Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 styczeń 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 12 marzec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła 24 października 2001 r. jako majątek wspólny (bez podatku VAT) prawo użytkowania wieczystego do gruntu będącego własnością Skarbu Państwa, działki nr geod. 18(...), 18(...), 18(...) oraz prawo własności znajdujących się na tych gruntach budynków:
- działka 18(...) hala produkcyjno-usługowa,
- działka 18(...) budynek socjalno-biurowy,
- działka 18(...) hala produkcyjno-usługowa.
Zainteresowana wraz z mężem sprzedała 10 stycznia 2007 r. z majątku wspólnego prawo użytkowania wieczystego do gruntu będącego własnością Skarbu Państwa działki nr geodezyjny 18(...) oraz prawo własności znajdującego się na niej budynku socjalno-biurowego.
W dniu 20 marca 2007 r. w małżeństwie Wnioskodawczyni została ustanowiona rozdzielność majątkowa, nastąpił podział majątku, w wyniku którego jedynym właścicielem prawa użytkowania wieczystego do dnia 5 grudnia 2089 r. gruntu będącego własnością Skarbu Państwa działki nr geodezyjny 18(...), 18(...) oraz prawa własności znajdujących się na tych gruntach budynków stała się Wnioskodawczyni, a mąż stał się jedynym właścicielem innych części majątku wspólnego.
W roku 2008 Zainteresowana zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego gruntu będącego własnością Skarbu Państwa działki nr geodezyjny 18(...), 18(...) oraz prawo własności znajdujących się na tych gruntach budynków.
Poza tym w poniżej wymienionych latach Wnioskodawczyni prowadziła wynajem, z którego rozliczała się z podatku VAT:
- w terminie od 9 czerwca 2004 r. do 31 października 2005 r. część pomieszczeń na działce 18(...), gdzie były dokonane remonty drobne nie przekraczające 30%:
- w terminie od 1 listopada 2005 r. do 31 października 2007 r. hala na działce 188(...), gdzie były dokonane remonty powyżej 30%, z których odliczono podatek VAT,
- w terminie od 12 października 2004 r. do 11 kwietnia 2005 r. hala na działce 18(...), gdzie były dokonane minimalne remonty poniżej 30%, z których odliczono podatek VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu będącego własnością Skarbu Państwa działki nr geodezyjny 1884/9 oraz prawa własności znajdującego się na tym gruncie budynku będzie podlegała podatkowi od towarów i usług w wysokości 22%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Przez towary używane, w myśl ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.
Stosownie do art. 43 ust. 6 ustawy, zwolnienia o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
- użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, iż aby cytowany przepis art. 43 ust. 6 ustawy, miał zastosowanie, to wszystkie wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza zastosowanie zwolnienia przy sprzedaży używanych budynków, budowli i ich części.
Użycie w tym przepisie sformułowania użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych wskazuje, że chodzi tu o całkowity okres użytkowania tych towarów do działalności opodatkowanej, a nie o okres od zakończenia modernizacji, czy też okres liczony od momentu przekroczenia ww. kwoty wydatków poniesionych na ulepszenie.
Natomiast kwestię sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzygają przepisy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 27 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że sprzedaż przez Zainteresowaną prawa wieczystego użytkowania gruntu (działka nr geodezyjny 18...) oraz posadowionej na tym gruncie hali produkcyjno-usługowej, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz w § 8 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia.
Przedmiotowy budynek spełnia zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy definicję towarów używanych, ponieważ od końca roku, w którym zakończono budowę budynku opisanego we wniosku upłynęło 5 lat, a przy jego nabyciu Zainteresowanej nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przedmiotowej sytuacji nie będzie miało zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 6 ustawy, ponieważ nie zostały spełnione łącznie przesłanki zawarte w tym przepisie. Wnioskodawczyni nie ponosiła wydatków związanych z ulepszeniem ww. nieruchomości w kwocie stanowiącej 30% wartości początkowej budynku lub większej.
W konsekwencji zwolnienia z opodatkowania przedmiotowego budynku, również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu trwale z nim związanego, będzie korzystało ze zwolnienia z
opodatkowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytania o prawidłowość opodatkowania transakcji zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu (działka nr geodezyjny 18...) wraz z posadowionym na tym gruncie budynku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 18 kwietnia 2008 r. nr ILPP2/443-79/08-4/EN.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.