Temat interpretacji
Czy otrzymana dotacja w postaci transz otrzymywanych w latach 2010-2011 na sfinansowanie wyżej wymienionych zadań projektu będzie stanowiła obrót, o którym mowa w art. 29 ust.1 ustawy z 11 marca 2004 r. i będzie stanowiła tym samym podstawę opodatkowania podatkiem VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, którego celem zgodnie ze statutem są:
Art. 5
Celem działania Stowarzyszenia jest popularyzacja i upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy z zakresu problematyki europejskiej.
Stowarzyszenie zajmuje się historią i współczesnością X oraz stosunków x, rozwojem zjednoczonych X i szeroko pojętą problematyką integracji europejskiej, zarówno w aspekcie historycznym jak i współczesnym.
Art. 6
Stowarzyszenie realizuje ten cel przez:
- wspieranie działalności X w formie inicjatyw badawczych oraz opracowań naukowych swych członków, a przeznaczonych do publikowania w wydawnictwach x,
- promocje wydawnictw tej placówki naukowej i jej celów badawczych,
- organizowanie własnych konferencji naukowych i udział w konferencjach organizowanych przez X,
- powołanie i prowadzenie regionalnego ośrodka o nazwie X,
- wspieranie kontaktów X z innymi stowarzyszeniami i instytucjami naukowymi zwłaszcza zagranicznymi i międzynarodowymi,
- współpracę ze stowarzyszeniami i instytucjami, o których mowa w pkt 5,
- dla prowadzenia bieżących spraw biurowych i księgowości oraz dla realizacji nowych działań informacyjnych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
Art. 7
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
- Działalność gospodarcza dotyczy w szczególności:
- rozwijania aktywnej polityki zwalczania bezrobocia, zapobiegania długotrwałemu bezrobociu i dostarczaniu wsparcia dla osób wchodzących i powracających na rynek,
- przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i promowania równości szans w dostępie na rynku pracy,
- rozwijania powszechnego kształcenia ustawicznego,
- doskonalenia kadr gospodarki oraz rozwoju przedsiębiorczości,
- aktywizacji zawodowej kobiet,
- prowadzenia działań mających na celu włączenie do obywatelskiego uczestnictwa jednostek oraz środowisk, które na skutek transformacji są szczególnie zagrożone pozostawaniem na marginesie życia ekonomicznego, społecznego i politycznego,
- przejmowania i wdrażania dorobku prawnego Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska i rozwoju społeczno-gospodarczego,
- promocja i wspieranie edukacji.
W dniu 25 sierpnia 2010 r. Stowarzyszenie podpisało z W. U. P. w X umowę o dofinansowanie projektu X w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet VII, Działanie 7.2, Poddziałanie 7.2.2.). Projekt jest realizowany w okresie od dnia 1 października 2010 r. do dnia 31 stycznia 2012 r. i współfinansowany jest z: 85% to środki Europejskiego Funduszu Społecznego, 15% to środki krajowe - dotacja celowa. Na realizację projektu Stowarzyszenie otrzymuje środki w formie transz. Pierwszą transzę otrzymano po podpisaniu umowy, natomiast otrzymanie kolejnych transz uzależnione jest od wydatkowania 70% środków z sumy wcześniej otrzymanych transz.
Projekt skierowany jest do podmiotów ekonomii społecznej (tzw. III sektora-fundacji i stowarzyszeń) i ma na celu wsparcie merytoryczne tych podmiotów w okresie od dnia 1 października 2010 r. do 31 stycznia 2012 r. przez:
- podniesienie kwalifikacji liderów, pracowników i osób współpracujących z instytucjami ekonomii społecznej na temat podstaw prawnych funkcjonowania, finansowania działalności, zawierania partnerstw z innymi organizacjami i lokalną administracją samorządową, wolontariatu, tworzenia strategii i skutecznego Public Relations, zarządzania organizacją;
- podniesienie świadomości na temat korzyści działań sieciowych, wspólnych inicjatyw lokalnych, zawierania partnerstw pomiędzy lokalnymi organizacjami i instytucjami sektora ekonomii społecznej i administracją samorządową;
- promocję dobrych praktyk-projektów partnerskich realizowanych przez podmioty ekonomii społecznej.
Projekt obejmuje wsparciem m.in. w postaci szkoleń doradztwa 40 pracowników, członków, wolontariuszy, osób stale współpracujących z organizacjami pozarządowymi, działającymi na terenie X.
W ramach budżetu projektu przewidziano następujące zadania:
- Zarządzanie projektem - m.in. zakup materiałów biurowych, druk plakatów, ulotek, zakup mebli do biura projektu, wynagrodzenie personelu realizującego projekt, opłaty za utrzymanie konta bankowego projektu, ogłoszenie w prasie o projekcie.
- Usługi prawne, księgowe, marketingowe dla organizacji uczestniczących w projekcie - zakup ww. usług dla organizacji uczestniczących w projekcie, w tym zakresie w jakim te usługi będą najbardziej tym organizacjom potrzebne.
