Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-74/08-2/MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2008, sygn. ILPP2/443-74/08-2/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów, dokumentujących udzielone premie pieniężne jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów, dokumentujących udzielone premie pieniężne.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność handlową poprzez sieć marketów, w ramach której przyznaje swoim klientom bonusy (premie pieniężne) za zrealizowanie określonego pułapu zakupu towarów. Premie przyznawane klientom są wypłacane w oparciu o przyjęty przez Spółkę regulamin dotyczący udzielenia premii pieniężnych. Zgodnie z jego treścią, o przyznaniu premii decyduje osiągnięcie określonego poziomu obrotów przez danego klienta w danym okresie (np. w kwartale). Wypłacane premie nie są zatem związane z żadną konkretną transakcją, ale zależą od wysokości obrotów osiąganych w określonym przedziale czasowym. O możliwości otrzymania bonusu klienci są wcześniej informowani przez odpowiednich pracowników w poszczególnych marketach w ramach prowadzonych z nimi rozmów handlowych i korespondencji. Premia wypłacana klientom w większości przypadków jest przez nich dokumentowana fakturą VAT, z wykazanym podatkiem VAT wg stawki 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Spółki, udzielane przez nią premie pieniężne podlegają opodatkowaniu VAT, w związku z powyższym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez kontrahentów na jej rzecz. Spółka stoi na stanowisku, że wypłacane przez nią premie pieniężne zmierzające do intensyfikacji procesu sprzedaży oferowanych towarów, służą kształtowaniu wzajemnych relacji z klientami, którymi są nabywcy towarów.

W ocenie Wnioskodawcy, wypłacając na rzecz klientów bonusy z tytułu dokonania nabycia określonej wartości lub ilości towarów, uzyskuje od nich świadczenie wzajemne w postaci dodatkowej korzyści z tytułu intensyfikacji dokonanych zakupów. Co więcej, zgodnie z regulaminem oraz informacjami przekazywanymi klientom przez kierowników marketów, klient może oczekiwać wynagrodzenia za spełnione na rzecz Spółki świadczenie w postaci zwiększenia dokonywanych zakupów powyżej ustalonego w regulaminie poziomu.

Ponadto Spółka zaznacza, że premie są płatne po spełnieniu warunków określonych w regulaminie, a ich wypłata nie jest uzależniona od jej indywidualnej, uznaniowej decyzji. W jej ocenie, pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem (wysokość wynagrodzenia została określona jako procent wartości zakupów dokonywanych przez klienta).

W związku z powyższym, Wnioskodawca uznaje, że wypłacana premia pieniężna, stanowiąc zapłatę za świadczenie usług, podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Udzielona przez Spółkę premia nie wiąże się bezpośrednio z żadną konkretną dostawą, lecz stanowi wynagrodzenie za serię zachowań klienta podejmowanych w całym okresie, za który premia jest wypłacana. Z tego względu nie ma podstaw do uznania premii za rabat, dokumentowany fakturą korygującą.

Spółka na potwierdzenie własnego stanowiska powołuje się na urzędową interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, z której wynika, iż dla celów podatkowych premie pieniężne mogą być traktowane dwojako: jako rabaty gdy są związane z konkretną dostawą towarów, bądź jako usługi stanowiące działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży - gdy nie można ich powiązać z konkretną dostawą.

Ponadto Spółka cytuje potwierdzający to stanowisko fragment interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2007 r. nr ILPP1/443-210/07-2/BP oraz powołuje się na wydane w tym zakresie interpretacje: z dnia 2 sierpnia 2007 r. nr ILPP1/443-13/07-2/BP, z dnia 14 sierpnia 2007 r. nr ILPP1/443-2/07-4/HW, z dnia 10 września 2007 r. nr ILPP1/443-88/07-2/TW, z dnia 17 października 2007 r. nr ILPP1/443-72/07-2/BD, z dnia 28 listopada 2007 r. nr ILPP1/443-347/07-2/TW.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, stanowiącymi świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, nabywcy towarów, którzy otrzymali premie są zobowiązani wystawić Spółce faktury ze stawką 22% VAT, a Spółka ma prawo odliczyć wykazany w nich podatek naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na mocy przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca udziela kontrahentom premii pieniężnych za osiągnięcie określonego pułapu zakupu towarów. Przyznawane premie nie są związane z żadnymi konkretnymi transakcjami, lecz zależą od wysokości obrotów osiąganych w określonym przedziale czasowym, wobec powyższego nie mogą być potraktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

W przedmiotowej sytuacji wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy i stanowią wynagrodzenie za serię zachowań klienta podejmowanych w całym okresie, za który ta premia jest wypłacana. Zatem zachowania te zaliczane są na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług do odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  2.     a) z tytułu nabycia towarów i usług,
        b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
        c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
        - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  3. w przypadku importu suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  4. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  5. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentują przyznane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na rzecz Spółki. Usługi te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach dotyczy wykonywanych czynności podlegających opodatkowaniu.


Tym samym, mając na uwadze fakt zakwalifikowania wypłacanych premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania.

Wobec powyższego, biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie przedmiotowych usług, o ile wydatki te mają związek ze sprzedażą opodatkowaną i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPP1/443-13/07-2/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-2/07-4/HW, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-210/07-2/BP, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-347/07-2/TW, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-72/07-2/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-88/07-2/TW, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu