Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-58/08-3/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2008, sygn. IP-PP2-443-58/08-3/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008r. (data wpływu 14 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy okolicznościowo-integracyjnej dla pracowników jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy okolicznościowo-integracyjnej dla pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka X Sp. z o.o. zorganizowała imprezę okolicznościowo-integracyjną z okazji 15-Iecia istnienia Spółki. Na imprezę zostali zaproszeni wraz z osobami towarzyszącymi obecni pracownicy Spółki oraz byli pracownicy PHPU będący obecnie pracownikami Spółki lub Y Sp. z o.o. Firma P w przeszłości miała siedzibę w tym samym miejscu co Spółka.

Firma Y Sp. z o.o. ma siedzibę w tym samym miejscu co Spółka.Y likwidacji P, osoby w niej pracujące zostały zatrudnione w Spółce. Spółka zakupiła również większość linii technologicznych wykorzystywanych przez P. Dzięki temu Spółka pozyskała pracowników z doświadczeniem i umiejętnościami, które w pełni wykorzystała w swojej firmie ze względu na podobny charakter prowadzonej działalności produkcyjnej.

Impreza odbyła się w lokalu z odpowiednio przygotowanym na tę okoliczność wystrojem, wynajętą obsługą (kelnerzy, konferansjer), oprawą artystyczną. Wydatki na organizację imprezy, a więc zakup słodyczy, wędlin, alkoholu, owoców, itp. artykułów spożywczych, wydatki na oprawę artystyczną były sfinansowane w całości ze środków obrotowych Spółki.

W trakcie imprezy okolicznościowo-integracyjnej z okazji 15-lecia istnienia Spółki, odbyła się loteria promocyjna pt. 15 urodziny Spółki. Loteria była ostatnim etapem realizacji Programu Motywacyjnego zorganizowanego przez Spółkę. Program motywacyjny skierowany jest do pracowników Spółki oraz byłych pracowników P (ale zatrudnionych do dzisiaj w Spółce lub w Y Sp. z o.o. Uczestnicy loterii otrzymali punkty (kupony do losowania), które przydzielane były stosownie do posiadanego przez uczestnika stażu pracy. Przy czym ilość należnych punktów (kuponów do losowania) wynikała tylko z okresu zatrudnienia w Spółce lub tylko P i nie obejmowała okresu zatrudnienia w Spółce. Nagrodami w loterii były upominki. Wydatki na zorganizowanie loterii i zakup nagród konkursowych były sfinansowane w całości ze środków obrotowych Spółki. W regulaminie programu motywacyjnego, cel w jakim został zorganizowany, sprecyzowano następująco: celem Programu Motywacyjnego jest integracja pracowników wszystkich szczebli Spółki oraz Y Sp. z o.o. Cel Programu Motywacyjnego będzie realizowany poprzez organizację różnorodnych działań, a w tym konkursów, loterii, prezentacji, spotkań, szkoleń, imprez integracyjnych. Założeniem Programu Motywacyjnego jest zintegrowanie pracowników z firmą oraz pokazanie im, że ceni się ich wysiłki oraz zaangażowanie w pracę i nie uchodzi to uwadze Zarządu Spółki. To w konsekwencji powinno wzbudzić pozytywne skojarzenia ze Spółką oraz przełożyć się na lepszą pracę oraz zwiększenie efektywności pracy. Tym samym ma to bezpośredni wpływ na wyniki pracy, tj. przychody osiągane z działalności firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją imprezy okolicznościowo-integracyjnej z okazji 15-lecia istnienia Spółki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Podatnikowi przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, z wyjątkiem podatku naliczonego związanego z nabyciem usług gastronomicznych (PKWiU 55.3).

W związku z tym, że towary i usługi przekazane pracownikom na opisanej imprezie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie skutkuje to obowiązkiem wystawienia faktury wewnętrznej, tj. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatek naliczony zawarty w fakturach VAT z tytułu zorganizowania loterii oraz zakup nagród konkursowych dla pracowników może stanowić podstawę do pomniejszenia podatku należnego, gdyż, zdaniem Spółki, można zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ponadto nagrody przekazane pracownikom na opisanej imprezie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a więc nie skutkuje to obowiązkiem wystawienia faktury wewnętrznej, tj. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 2 ustawy wynika że, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności :

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem, aby opodatkować nieodpłatne czynności przekazania pracownikom towarów należących do przedsiębiorstwa podatnikowi winno przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IP-PB3-423-133/08-2/DG z dnia 14 kwietnia 2008 r. wydatki na zorganizowanie imprezy z okazji 15-lecia Spółki dla pracowników i osób towarzyszących oraz pracowników innej Spółki w sytuacji gdy nie jest możliwe wydzielenie i udokumentowanie wydatków przypadających na konkretnych uczestników (pracowników i pozostałych osób) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem, Spółka nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami poniesionymi na organizację imprezy integracyjnej, gdyż wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym brak jest podstaw do opodatkowania VAT wyświadczonej usługi.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ustęp 4 cytowanego art. 7 definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary: 1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w jednym roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób; 2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł. Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale 5,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazm organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Odnosząc się zatem do kwestii wydatków związanych z organizacją loterii oraz zakupem nagród w loterii skierowanej wyłącznie do pracowników Spółki, które zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IP-PB3-423-133/08-2/DG z dnia 14 kwietnia 2008r., zostały uznane za koszty uzyskania przychodów; Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości czy próbki w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 7 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie