Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 5 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w kwocie wynikającej z wystawionej faktury korygującej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 2 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w kwocie wynikającej z wystawionej faktury korygującej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Prowadzi Pani działalność handlową. W miesiącu sierpniu 2007 r. telefonicznie zawarła umowę z kontrahentem na dostawę zboża. Ogółem wartość transakcji miała wynieść 200.850,00 zł (kwota netto 195.000,00 zł, podatek od towarów i usług 5.850,00 zł). Transakcja ta nie została w całości zrealizowana. Kontrahentowi wydano tylko część wcześniej zaoferowanego towaru. Wystawiła Pani fakturę na całą transakcję na kwotę 200.850,00 zł i fakturę korygującą na wartość niewydanego towaru na kwotę -100.063,47 zł (kwota netto - 97.149,00 zł i podatek od towarów i usług w kwocie -2.914,47 zł). Odbiorca firma M otrzymała fakturę, jednak mimo monitów nie odesłała Pani potwierdzonej kopii. Ponadto kontrahent pozwał Panią do sądu o odszkodowanie w związku z niedotrzymaniem umowy. Sprawa toczy się w Sądzie. Tak więc jest sprawą bezsporną, że choć transakcja została zrealizowana w części, to podatek od towarów i usług został wpłacony w całości. W piśmie z dnia 2 października 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, iż kontrahent otrzymał fakturę korygującą, co wynika z posiadanej korespondencji, tj. dnia 15 września 2007 r. wysłano listem poleconym fakturę korygującą, w dniu 26 września 2007 r. otrzymała Pani negatywną pisemną odpowiedź i zwrot niepodpisanej faktury, w dniu 27 listopada 2007 r. faktura korygująca została ponownie wysłana listem poleconym do kontrahenta, natomiast w dniu 14 grudnia 2007 r. otrzymała Pani negatywną pisemną odpowiedź i zwrot nie podpisanej faktury korygującej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie :
Zdaniem Wnioskodawcy pomimo nieotrzymania potwierdzonej kopii faktury korygującej, ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku, wynikającą z faktury korygującej w miesiącu jej wystawienia zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 97 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Stosownie zaś do § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie spełnia powyższej przesłanki i nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.
Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług, opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.
Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w § 16 ust. 4 cytowanego rozporządzenia ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie obrotu i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.
Przepisy o podatku od towarów i usług nie określają formy, w jakiej powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Z tych też względów uznać należy, iż potwierdzenie to może być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym podatnik takie potwierdzenie otrzymał.
Z tego punktu widzenia, potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów w formie tak jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie - pisemnego potwierdzenia faktu otrzymania tej faktury i odesłania Pani niepodpisanej kopii, należy uznać za niebudzące wątpliwości, iż faktura korygująca dotarła do nabywcy.
Uwzględniając powyższe stwierdzić zatem należy, iż - jak słusznie podniesiono we wniosku - przysługuje Pani prawo do obniżenia podatku należnego w kwocie wynikającej z wystawionej faktury korygującej.
Zaznaczyć jednakże należy, iż obniżenie podatku należnego z faktury korygującej winno nastąpić, zgodnie z § 16 ust. 4 powołanego rozporządzenia, wyłącznie w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę, nie zaś w rozliczeniu za miesiąc wystawienia faktury korygującej. Zatem w tym zakresie stanowisko wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej -powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.