- Doradztwo i punkt informacyjny - m.in. zakup komputera oraz wynagrodzenie dla osób świadczących usługi doradztwa prawnego, finansowego i marketingowego dla organizacji uczestniczących w projekcie.
- Szkolenia - m.in. wynajem sali wykładowej, nocleg i wyżywienie uczestników szkoleń, zwrot kosztów dojazdu na szkolenie uczestników projektu, powielenie materiałów szkoleniowych, wynagrodzenia wykładowców, zakup materiałów biurowych na potrzeby szkoleń, zakup rzutnika multimedialnego.
- Wspieranie partnerstwa lokalnego-organizacja Targów Organizacji Pozarządowych - m.in. wynajem powierzchni na Targi, wysyłka zaproszeń na Targi, wynajem sali na konferencję, delegacje dla asystenta projektu w celu organizacji konferencji, wynagrodzenie prelegentów, zakup teczek, długopisów, notesów dla uczestników konferencji, catering podczas konferencji na Targach.
- Promocja ekonomii społecznej przez: stronę internetową, cykl artykułów edukacyjnych oraz promujących działania w sferze ekonomii społecznej - m.in. utworzenia strony internetowej promującej ekonomię społeczną i organizacje uczestniczące w projekcie, serwis techniczny strony, artykuły w prasie o organizacjach uczestniczących w projekcie.
- W ramach kosztów pośrednich - kwalifikowanych częściowo z dotacji pokrywane są także koszty: czynsz za biuro, energia, ochrona biura, zużycie gazu, sprzątanie biura.
Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych opłat.
Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT zwolnionym (ze względu na niewielkie obroty).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy otrzymana dotacja w postaci transz otrzymywanych w latach 2010-2011 na sfinansowanie wyżej wymienionych zadań projektu będzie stanowiła obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. i będzie stanowiła tym samym podstawę opodatkowania podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów projektu realizowanego w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Uczestnicy projektu nie wnoszą żadnych opłat z tytułu udziału w projekcie, a to oznacza, że czynności wykonywane w ramach projektu nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1, podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie stanowią także odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2. Dotacja na sfinansowanie projektu X nie ma charakteru dopłaty do ceny sprzedaży usługi, bo nie jest uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Oznacza to, że dotacja ma charakter zakupowy, a nie ma na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Dotacja ta nie jest wynagrodzeniem dla Stowarzyszenia za świadczone usługi. W związku z powyższym, transze otrzymywane w latach 2010-2011 na dofinansowanie projektu X nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.
Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, którego celem zgodnie ze statutem jest: Art. 5 - Celem działania Stowarzyszenia jest popularyzacja i upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy z zakresu problematyki europejskiej.
Stowarzyszenie zajmuje się historią i współczesnością X oraz stosunków X, rozwojem zjednoczonych X i szeroko pojętą problematyką integracji europejskiej, zarówno w aspekcie historycznym jak i współczesnym.
W dniu 25 sierpnia 2010 r. Stowarzyszenie podpisało z W. U. P. w X umowę o dofinansowanie projektu X w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet VII, Działanie 7.2, Poddziałanie 7.2.2.). Projekt jest realizowany w okresie od dnia 1 października 2010 r. do dnia 31 stycznia 2012 r. i współfinansowany jest z: 85% to środki Europejskiego Funduszu Społecznego, 15% to środki krajowe - dotacja celowa. Na realizację projektu Stowarzyszenie otrzymuje środki w formie transz. Pierwszą transzę otrzymano po podpisaniu umowy, natomiast otrzymanie kolejnych transz uzależnione jest od wydatkowania 70% środków z sumy wcześniej otrzymanych transz.
Projekt skierowany jest do podmiotów ekonomii społecznej (tzw. III sektora-fundacji i stowarzyszeń) i ma na celu wsparcie merytoryczne tych podmiotów w okresie od dnia 1 października 2010 r. do dnia 31 stycznia 2012 r. przez:
- podniesienie kwalifikacji liderów, pracowników i osób współpracujących z instytucjami ekonomii społecznej na temat podstaw prawnych funkcjonowania, finansowania działalności, zawierania partnerstw z innymi organizacjami i lokalną administracją samorządową, wolontariatu, tworzenia strategii i skutecznego Public Relations, zarządzania organizacją;
- podniesienie świadomości na temat korzyści działań sieciowych, wspólnych inicjatyw lokalnych, zawierania partnerstw pomiędzy lokalnymi organizacjami i instytucjami sektora ekonomii społecznej i administracją samorządową;
- promocję dobrych praktyk-projektów partnerskich realizowanych przez podmioty ekonomii społecznej.
Projekt obejmuje wsparciem m.in. w postaci szkoleń doradztwa 40 pracowników, członków, wolontariuszy, osób stale współpracujących z organizacjami pozarządowymi, działającymi na terenie X. Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych opłat. Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT zwolnionym (ze względu na niewielkie obroty).
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja z W. U. P. w X o dofinansowanie projektu X w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.
Zatem dotacja, którą otrzymało Stowarzyszenie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja w postaci transz otrzymywanych w latach 2010-2011 na sfinansowanie projektu X, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu