Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lipca 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od kwietnia bieżącego roku prowadzi Pan działalność gospodarczą myjnia samochodowa bezdotykowa. Opłaty za program myjący dokonywane są przez klienta poprzez wrzucanie monety o określonym nominale do automatu. Urządzenie nie posiada modułu zliczającego wrzucane monety. Kaseta z monetami otwierana jest codziennie, a zliczony utarg wpisywany jest do ewidencji utargów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie :
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zawartymi, w załączniku obejmującym czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania pod poz. 41 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:
- w bilonie lub banknotach,
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie zapłaty transakcja dotyczyła.
W związku z tym, że w rozporządzeniu nie uzależniono zastosowania zwolnienia od posiadania przez urządzenie modułu zliczającego wrzucone monety, w ocenie Wnioskodawcy zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej ma w jego przypadku zastosowanie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).
W myśl przepisu § 3 ust. 5 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników rozpoczynających sprzedaż w 2008 r., z tym, że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie to obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.
Z powyższego wynika, że głównym kryterium decydującym o możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej jest wartość osiągniętego przez podatnika obrotu.
Ponadto, zgodnie z treścią § 2 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 41 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:
- w bilonie lub w banknotach, lub
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie zapłata dotyczyła .
Jak wynika z objaśnień do wymienionego załącznika, zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 lipca 2008 r.
Powyższy przepis nie uzależnia natomiast możliwości korzystania ze zwolnienia od wyposażenia urządzenia, przy użyciu którego są świadczone usługi, w moduł zliczający wrzucane monety.
Z informacji zawartych w opisie stanu faktycznego wynika, że na prowadzonej przez Wnioskodawcę myjni samochodowej, opłaty za program myjący dokonywane są przez klienta poprzez wrzucenie monety o określonym nominale do automatu. Kaseta z monetami otwierana jest codziennie, a zliczony utarg wpisywany jest do ewidencji utargów.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należność w bilonie, na podstawie § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.