Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku 4 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.) zmienionym pismem z dnia 3 października 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z organizacją festynu Pokochaj Rybkę - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 września 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z organizacją festynu Pokochaj Rybkę.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina w dniu 31 sierpnia 2008 r. podczas dożynek gminnych zorganizowała festyn promujący spożycie ryb pod nazwą Pokochaj Rybkę". Projekt przewidywał realizacją następujących działań:
- przeprowadzenie konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dla dzieci oraz dorosłych promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb
- organizacja konkursu dla kół gospodyń wiejskich na najsmaczniejszą potrawę rybną
- degustacja różnorodnych produktów rybnych dla dwóch tysięcy osób
- występy zespołów i kabaretów regionalnych dla uatrakcyjnienia festynu
- przygotowanie scenografii sceny związanej z promocją ryb oraz jej zadaszenie.
Projekt festynu jest organizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2005", Działanie 4.3, Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne". Wartość przyznanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowania wynosi 51.663,00 zł. Realizacja zadania polegającego na zorganizowaniu festynu promującego spożycie ryb pod nazwą Pokochaj Rybkę" podczas dożynek gminnych w dniu 31 sierpnia 2008 r. mieści się w katalogu zadań własnych gminy z zakresu kultury w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Ustawa nakłada na gminę obowiązek zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zobowiązując do realizacji zadań publicznych wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym. Udział w dożynkach gminnych w ramach których odbył się festyn pod nazwą "Pokochaj Rybkę" był nieodpłatny i skierowany był do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do mieszkańców gminy i okolic.
Urząd gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym i dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami ustawy, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem i czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W myśl powyższych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy mogą występować na gruncie podatku VAT w dwojakim charakterze tj. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem urząd gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w sferze jej aktywności cywilnoprawnej, a więc m.in. w zakresie świadczenia usług dostarczenia wody i odprowadzania ścieków i tylko w takim wąskim zakresie dokonuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczeń podatku naliczonego od należnego.
Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, iż zakupy związane z realizacją projektu organizacji festynu Pokochaj Rybkę podczas dożynek nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną i podatnik z tego tytułu nie odliczy podatku naliczonego od podatku należnego. Zainteresowany informuje ponadto, że płatnikiem faktur dotyczących realizacji ww. projektu jest urząd gminy występujący w imieniu i na rzecz gminy.
Wnioskodawca zwrócił się o interpretację prawa podatkowego potwierdzającego brak związku opisanej usługi ze sprzedażą opodatkowaną, a co za tym idzie brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie .
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, urząd nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z organizacją festynu Pokochaj Rybkę podczas dożynek gminnych, gdyż dokonywane zakupy nie są związane za sprzedażą opodatkowaną. Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko powyższe potwierdza brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 89-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.