Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 ro... - Interpretacja - IBPP1/443-1264/08/EA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2008, sygn. IBPP1/443-1264/08/EA, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy T., przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008r. (data wpływu 1 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2008r. (data wpływu 9 października 2008r.) oraz pismem z dnia 23 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. Modernizacja Gimnazjum, Szkoły Podstawowej oraz przedszkola w W. R. II jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. Modernizacja Gimnazjum, Szkoły Podstawowej oraz przedszkola w W. R. II.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2008r. (data wpływu 9 października 2008r.) oraz pismem z dnia 23 października 2008r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach nadkontraktacji środków z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 w priorytecie III dz. 3.5.1 dla projektu pn. "Modernizacja Gimnazjum, Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola w W. R. II". Wartość całkowita projektu 1.551.916,38 zł z czego podatek VAT 279.853,78 zł. W programie ZPORR dofinansowaniu podlegać będą koszty robót budowlano-montażowych, oraz nadzoru inwestorskiego.

W ramach projektu wykonano dwukondygnacyjną rozbudowę obiektu szkoły od południowo-wschodniej części budynku, w wyniku czego uzyskano pięć sal lekcyjnych w tym 1 salę komputerową z dostępem do internetu. Powierzchnia użytkowa dobudowanej części 534,37 m2.

Elementem projektu była także gruntowna modernizacja technologii kuchni i sali dla konsumpcji posiłków w istniejącej części obiektu oraz zagospodarowanie terenu wokół planowanej rozbudowy budynku (dojście do planowanej rozbudowy jako ciąg pieszo -jezdny, zieleń niską z placem rekreacyjnym, droga dojazdowa). Bezpośrednim produktem tej części projektu jest modernizacja 79,93 m2 powierzchni użytkowej starej części szkoły. Gmina dokonała inwestycji celem realizacji zadania własnego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 jednolity tekst z późn. zm.) obejmującego edukację publiczną w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gmina jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak więc koszty poniesione na tę inwestycję nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT tylko w zakresie dotyczącym jednostek administracji publicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W pomieszczeniach wybudowanych i zmodernizowanych w wyniku inwestycji Gmina prowadziła i prowadzi, a także zamierza w przyszłości prowadzić czynności niepodlegające opodatkowaniu. Obiekt będący przedmiotem wniosku jest własnością Wnioskodawcy, służy wyłącznie edukacji publicznej na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Obiekt przekazany jest w trwały zarząd Dyrektorowi Gimnazjum Publicznego Nr x w W. R. na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy T. Powyższe gimnazjum jest jednostką organizacyjną Wnioskodawcy. Przekazanie mienia szkoły miało charakter nieodpłatnego wyposażenia innego podmiotu (szkoły) w mienie. Czynność polegała na przyjęciu środka trwałego dokumentem OT "zwiększenie wartości środka trwałego" przez dyrektora szkoły. Faktury za realizację inwestycji wystawione w okresie: od sierpnia 2005r. do marca 2007r. - wystawione były na Urząd Gminy T. NIP xxx. Podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Gminy jest Urząd Gminy T.

Wnioskodawca nie osiąga z tytułu realizacji inwestycji ani jej przekazania dyrektorowi szkoły obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Gmina nie planuje zmiany stanu własności obiektu w przyszłości. Przedstawienie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach programu ZPORR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT, ponieważ w zmodernizowanych i nowowybudowanych pomieszczeniach obiektu prowadził on, prowadzi i będzie prowadził czynności niepodlegające opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika ze stanu faktycznego wniosku, Urząd Gminy T. jest podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Gminy.

Faktury za realizację inwestycji wystawione w okresie: od sierpnia 2005r. do marca 2007r. - wystawione były na Urząd Gminy T.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach nadkontraktacji środków z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 w priorytecie III dz. 3.5.1 dla projektu pn. "Modernizacja Gimnazjum, Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola w W. R. II". W ramach projektu wykonano dwukondygnacyjną rozbudowę obiektu szkoły od południowo-wschodniej części budynku, w wyniku czego uzyskano pięć sal lekcyjnych w tym 1 salę komputerową z dostępem do internetu. Elementem projektu była także gruntowna modernizacja technologii kuchni i sali dla konsumpcji posiłków w istniejącej części obiektu oraz zagospodarowanie terenu wokół planowanej rozbudowy budynku (dojście do planowanej rozbudowy jako ciąg pieszo -jezdny, zieleń niską z placem rekreacyjnym, droga dojazdowa). Bezpośrednim produktem tej części projektu jest modernizacja 79,93 m2 powierzchni użytkowej starej części szkoły.

Ponadto, z treści wniosku wynika, iż obiekt będący przedmiotem wniosku jest własnością Wnioskodawcy, służy wyłącznie edukacji publicznej na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Obiekt przekazany jest w trwały zarząd Dyrektorowi Gimnazjum Publicznego Nr x w W. R. Jak wskazano we wniosku, z tytułu realizacji inwestycji ani jej przekazania dyrektorowi szkoły, Wnioskodawca nie osiąga obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Zatem w świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że nie istnieje możliwość obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu Modernizacja Gimnazjum, Szkoły Podstawowej oraz przedszkola w W. R. II, bowiem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami i jednocześnie nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach