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne (wynikające z przepisów odrębnych), to z tytułu odpłatnej dostawy towarów (np. sprzedaży energii cieplnej), bądź odpłatnego świadczenia usług dokonywanych na podstawie tych umów, zyskuje w tym zakresie status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawowym prawem podatnika podatku od towarów i usług, wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy, jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w przedmiotowych fakturach dokumentujących zakupy służące wykonywaniu czynności opodatkowanych, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie występują przesłanki wyłączające to prawo wynikające z art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo informuje się, iż interpretacja w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie udzielona odrębnym pismem.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy