Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1/443-141/08-2/IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.03.2008, sygn. IPPP1/443-141/08-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008r. (data wpływu 28 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług dotyczących nieruchomości położonych na Ukrainie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług dotyczących nieruchomości położonych na U.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem sprawy jest wielobranżowy projekt budowlano - wykonawczy Centrum Handlowego w m. M na U. Zlecenie od firmy u O na wykonanie powyższego projektu otrzymała i podpisała umowę Firma polska - W D z T. Ponieważ to zamierzenie projektowe architektoniczno - inżynierskie wymaga wielu specjalistycznych podwykonawców firma podzleciła określone branże do innych firm polskich m. innymi do P P-1 Sp. z o.o. w X. Nasza Firma P J. G s.c. otrzymała zlecenie na wykonanie projektu branżowego instalacji wod - kan. i gazu dla obiektu na U od firmy P - 1 w X. Opracowana dokumentacja projektowa została przekazana poprzez I P -1 w X do głównego wykonawcy w T firmy W D. Firma W D spełniając wszelkie wymagania celne, przekazała protokólarnie dokumentację do inwestora nieruchomości i obiektu w m. M tj. do Firmy O. Firma W D wystawiła Firmie u O fakturę VAT z podatkiem np. i rozliczyła przychód w poz.21 w deklaracji VAT - 7. ( Jako podstawę przyjęto ustalenie art. 27 ust. 4 p. 3 Ustawy o VAT).

Płatnikiem podatku w powyższej sytuacji jest nabywca usługi. Opierając się na art. 27 ust. 2 Ustawy o podatku od towarów i usług VAT wystawiliśmy tak jak inne Firmy podwykonawcze fakturę VAT z podatkiem n.p. z rozliczeniem dochodu w poz. 21 deklaracji VAT-7 z dopiskiem, że miejscem świadczenia usług - opodatkowanie jest miejsce położenia nieruchomości t.j. miasto M na U.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem wnioskodawcy analizując przepisy - ustalenia art. 27 ust. 2 oraz art. 27 ust. 4 p. 3 Ustawy o VAT uważamy, że:

  1. Płatnikiem podatku VAT w tym przypadku jest nabywca usługi czyli firma O na U (art. 27 ust. 4 p.3), a f - ma polska ma VAT np.
  2. Uwzględniając ustalenia art. 27 ust.2 i biorąc pod uwagę, że miejscem położenia nieruchomości dla której wykonywane były wszystkie prace projektowe jest miasto M na U należy również przyjąć dla wszystkich podwykonawców podatek VAT - n.p. i tak rozliczyć podatek w deklaracji VAT - 7 w poz. 21. W słuszności naszej interpretacji utwierdzają nas postanowienia Urzędów skarbowych wydanych w sprawach o bardzo podobnym charakterze zdarzeń. 1.Postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga nr 1434/PV-443-94/07/AG z dnia 09.08.2007. 2. Postanowienie Podkarpackiego Urzędu Skarbowego nr PUS.II/443-63/2007/AK z dnia 29.08.2007.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiący o ogólnej zasadzie dotyczącej miejsca świadczenia przy świadczeniu usług brzmi: W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Ustęp 2 pkt 1 tego artykułu stanowi, że W przypadku świadczenia: usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca był wykonawcą projektu instalacji wodno kanalizacyjnej dla obiektu na U. Wykonywana usługa jest niewątpliwie związana z nieruchomością. Wobec tego miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości w tym konkretnym przypadku na Ukrainie.

Biorąc pod uwagę powyższe prawidłowe jest stanowisko podatnika, że wystawił fakturę dla swojego kontrahenta wpisując podatek VAT np.. Podatnik świadczący usługę dla której miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego, a podatnik ten nie jest zidentyfikowany na terytorium państwa w którym jest świadczona usługa w przypadku państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze do podatku VAT ma zgodnie z art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o VAT obowiązek wystawienia faktury. W wystawionej fakturze jako podstawa prawna powinien być wskazany art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący, że miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Prawidłowo został rozliczony podatek od towarów i usług, jeżeli wartość świadczonych usług została wpisana w pozycji 21 deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie