prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz potwierdzenie odbioru faktury korygującej - Interpretacja - IPPP1/443-826/11-4/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.07.2011, sygn. IPPP1/443-826/11-4/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2011r. (data wpływu 23.05.2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.06.2011r. (data wpływu 13.06.2011r.) w odpowiedzi na wezwaniu tut. Organu z dnia 31.05.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10.06.2011r. (data wpływu 13.06.2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31.05.2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

D. Sp. z o.o. (dalej: D. lub Spółka) jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich. D. dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia faktury VAT. Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT, Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny. W celu obniżenia podstawy opodatkowania VAT w oparciu o wystawione korekty zmniejszające Spółka gromadzi potwierdzenia otrzymania korekt przez kontrahenta. Spółka planuje akceptować następujące formy potwierdzeń odbioru korekt związane z płatnościami za faktury wystawione przez Spółkę: wyciąg z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności dokonanej przez kontrahenta Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej, której numer umieszczony jest na wyciągu; przesłana Spółce np. e-mailem przez jej kontrahenta specyfikacja płatności; oświadczenie o potrąceniu wzajemnych wierzytelności. Specyfikacja płatności zawiera informacje o fakturach VAT, za które kontrahent dokonuje zapłaty (najczęściej w formie przelewu bankowego) z uwzględnieniem pomniejszeń wynikających z faktur korygujących zmniejszających. Oświadczenie o potrąceniu wzajemnych wierzytelności zawiera takie same dane co specyfikacja płatności, nie jest jednak podstawą do dokonania przelewu przez kontrahenta, ale na jej podstawie Spółka i kontrahent kompensują swoje wzajemne płatności. Spółka zamierza dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT wynikającego z faktur korygujących wskazanych na wyciągu, w otrzymanej od kontrahenta specyfikacji płatności lub oświadczeniu o potrąceniu wzajemnych wierzytelności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, wyciąg z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności dokonanej przez kontrahenta Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktur korygujących, których numer umieszczony jest na wyciągu, otrzymana od kontrahenta specyfikacja płatności i oświadczenie o potrąceniu wzajemnych wierzytelności, na których będzie zawarta informacja o fakturach VAT i fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności na rzecz Spółki lub które ulegną kompensacie z zobowiązaniami Spółki wobec kontrahenta stanowią wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korekty wskazane na wyciągu, specyfikacji lub oświadczenia i tym samym każdy z tych dokumentów upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tych korekt...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, iż zarówno wyciąg z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności dokonanej przez kontrahenta Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktur korygujących, których numer umieszczony jest na wyciągu jak i otrzymana od kontrahenta specyfikacja płatności oraz oświadczenie o potrąceniu wzajemnych wierzytelności, na których będzie zawarta informacja o fakturach VAT i fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności na rzecz Spółki lub które ulegną kompensacie z zobowiązaniami Spółki wobec kontrahenta, powinny zostać uznane za wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korekty faktur wskazane w wyciągu specyfikacji i oświadczeniu. W konsekwencji, posiadanie takich dokumentów upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, wskazanych w tych dokumentach.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi, zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT, nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może mieć formę wyciągu z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności dokonanej przez kontrahenta Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej, której numer umieszczony jest na wyciągu. Bez żadnych wątpliwości można bowiem stwierdzić, że kontrahent Spółki wykonując przelew na jej rzecz i pomniejszając go o kwotę z wystawionej faktury korygującej zmniejszającej musiał najpierw otrzymać tą fakturę od Spółki. Potwierdzenie może mieć postać otrzymanej o kontrahenta specyfikacji płatności lub oświadczenia o potrąceniu wzajemnych wierzytelności, na których będzie zawarta informacja o fakturach VAT i fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności na rzecz Spółki lub które ulegną kompensacie z zobowiązaniami Spółki wobec kontrahenta. Aby uwzględnić faktury korygujące w treści tych dokumentów, kontrahent musiał najpierw otrzymać korekty od Spółki. W konsekwencji, uwzględniając korekty w wyciągu, specyfikacji lub oświadczeniu kontrahenta potwierdza fakt ich posiadania. Przedmiotowy wyciąg, specyfikacja i oświadczenie stanowią więc, w ocenie Spółki dowód, iż kontrahent otrzymał korekty faktur wskazane w tych dokumentach.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60, dalej: Ordynacja podatkowa), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie przyczynienie się danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że zarówno wyciąg z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności do Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktur korygujących, których numer umieszczony jest na wyciągu jak również dostarczane Spółce przez kontrahenta specyfikacje płatności i oświadczenia o potrąceniu wzajemnych wierzytelności, na których będzie zawarta informacja m.in. o fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności lub które będą podlegać kompensacie, powinny zostać uznane za wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korekty faktur wskazane w tych dokumentach. W konsekwencji, posiadanie takich dokumentów upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, wskazanych w tych dokumentach.

Podobne stanowisko zajął m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2009 r. o sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG, w której Dyrektor wskazał w szczególności, że potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie () Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż. () Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawione przez Wnioskodawcę sposoby dokumentowania odbioru przez kontrahentów faktur korygujących w formie: () wyciągu bankowego spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwalają, bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż odbiór faktury korygującej został potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury).

W interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2009 r. sygn. ILPP2/443-683/09-4/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, z kolei, że otrzymane drogą mailową zestawienie faktur, za które nabywca dokonuje płatności w danym dniu (przelewie bankowym) i w którym wyszczególnia numery faktur korygujących, które kontrahent potrąca, kompensuje spełnia warunek potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie wyciągu z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności dokonanej przez kontrahenta Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktur korygujących, których numer umieszczony jest na wyciągu, specyfikacji płatności lub oświadczenia o potrąceniu wzajemnych wierzytelności, na których będzie zawarta informacja m.in. o fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności na rzecz Spółki lub które ulegną kompensacie, jest wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie tych korekt w stosunku do podstawy określonej w fakturach pierwotnych, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 08.209.1320), która zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie