Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedszkola przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 8 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 2 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku
VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 lipca 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 2 października 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 września 2008r. znak: IBPP1/443-976/08/AW.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Przedszkole posiada dwa konta rozliczeniowe przychodów, rozchodów.
Na pierwsze konto przychodów, z którym związana jest działalność statutowa Przedszkola, która jest działalnością oświatową, symbol PKWiU ex 80, czyli zwolnioną od podatku od towarów i usług, przelewane są kwoty uzgodnione z Urzędem Gminy jako organem prowadzącym, a wykazane w budżecie na dany rok. Z tego też konta opłacane są bieżące należności, tj. pobory, opłaty za media itp.
Drugie konto, na które wpłacane są pieniądze za czesne, wyżywienie w ramach usługi oświatowej, którego wysokość jest uchwalona przez Radę Gminy. W skład czesnego wchodzą opłaty za bieżące utrzymanie budynku, opłata za wyżywienie ma ścisły związek z prowadzoną działalnością oświatową, jest pobierana również zgodnie z uchwałą Rady Gminy, 100% tej opłaty jest przeznaczane na 3 posiłki dziennie dla dzieci, stołówka nie świadczy usług wyżywienia na wynos.
Dodatkowe przychody Przedszkola tj. m.in. opłaty za wynajem basenu, wynajem sal na imprezy okolicznościowe, konferencje (na podstawie rachunku) symbol PKWiU ex 92.
Opłaty za czesne i wyżywienie są działalnością statutową placówki oświatowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, wpływów z działalności statutowej nie wlicza się do kwoty granicznej limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).
Zatem, aby ocenić czy dochód z poszczególnych źródeł należy wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, należy najpierw ustalić czy czynności, które wykonuje Wnioskodawca korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, ewentualnie nie podlegają temu podatkowi, czy też są to czynności opodatkowane.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).
Natomiast według art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).
Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy.
W załączniku tym pod poz. 7, jako zwolnione z opodatkowania, wymieniono usługi w zakresie edukacji, zaklasyfikowane według PKWiU pod symbolem ex 80 (gdzie ex oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania).
Na marginesie należy zaznaczyć, że preferencyjne stawki VAT jak również zwolnienia z tego podatku mają zastosowanie w szczególnych przypadkach również na podstawie innych przepisów ustawy o VAT czy też aktów wykonawczych do tej ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności statutowej, która jest działalnością oświatową sklasyfikowaną wg PKWiU 80 (zwolniona od podatku VAT), osiąga wpływy za czesne i wyżywienie. W skład czesnego wchodzą opłaty za bieżące utrzymanie budynku, natomiast opłata za wyżywienie pobierana jest zgodnie z uchwałą Rady Gminy i 100% tej opłaty jest przeznaczone na 3 posiłki dziennie dla dzieci.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeśli pobierane przez Wnioskodawcę opłaty za wyżywienie i czesne stanowią element świadczonej usługi oświatowej PKWiU 80, która jako wymieniona w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT jest zwolniona z
opodatkowania tym podatkiem, to wpływów z tego tytułu nie należy wliczać do wartości limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy konieczności ujmowania do wartości limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, innych wpływów (dodatkowych przychodów Przedszkola), gdyż nie sformułowano pytania w tym zakresie.
Należy ponadto zauważyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje statystyczne. Tut. organ podatkowy nie jest bowiem uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub podmiot dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku
zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie
trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze
zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.
W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.